Left-Lane: Najpredávanejšie autá v Európe. Šéfuje stále Golf

Európsky automobilový trh sa odliepa od dna. Za prvé tri mesiace tohto roka sa predalo o 7,2 % viac áut ako v porovnateľnom období vlaňajška. Prvé husle hrajú stále vozidlá nižšej strednej triedy. Darí sa však aj malým SUV a luxusným autám. Skokanom roka je Renault Captur

04.06.2014 12:00
debata (2)
Najpredávanejším modelom Európy ostáva VW Golf.... Foto: Volkswagen
Volkswagen Golf Najpredávanejším modelom Európy ostáva VW Golf. Za prvé štyri mesiace tohto roka si ho kúpilo 179 428 zákazníkov. To znamená bezpečný odstup od druhej Fiesty či Renaultu Clio.

Predaj áut v Európe sa vlani dostal na svoje dno. Podľa údajov združenia európskych výrobcov áut ACEA klesol odbyt už šiesty rok po sebe. Predalo sa len 11,85 milióna vozidiel, čo predstavovalo medziročný pokles o ďalších 1,7 percenta. V celkových číslach to znamená, že v rokoch 2007 až 2013 sa európsky automobilový trh prepadol ročne o štyri milióny kusov.

Zdá sa však, že v tomto roku dochádza k obratu. Štatistiky agentúry JATO Dynamics, ktoré sledujú predaje vozidiel v 30 krajinách Európy okrem Malty a Bulharska, konštatujú, že v prvom štvrťroku došlo k nárastu predajov v Európe o 7,2 %. Za prvé tri mesiace sa predalo celkom 3 331 087 auto­mobilov.

Zaujímavé sú však aj štatistiky serveru Left-lane, ktorý na základe údajov ACEA a JATO Dynamics zostavuje pravidelný rebríček najpredávanejších modelov podľa jednotlivých segmentov. Výsledky obsahujú údaje odbytu v 28 európskych krajinách s výnimkou Ruska, ktoré je takpovediac svetom samým pre seba.

Najväčší rast zaznamenala v prvom štvrťroku... Foto: Renault
Renault Captur Najväčší rast zaznamenala v prvom štvrťroku trieda malých SUV. Rozhodlo sa pre ňu o 113 % zákazníkov viac. Šéfuje jej mimoriadne úspešný Renault Captur.

Zo štatistík vyplýva, že rast prebiehal prakticky vo všetkých segmentoch. Výnimkou je len stredná trieda, kde došlo k poklesu o šesť percent. Podpísali sa pod to napríklad padajúce predaje Volkswagenu Passat (-4 %) a Audi A4, kde ich predbehlo aj prémiové BMW 3. Naopak, Opel so svojou Insigniou zaknihoval 31-percentný rast. Stále je však stredná trieda druhým najsilnejším segmentom trhu za vozidlami nižšej strednej triedy. Vlani sa ich predalo až 728 000 kusov.

Jednopercentný „pád“ sa týka aj kategórie stredne veľkých vanov (MPV). Nedarilo sa Renaultu Scénic (-3 %) a najmä Fordu C-Max (- 10 %). Naopak, sťažovať sa nemôže Citroën. Jeho nové C4 Picasso zdvihlo predaje tohto modelového radu až o 76 %. Prekvapujúce však je, že kategória MPV zaznamenala celkový rast, hoci už dlhodobo dopláca na triedu čoraz populárnejších SUV. Postarali sa o to najmä modely Fiat 500L (+ 46 %), nový Nissan Note ( + 127 %) a Ford S-Max (+ 118 %).

Ostatné kategórie medziročne rástli. Absolútnym skokanom roka je však kategória malých SUV a crossoverov. Rozhodlo sa pre nich o 113 % viac zákazníkov ako vlani. Absolútnym hitom je Renault Captur, z ktorého sa predalo za prvé tri mesiace takmer 41 000 kusov. Za ním nasleduje Peugeot 2008 a tretia Dacia Duster, ktorá pokračuje vo svojom úspešnom ťažení 32 % rastom. Darilo sa však aj stredne veľkým a veľkým SUV.

Za zmienku stojí aj šieste miesto elektromobilu... Foto: Tesla
Tesla Model S Za zmienku stojí aj šieste miesto elektromobilu Tesla Model S v kategórii vyššej strednej triedy. Do konca marca sa preň rozhodlo 3 069 zákazníkov. Jej rajom je najmä Nórsko.

Obe kategórie zaknihovali 10-percentný rast. V stredných SUV dominuje stále Nissan Qashqai, aj keď čakanie na novú generáciu sa podpísalo na medziročnom poklese o 13 %. Stále však s prehľadom poráža VW Tiguan či Kiu Sportage. Kráľom veľkých MPV je BMW X5. Po facelifte dokázalo predaje takmer zdvojnásobiť, podobne ako nový Rage Rover Sport na druhej priečke.

Šokujúci prírastok, a to vo výške 44 %, zaznamenala aj kategória luxusných áut. Tešiť sa môžu najmä v Stuttgarte. Nová trieda S sa totiž predáva ako „teplé rožky“. Celkovo sa pre ňu rozhodlo 4 187 zákazníkov, čo znamená až 202-percentný nárast. Ani nie s polovičnou bilanciou nasleduje Audi A8 a za ním Porsche Panamera. Mníchovské BMW 7 sa tak muselo uspokojiť až so štvrtou priečkou. Zato buduje v strednej triede.

Osempercentným zvýšením odbytu sa môžu pochváliť aj vozidlá strednej triedy. Poradie však ostáva nezmenené. Prvé je BMW radu 5 a za ním Mercedes-Benz triedy E. Kým však zástupca Mníchova padol medziročne o dve percentá, Mercedes zaznamenal rast až o 25 %. Podpísala sa na tom radikálna modernizácia. Audi A6 sa na nich musí pozerať z tretej priečky. Za zmienku však stojí veľký úspech elektromobilu Tesla S. Tá sa dokázala prepracovať až na šieste miesto.

Škoda Octavia sa stala tretím najpredávanejším... Foto: Škoda-Auto
Škoda Octavia Škoda Octavia sa stala tretím najpredávanejším autom nižšej strednej triedy. V celkovom rebríčku je patrí desiata priečka. To je veľký úspech.

Kým vlani bolo v Európe registrovaných v prvých troch mesiacoch len päť kusov tohto elektromobilu, tento rok je ich už 3 069. Najlepšie sa Tesle S darí v Nórsku. V septembri sa tam stala vôbec najpredávanejším modelom. Jasným lídrom trhu však ostáva segment vozidiel nižšej strednej triedy. Za prvé tri mesiace dosiahol výsledok 735 097 kusov, čo je o sedem percent viac ako v porovnateľnom období vlaňajšieho roka.

Nespochybniteľným favoritom je VW Golf, ktorý je počtom 130 554 predaných vozidiel zároveň najpredávanejším autom Európy. Druhý Focus za ním zaostáva o viac ako polovicu. Prekvapením je však tretie miesto Škody Octavia, ktorá predbehla Opel Astra či Toyotu Auris. Octavia si totiž medziročne polepšila až o 42 %. Na to nestačilo ani štvrté Audi A4, hoci jeho nová generácia sa podpísala na 52-percentnom raste záujmu.

Treťou najsilnejšou kategóriu sú vozidlá nižšej triedy. Predalo sa ich 693 683. A sú medzi nimi hneď štyri modely v aktuálnej päťke najpredávanejších áut v Európe. Ford Fiesta, Renault Clio, VW Polo a Opel Corsa. A v prvej desiatke nájdeme ešte aj Peugeot 208. To je zároveň aj poradie v tomto segmente. Na šiestom mieste skončila Toyota Yaris. Fiesta je nielen najúspešnejším modelom, ale po facelifte sa jej dokonca podarilo medziročne pritiahnuť o 10 % zákazníkov viac.

Prehľad uzavrieme kategóriou mini, ktorá s odbytom 332 616 vozidiel nepredstavuje ani len polovicu segmentov nižšej, nižšej strednej a strednej triedy. Prvé husle tu hrá Fiat. Nielen famóznym modelom 500, ktorý rokmi stále vylepšuje svoje predajné štatistiky, ale aj druhou Pandou. Tretie mesto patrí Volkswagenu Up!. Z pomerne veľkého odstupu sa naň pozerajú Hyundai i10, Renault Twingo a Toyota Aygo.

Najpredávanejšie autá v triede mini

Fiat 500 Foto: Fiat
Fiat 500 Fiat 500
Poradie Model Počet ks 1.- 3./2014 Počet ks. 1. – 3. 2013 Rozdiel
1. Fiat 500 46 634 38 543 21 %
2. Fiat Panda 41 501 45 173 –8 %
3. VW Up! 33 025 31 659 4 %
4. Hyundai i10 21 482 16 533 30 %
5. Renault Twingo 19 183 22 964 –16
6. Toyota Aygo 18 896 15 689 20 %
Spolu 332 616 321 562 3 %

Najpredávanejšie autá nižšej triedy

Ford Fiesta Foto: Ford
Ford Fiesta Ford Fiesta
Poradie Model Počet ks 1.- 3./2014 Počet ks. 1. – 3. 2013 Rozdiel
1. Ford Fiesta 85 801 77 754 10 %
2. Renault Clio 74 720 74 130 1 %
3. VW Polo 73 922 68 316 8 %
4. Opel Corsa 64 653 63 185 2 %
5. Peugeot 208 62 342 66 210 –6 %
6. Toyota Yaris 46 482 41 451 12 %
Spolu 693 683 663 110 5 %

Najpredávanejšie autá nižšej strednej triedy

Volkswagen Golf Foto: Volkswagen
Volkswagen Golf Volkswagen Golf
Poradie Model Počet ks 1.- 3./2014 Počet ks. 1. – 3. 2013 Rozdiel
1. VW Golf 130 554 111 666 17 %
2. Ford Focus 61 254 61 029 0 %
3. Škoda Octavia 52 526 37 044 42 %
4. Audi A3 50 334 33 082 52 %
5. Opel Astra 46 263 52 522 –12 %
6. Toyota Auris 35 298 27 551 28 %
Spolu 752 097 698 117 7 %

Najpredávanejšie autá strednej triedy

BMW 3 Foto: BMW
BMW 3 BMW 3
Poradie Model Počet ks 1.- 3./2014 Počet ks. 1. – 3. 2013 Rozdiel
1. BMW 3 47 834 46 983 2 %
2. VW Passat 37 529 39 274 –4 %
3. Mercedes C 32 230 31 006 4 %
4. Audi A4 31 460 34 532 –9 %
5. Opel Insignia 24 345 18 572 31 %
6. Volvo S60/V60 13 943 12 119 15 %
Spolu 728 088 771 114 –6 %

Najpredávanejšie autá vyššej strednej triedy

BMW 5 Foto: BMW
BMW 5 BMW 5
Poradie Model Počet ks 1.- 3./2014 Počet ks. 1. – 3. 2013 Rozdiel
1. BMW 5 27 868 28 528 –2 %
2. Mercedes E 26 004 20 874 25 %
3. Audi A6 20 111 20 561 –2 %
4. Volvo V70/XC70 10 813 9 001 20 %
5. Jaguar XF 6 392 6 679 –4 %
6. Tesla S 3 069 5
Spolu 104 225 96 840 8 %

Najpredávanejšie autá luxusnej triedy

Mercedes-Benz S Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S Mercedes-Benz S
Poradie Model Počet ks 1.- 3./2014 Počet ks. 1. – 3. 2013 Rozdiel
1. Mercedes S 4 187 1 386 202 %
2. Audi A8 1 920 1 592 21 %
3. Porsche Panamera 1 700 1 337 27 %
4. BMW 7 1 411 1 692 –17 %
5. Jaguar XJ 631 688 –8 %
6. VW Phaeton 393 491 –20 %
Spolu 10 881 7 556 44 %

Najpredávanejšie malé SUV

Renault Captur Foto: Renault
Renault Captur Renault Captur
Poradie Model Počet ks 1.- 3./2014 Počet ks. 1. – 3. 2013 Rozdiel
1. Renault Captur 40 949 1 222
2. Peugeot 2008 36 144 197
3. Dacia Duster 30 567 23 234 32 %
4. Opel Mokka 30 076 18 787 60 %
5. Nissan Juke 27 672 30 018 –8 %
6. Chevrolet Trax 6 635 34
Spolu 181 642 85 379 113 %

Najpredávanejšie stredné SUV

Nissan Qashqai Foto: Nissan
Nissan Qashqai Nissan Qashqai
Poradie Model Počet ks 1.- 3./2014 Počet ks. 1. – 3. 2013 Rozdiel
1. Nissan Qashqai 53 965 61 829 –13 %
2. VW Tiguan 40 301 35 142 15 %
3. Kia Sportage 24 122 23 344 3 %
4. Hyundai ix35 23 504 22 431 5 %
5. Ford Kuga 19 189 13 316 44 %
6. Mazda CX-5 16 574 12 158 36 %
Spolu 275 924 254 783 8 %

Najpredávanejšie veľké SUV

BMW X5 Foto: BMW
BMW X5 BMW X5
Poradie Model Počet ks 1.- 3./2014 Počet ks. 1. – 3. 2013 Rozdiel
1. BMW X5 8 959 4 579 96 %
2. Range R. Sport 8 005 4 068 97 %
3. Mercedes ML 5 530 7 462 –26 %
4. VW Touareg 4 281 4 102 4 %
5. Porsche Cayenne 3 693 4 409 –16 %
6. Range Rover 3 635 3 954 –8 %
Spolu 60 610 55 020 10 %

Najpredávanejšie malé MPV

Fiat 500L Foto: Fiat
Fiat 500L Fiat 500L
Poradie Model Počet ks 1.- 3./2014 Počet ks. 1. – 3. 2013 Rozdiel
1. Fiat 500L 26 802 18 406 46 %
2. Nissan Note 20 062 8 826 127 %
3. Ford B-Max 16 889 18 486 –9 %
4. Citroën C3 Picasso 15 522 14 907 4 %
5. Opel Meriva 14 573 14 901 –2 %
6. Hyundai ix20 9 783 10 577 –8 %
Spolu 119 440 108 397 10 %

Najpredávanejšie stredné MPV

Citroen C4 Picasso Foto: Citroen
Citroen C4 Picasso Citroen C4 Picasso
Poradie Model Počet ks 1.- 3./2014 Počet ks. 1. – 3. 2013 Rozdiel
1. Citroën C4 Picasso 31 999 18 221 76 %
2. Renault Scenic 26 791 27 482 –3 %
3. VW Touran 25 227 22 777 11 %
4. Ford C-Max 21 875 24 436 –10 %
5. Opel Zafira 21 665 20 258 7 %
6. Peugeot 3008 21 466 22 766 –6 %
Spolu 193 025 195 895 –1 %

Najpredávanejšie veľké MPV

Ford S-Max Foto: Ford
Ford S-Max Ford S-Max
Poradie Model Počet ks 1.- 3./2014 Počet ks. 1. – 3. 2013 Rozdiel
1. Ford S-Max 8 782 4 027 118 %
2. VW Sharan 7 676 7 643 0 %
3. Seat Alhambra 5 067 4 459 14 %
4. Ford Galaxy 4 976 2 064 141 %
5. Renault Espace 2 116 2 118 0 %
6. Lancia Voyager 1 023 1 017 1 %
Spolu 30 932 22 979 35 %

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #Left-Lane
Články podľa značiek