Škoda 440: Na Spartak nemal každý. Prišiel v zlých časoch

03.05.2014 07:00

Škoda 440, prezývaná Spartak, bola prvým novým modelom, ktorý vyvinuli v Mladej Boleslavi po znárodnení. Stála 27 450 korún, takže pre mnohých ostala len snom. Dnes slávi šesťdesiate narodeniny.

Výroba Škody 440 sa rozbehla v roku 1955. Od...
Výroba Škody 440 sa rozbehla v roku 1955. Od mena Spartak Škoda upustila, no i tak zľudovelo. Autor: Škoda Auto

Spartak sa ukázal verejnosti po prvýkrát 19. decembra 1953 pri príležitosti 69. narodenín prezidenta Antonína Zápotockého. Nebol to však ešte sériový model. Vchádzal z prototypov, ktoré sa od definitívnej verzie značne líšili. Napríklad svetlami alebo vekom kufra, ktoré siahalo až k nárazníku. Skutočný sériový Spartak tak uzrel svetlo sveta až na Sviatok práce roku 1954. Verejnosti sa predstavil počas prvomájovej manifestácie v Mladej Boleslavi.

Premiéra s menom Spartak

Komunisti si jednoducho nedali ujsť príležitosť prezentovať novinku ako ďalší dôkaz úspešnosti nového spoločenského zriadenia. Lenže nové auto to rozhodne nebolo. Spartak musel na základe vládneho rozhodnutia prevziať až 80 % komponentov z pôvodných modelov. Pod modernou karosériou sa tak ukrývala technika blízka starším modelom Škody. Nielen povojnového Tudoru, ale dokonca aj predvojnového Popularu.

Prototyp modelu Spartak sa od sériovej verzie...
Prototyp modelu Spartak sa od sériovej verzie dosť líšil. Mal napríklad veľké zadné veko siahajúce až k nárazníku. Oslabovalo však tuhosť karosérie. Autor: Škoda Auto

Dvojdverový sedan s dĺžkou 4 065 mm a polosamonosnou karosériou poháňal 4-valec OHV s objemom 1,1 litra a výkonom 29 kW. Jeho korene siahali až k Popularu. Mal však nový hliníkový blok, nové sacie potrubie a spádový karburátor s akceleračnou pumpou. Podvozok tvorila centrálna rúra a kyvné polnápravy odpružené priečnymi listovými perami. Štvorstupňová prevodovka so synchronizáciou tretieho a štvrtého prevodu prenášala silu motora k zadným kolesám. Spartak jazdil maximálnou rýchlosťou 110 km/h a spotreboval priemerne 7,7 litra benzínu.

Zo Spartaku Škoda 440

Typickou črtou Škody 440 bola predná maska s...
Typickou črtou Škody 440 bola predná maska s dvojicou úzkych sacích otvorov. Pontónová dvojdverová karoséria mala na dĺžku 4,1 metra a poskytovala slušný priestor. Autor: Škoda Auto

Sériová výroba novinky odštartovala koncom roku 1955 po svetovej premiére na autosalóne v Bruseli. Názov Spartak, ktorým boli označené prototypy aj nultá séria, z karosérie zmizol. Škoda sa totiž obávala súdnych sporov s holandským výrobcom motocyklov Sparta. Prednosť dostalo kódové označenie 440, kde prvé číslo vyjadrovalo počet valcov a druhé dvojčíslie výkon motora v konských silách. Dovtedy však názov Spartak natoľko zľudovel, že Škode 440 prischol až do konca jej výroby.

Škoda 440 zamierila na trh vlastne až začiatkom roka 1956. Stála 27 450 korún. Dnes možno smiešna suma, ale vo vtedajšom Československu a najmä po menovej reforme, ktorá zdecimovala úspory obyvateľstva, mal na nové auto len málokto. Priemerný plat sa pohyboval na úrovni približne 1 200 korún, ale nástupný plat robotníkov nedosahoval niekedy ani polovicu tejto sumy. Navyše ste na kúpu potrebovali nákupný poukaz. A ten si vyžadoval čistý kádrový profil.

Interiér mal veľmi jednoduché vybavenie. Prvé...
Interiér mal veľmi jednoduché vybavenie. Prvé kusy nemali ani kúrenie. Exportné verzie sa však blyšťali chrómom. Autor: Škoda Auto

Bohatšia výbava len na export

Auto pre masy, ako to komunistická vláda pôvodne deklarovali, to teda rozhodne nebolo. Spartak sa síce objavil aj vo voľnom predaji, lenže čakalo sa naň dva roky a cena sa vyšplhala pri tejto forme kúpy na 38 000 korún. Navyše bolo potrebné zložiť depozit vo výške dvoch tretín ceny vozidla. Pre tých, ktorí na nové auto jednoducho nemali, malo byť útechou tvrdenie oficiálnych miest, že Škoda 440 je len medzitypom ľudového vozidla, ktoré sa začne vyrábať neskôr.

V roku 1959 sa po výraznej modernizácii stala...
V roku 1959 sa po výraznej modernizácii stala zo Škody 440 a 445 Škoda Octavia a Octavia Super. Autor: Škoda Auto

Verzie pre domáci trh boli vybavené veľmi skromne. Nemali žiadne kúrenie a vystačiť si museli so smaltovanými doplnkami či plechovou palubnou doskou. Zato exportné verzie sa blyšťali chrómovými dekoráciami a mali aj komfortnejšie radenie s pákou umiestnenou na stĺpiku riadenia. Lepšie vybavené verzie sa objavili na domácom trhu až v roku 1957. V tom istom roku pribudla aj výkonnejšia verzia s označením 445. Dostala silnejší motor s objemom 1,22 litra a výkonom 33 kW zo sedanu 1201. Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 115 km/h. A zmeny zasiahli aj dizajn.

Po modernizácii vznikla Octavia aj Felicia

Zo Spartaku vyrobila Škoda do roku 1959 75 400 vozidiel radu 440 a 9 450 silnejších verzií 445. Približne 1 000 kusov skončilo dokonca až v USA. V roku 1958 vznikla tiež otvorená verzia 450 s karosériou kabriolet a motorom vybaveným dvojitým karburátorom. Výkon vzrástol na 50 koní, teda 37 kW. Toto vyhotovenie bolo však určené najmä na export, ktorý mal štátu zabezpečiť potrebné valuty. Škoda 450 sa tiež dodávala okrem plátennej aj s laminátovou strechou hardtop.

Kabriolet 450 vyrábaný v Kvasinách sa neskôr...
Kabriolet 450 vyrábaný v Kvasinách sa neskôr zmenil na kultovú Feliciu. K dispozícii bol aj laminátový hardtop. Autor: Škoda Auto

Posledné kusy Spartaku boli vyrobené v roku 1959, jeho život sa však zďaleka neskončil. Po výraznej modernizácii, ktorá zahŕňala novú lichobežníkovú prednú nápravu s hydraulickými tlmičmi a vinutými pružinami či nový dizajn prednej masky a palubnej dosky, sa Spartak 440 stal základom pre novú Octaviu a Spartak 445 pre Octaviu Super. Kabriolet 450 dostal dnes už legendárny názov Felicia. Objavila sa tiež výkonnejšia verzia Touring Sport a Felicia Super. V roku 1961 pribudlo praktické kombi. Takže ťaženie Spartaku pokračovalo ďalej. Octavia nakoniec prekonala v predajoch svojho predchodcu. Vyrobili z nej viac ako 220 000 exemplárov. Z Felicie vzniklo takmer 15 000 kusov.

V roku 1961 obohatila ponuku praktická verzia...
V roku 1961 obohatila ponuku praktická verzia Octavia Combi. Tá sa vyrábala nakoniec až do roku 1971. Autor: Škoda Auto

Úspech aj v zahraničí

Modelu sa darilo aj na zahraničných trhoch. V západnom Nemecku a Rakúsku sa Octavia predávala pod označením Popular a v Belgicku ako Škoda Spartia. Výroba kabrioletov sa skončila v roku 1964. V tom istom roku už odštartovala kariéru generačne celkom nová Škoda 1000 MB s motorom vzadu a so zadným náhonom. Do roku 1971 sa však jej produkcia ešte prekrývala s Octaviou Combi, z ktorej vzniklo viac ako 50 000 kusov. Modely vychádzajúce zo Spartaku tak vydržali na trhu celkovo 17 rokov.

Škoda Spartak -
		Octavia
Škoda Spartak -
		Octavia
+24Škoda Spartak -
		Octavia

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Škoda #Octavia #Škoda Spartak #Škoda 440 #Felicia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
8. 10. 2018zdraženie1.329 €zdraženie1.424 €
1. 10. 2018zdraženie1.301 €1.408 €
24. 9. 2018zlacnenie1.286 €zlacnenie1.408 €
17. 9. 2018zlacnenie1.287 €zlacnenie1.409 €
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
3. 9. 2018zdraženie1.292 €zdraženie1.443 €
27. 8. 2018zdraženie1.278 €zdraženie1.434 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk