
Inovácia Yarisu priniesla do tradičných vývojových postupov Toyoty veľké nóvum. Po prvýkrát bol totiž celý projekt riadený z Európy a jeho výsledky budú použité aj pre japonskú verziu Yarisu s názvom Vitz. Podieľali sa na ňom vývojové a dizajnové centrá Toyoty v Bruseli a v južnom Francúzsku. Až 75 percent z viac než 1 000 zmien sa uskutočnilo práve v Európe. Do modernizácie pritom Toyota „vrazila“ až 85 miliónov eur.
Zmena stratégie vychádza z presvedčenia, že Európa je kolískou kompaktných áut a že názory a požiadavky európskych zákazníkov sú kľúčové pre ich úspech, a to aj za hranicami starého kontinentu. Prieskum ukázal, že zákazníci si prajú emocionálnejší dizajn, kvalitnejšie materiály v interiéri a vyšší akustický komfort. Týmto požiadavkám vyšla Toyota v ústrety do takej miery, že si to vyžiadalo nielen rozsiahly facelift, ale aj zmeny v konštrukcii samotnej platformy a karosérie.

Predná časť Yarisu je prakticky úplne nová a štýlom nadväzuje na nové Aygo. Yaris dostal v súlade s dizajnovým jazykom Keen Look a Under Priority novú prednú masku a obrovský sací otvor pre prívod chladiaceho vzduchu, ktoré tvoria tvar ležatého "X“. Zúženie svetiel si vyžiadalo štandardné nasadenie drahších projektorových svetlometov. Tým sekundujú denné LED svetlá a sériové zadné svetlá s LED diódami. Nový je aj zadný nárazník.
Yaris s novou tvárou naozaj neprehliadnete. Toyota tvrdí, že kým doteraz sa väčšina ľudí rozhodovala pre jeho kúpu na základe racionálnych faktorov, akými sú praktickosť či nízke prevádzkové náklady, tentoraz im dáva možnosť voliť aj srdcom. Zabudnite tiež na fádny plastový interiér. Nový Yaris prináša vizuálne, ale aj na dotyk oveľa hodnotnejšie materiály. Týka sa to palubnej dosky s novou povrchovou úpravou aj čalúnenia.

Dizajn palubnej dosky je teraz štíhlejší a nadväzuje na nové výplne dverí. Stredový tunel bol zvýšený o 23 mm a radiaca páka skrátená o tri centimetre. Pribudli tu tiež nové odkladacie priestory. Pôvodné dotykové rozhranie Toyota Touch nahradila nová generácia s obrazovkou zväčšenou zo 6,1 na sedem palcov. Voliteľné sú kontrastné farebné kombinácie interiéru. Pôvodné chrómové lišty vystriedali dekorácie so saténovo-kovovou úpravou povrchu. Citlivejšie spracované sú aj prieduchy ventilácie.
Ponuka motorov ostáva v podstate nezmenená. Na výber sú dva benzínové motory, diesel a hybrid. Najviac zmien podstúpil základný 3-valec 1,0 VVT-i (51 kW). Kompresný pomer vzrástol na 11,5:1. Motor tiež dostal novú hlavu valcov, účinnejšie chladenie piestov, stop-štart systém a zvýšenú recirkuláciu výfukových plynov. Všetky úpravy viedli k zníženiu spotreby na 4,1 litra benzínu na 100 km.

Normy Euro 6 plnia aj mierne modifikované motory 1,33 Dual VVT-i (73 kW) a 1,4 D-4D (66 kW). Najväčším abstinentom však ostáva Yaris Hybrid s Atkinsonovým 4-valcom 1,5 VVT-i a elektromotorom. Sústava ponúka nezmenený výkon 74 kW pri priemernej spotrebe len 3,3 litra benzínu. To je ešte o pol litra menej, ako potrebuje dieselová verzia. Mimochodom, Hybridný Yaris tvorí už dnes v Európe tretinu predajov tohto modelového radu.
Posádka nového Yarisu by mala zaregistrovať aj výrazne nižší hluk v kabíne. Prispôsobiť sa tomu musela konštrukcia podlahy, uchytenie motora, palubná doska, tlmiace materiály, ale aj aerodynamika prednej časti, ktorá redukuje turbulencie vzduchu, či nové uchytenie výfuku dieselovej verzie. Komfortnejší je aj podvozok. Predná a zadná náprava dostali mäkšie pružiny a poddajnejšie tlmiče.
O stabilnejšie správanie v zákrutách sa stará spevnená štruktúra podlahy a strechy, kde pribudlo 36 nových bodových zvarov, ale aj hrubšie stabilizátory. Zmenený bol aj algoritmus elektrického posilňovača riadenia. Nový Yaris predstaví Toyota už začiatkom leta. Prvé objednávky by mali byť registrované v polovici júla, pričom vozidlá dorazia na Slovensko koncom augusta. Vyrábať sa bude naďalej vo Francúzsku.
Technické údaje | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 1,0 VVT-i | 1,33 Dual VVT-i | 1,4 D-4D | 1,5 VVT-i Hybrid |
Počet valcov/ ventilov | 3/12 | 4/16 | 4/8 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 998 | 1 329 | 1 364 | 1 497 |
Max. výkon (kW/ot.) | 51/6 000 | 73/6 000 | 66/3 800 | 74/- |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 95/4 300 | 125/4 000 | 205/1 800 | 111/3 800 |
Max. rýchlosť (km/h) | 155 | 175 | 175 | 165 |
0 – 100 km/h (s) | 15,3 | 11,7 | 10,8 | 11,8 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,1 | 4,8 | 3,8 | 3,3 |