Mazda MX-5: Čarovný roadster má 25 rokov. Vďačíme zaň novinárovi

26.04.2014 07:00

Má dvadsaťpäť rokov, čo nie je v automobilovom svete práve málo. Napriek tomu je rovnako príťažlivá a zábavná ako v čase svojho vzniku. Ľahký roadster jednoducho očaril celý svet. Má britskú koncepciu, japonské logo a americký pôvod.

Za vznikom Mazdy Miata stojí medzinárodný tím....
Za vznikom Mazdy Miata stojí medzinárodný tím. Kým na dizajne pracovali v USA, technika sa rodila v Japonsku. Autor: Mazda

Počtom takmer jedného milióna vyrobených kusov je Mazda MX-5 najpredávanejším roadsterom všetkých čias. A konkurencia? Tá prakticky neexistuje. Má všetky vlastnosti klasických britských roadsterov, no na kapote nesie logo japonskej automobilky. Situáciu ešte zamotáva fakt, že o jej vznik sa zaslúžil Američan. Bob Hall bol pôvodne motoristický novinár. V roku 1976 robil pre magazín Motor Trend rozhovor s Kenichim Yamamotom, vtedajším šéfom vývoja Mazdy. Ten sa ho na konci interview spýtal, aké auto by podľa neho mala Mazda v budúcnosti vyrábať. Hall mal vo veci jasno. Vždy mu imponovali puristické britské roadstery, autá stvorené len pre radosť. V tom čase ich vyrábal iba Lotus, a tak bola odpoveď jednoznačná.

Miata (MX-5) vychádzala z tradície slávnych...
Miata (MX-5) vychádzala z tradície slávnych britských roadsterov. Tie však už mali svoje najlepšie roky za sebou. Priestor bol teda voľný. Autor: Mazda

Hrou osudu dostal Hall o päť rokov neskôr ponuku pracovať pre severoamerické vývojové stredisko Mazdy. Opäť sa stretol s Yamamotom, vtedy už šéfom celej Mazda Motors. Na jeho prekvapenie sa ho opýtal: „Tak čo, Bob, prečo nepracujete na tom ľahkom športiaku?“ To dalo veci do pohybu. V roku 1982 dostal projekt zelenú. Hall najal návrhára Marka Jordana, ktorý sa zapojil do tímu nového dizajncentra Mazdy v južnej Kalifornii. Obaja začali pracovať na základnej koncepcii. Mimo však nechceli ostať ani Japonci.

Na začiatku súťaž dvoch tímov

Vývoj sa tak zmenil na súťaž dvoch tímov. Jedného v Tokiu a druhého v Kalifornii. Kým Japonci presadzovali koncepciu predného náhonu s motorom vpredu, prípadne zadného náhonu s motorom v strede, Bob Hall zastával tvrdohlavo britskú klasiku v podobe ľahučkého roadsteru s motorom vpredu a zadným náhonom. Prvé kolo posudzovania návrhov prebehlo v roku 1984. Išlo vtedy len o projektové výkresy. Hoci Japonci nakoniec favorizovali koncepciu s motorom v strede, ktorá mala priaznivý vplyv na jazdné vlastnosti, v jej neprospech hovorila známa vysoká hlučnosť a vibrácie.

Ľahká konštrukcia, rozloženie hmotnosti medzi...
Ľahká konštrukcia, rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50:50 a zadný náhon pôsobili ako magnet na ľudí milujúcich zážitky za volantom. Autor: Mazda

Nakoniec preto zvíťazil Hallov a Jordanov návrh. Stavbou prvého funkčného prototypu bola poverená britská spoločnosť IAD z Wortingu. Model s kódovým označením V705 mal karosériu zo sklenených vlákien a motor s objemom 1,4 litra z Mazdy Familia. Vozidlo bolo dokončené v roku 1985 a prevezené do Kalifornie, kde v okolí Santa Barbary prebiehali prvé jazdné skúšky. Mazdu zaujímali najmä reakcie verejnosti a tie boli pozitívne. Konečné schválenie tak dostal projekt až v januári 1986. A začali sa práce na skutočne sériovej podobe roadsteru pod novým kódovým označením P729. Za konečný vývoj zodpovedal Toshihiko Hirai a za dizajn návrhár čínsko-amerického pôvodu Wu-Huang Chin. Kým práce na dizajne prebiehali v USA, inžiniersku časť projektu zabezpečovalo oddelenie v Japonsku.

Interiér pôsobil sparťansky. Všetko vrátane...
Interiér pôsobil sparťansky. Všetko vrátane posilňovača riadenia bolo za príplatok. Zákazníkom to ale zjavne nevadilo. Autor: Mazda

Priority boli jasné. Nový model musí byť lacný, veľmi ľahký a napriek otvorenej karosérii roadster aj veľmi pevný. To sa podarilo dosiahnuť vďaka pomocným rámom a nosníku, ktorý spájal motor so zadným diferenciálom. Cieľom bolo tiež dosiahnuť skvelé jazdné vlastnosti, na čom sa podieľalo plne nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies a rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50:50. Jedinými obmedzeniami boli bezpečnostné predpisy. Podarilo sa. Nový roadster pod názvom Miata bol verejnosti predstavený presne 10. februára 1989 na autoshow v Chicagu.

Bestseller hneď od začiatku

Predaj sa rozbehol už o pár mesiacov, a to v USA, Kanade, ale aj Japonsku a v roku 1990 aj v Európe. Zákazníci mohli okrem plátennej strechy voliť aj hard-top. Nízkej hmotnosti, len 940 kg v pohode stačil 16-ventilový motor DOHC s objemom 1,6 litra a výkonom 86 kW. Dopyt hneď od začiatku prevyšoval produkčné možnosti Mazdy. Miata proste prišla v optimálnom čase, keď na trhu takéto autá prakticky neexistovali. Alfa Romeo Spider už mal už najlepšie roky za sebou, britské roadstery boli drahé a Fiat Barchetta sa ešte ani len neocitol na rysovacej doske. Paradoxne v tom istom roku prišiel na svet aj nový Lotus Elan, no s predným náhonom. Stal sa z neho prepadák.

Objem 4-valca narástol počas kariéry z 1,6 na...
Objem 4-valca narástol počas kariéry z 1,6 na 2,0 litra. Mazda MX-5 to potrebovala. Každá ďalšia generácia bola totiž ťažšia. Autor: Mazda

Miata mala teda voľné pole pôsobnosti. Stal sa z nej „mustang“ 90. rokov. Očarila dizajnom, hravými výklopnými reflektormi, skvelou stabilitou a tiež dostupnou cenou. Nebolo to nikdy drsné športové náradie, na to malý motor proste nikdy nemal, ale zákazníci ocenili správanie v zákrutách a radosť z jazdy. Vybavenia bolo však veľmi skromné. Základná Miata jazdila na plechových diskoch, nemala posilňovač riadenia, rádio ani klimatizáciu a okná ste dávali dole „švihadlami“. Tieto prvky ponúkala len za príplatok.

Nadšencom puristických roadsterov to však očividne neprekážalo. Dokonca sa v USA neujala ani verzia s automatickou prevodovkou, a to už je čo povedať. Zákazníci dali prednosť päťstupňovému manuálu. S ním Miata zrýchľovala na stovku za 8,1 sekundy a dosahovala maximálnu rýchlosť 203 km/h. Prvá generácia sa vyrábala prakticky bez zmien až do roku 1997. Samozrejme, vznikali rôzne mimoriadne edície (1 500 LE), v roku 1994 dostala silnejší motor 1,8i (98 kW), samosvorný diferenciál, pribudli tiež airbagy a výstuhy proti bočnému nárazu, aby splnila sprísňujúce sa normy, ale na dizajne a koncepcii sa vlastne nič nezmenilo.

Druhá generácia z roku 1997 prišla o výklopné...
Druhá generácia z roku 1997 prišla o výklopné svetlá. Ponúkala však vyšší výkon a vyššiu bezpečnosť. Airbagy sa stali samozrejmosťou. Autor: Mazda

Druhá generácia až v roku 1997

Na niektorých trhoch sa dokonca objavili aj slabšie verzie s motorom 1,6 a výkonom zníženým na 66 kW. Tieto však neboli úspešné. Druhá generácia prišla na trh až v roku 1997 ako modelový rok 98. Predstavila sa v Tokiu. Dizajn bol inšpirovaný vtedajším kupé RX-7 s Wankelovým motorom, no najväčšiu zmenu predstavovali predné reflektory. MX-päťka prišla o „kukadlá“. Nahradili ich konvenčné svetlá. Z dôvodu vyššej bezpečnosti a väčších rozmerov však nabrala na hmotnosti. Vážila už vyše 1 000 kg. Pod kapotou sa preto objavil výrazne modernizovaný motor s variabilným časovaním ventilov.

Postupne rástol jeho výkon pri nezmenenom objeme na 104 a po facelifte v roku 2001 na 107 kW. Vznikli tiež limitované edície MX-5 turbo s výkonom 134 kW, ktoré patria k najvyhľadáva­nejším zberateľským kúskom. Tretia generácia prišla na svet v roku 2005. Opätovný nárast hmotnosti si vyžiadal aj silnejší dvojliter (130 kW). Najväčšou novinkou bola však strecha. Kým dovtedy bol hard-top za príplatok, novinka dostala elektricky ovládanú skladaciu strechu z pevných materiálov. Nasledoval facelift v roku 2008 a posledné zmeny sa uskutočnili vlani. To sme však už v súčasnosti.

Tretia generácia z roku 2005 prišla s novinkou...
Tretia generácia z roku 2005 prišla s novinkou v podobe elektricky sklápateľnej strechy z pevných materiálov. Autor: Mazda

Podstatné je, že štvrtá generácia je za rohom. Mnohí ju očakávali už na tohtoročnom autosalóne v New Yorku, pri príležitosti 25.¤výročia. Nestalo sa. Nový model dorazí až na budúcoročný autosalón v Chicagu. Predstaví sa teda na mieste, kde Miata pôvodne debutovala. Mazda však prezradila, že koncepcia MX-5 sa ani náhodou nezmení. Opäť pôjde o čistokrvný roadster. Po prvý raz však zhodí nejaké tie kilogramy nadol a výkon jej atmosférického motora opäť vzrastie. Je sa teda na čo tešiť.

Dovtedy si musia priaznivci kultu Miata vystačiť so špeciálnou edíciou 25th Annyversary. Tá má upravený motor s ľahšími piestami a výkon zvýšený na 123 kW. Exteriérový tuning obsahuje červenú metalízu Soul Red, čiernu strechu a sivé 17-palcové disky kolies.

Mazda
		MX-5
Mazda
		MX-5
+23Mazda
		MX-5

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#roadster #autosalón Chicago 2014 #Mazda. Mazda MX-5 #Mazda Miata
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek