Škoda 130 RS: Príbeh legendy (1. časť)

14.06.2014 10:00
Škoda 130 RS
Škoda 130 RS si právom zaslúži označenie "Legenda". Na tratiach sa objavila v roku 1975. Autor:

Jazdci ju milovali, súperi nenávideli a na tratiach vyvolávala rešpekt, ako žiadna iná škodovka pred ňou. A vlastne ani potom. Len ťažko uveriť, že Škoda 130 RS, najlepšie športové náradie z Boleslavi, je tu už takmer 40 rokov.

Automobilka Škoda si tento rok pripomína 40. výročie používania skratky RS pre svoje športové modely, ako prvá s ním totiž už v roku 1974 prichádza súťažná Škoda 180/200 RS. V tom čase predstavovala absolútny vrchol, nekompromisný stroj skonštruovaný za jediným účelom – roztrhať konkurenciu na kusy. Už menej sa však vie, že zároveň slúžila ako vývojové laboratórium pre legendárnu Škodu 130 RS, ktorá svoju hviezdnu kariéru odštartovala hneď nasledujúci rok.

Kým sa však mladoboleslavská legenda dostala na trate, vo vývoji športového oddelenia automobilky si to muselo doslova oddrieť niekoľko generácií súťažných škodoviek s motorom vzadu. A nemali to veru jednoduché. Príbeh Škody 130 RS je tak zároveň príbehom odvahy, odhodlania a neuveriteľných schopností ľudí, ktorí stáli za zrodom všetkých predchádzajúcich súťažných škodoviek s koncepciou „všetko vzadu“.

Tisícka vystrčila zuby

Keď sa vo výrobnom programe mladoboleslavskej automobilky objavila známa Škoda 1000 MB, mnohí vkladali do jej novej koncepcie veľké nádeje. Od jazdcov aj mechanikov síce vyžadovala iný prístup, no časom jej subtílnejšiu konštrukciu mechanici naučili športovej výchove aj potrebnej výdrži. Problémom prvých súťažných „Tisícok“ však bol skromný výkon 44 kW/60 k, ktorý bral jazdcom ambície na špičkové výsledky (na konkurenčný Renault 8 Gordini nestíhali ani keby sa rozkrájali).

Súťažnej Škode 1000 MB stačilo 90 k na to, aby...
Súťažnej Škode 1000 MB stačilo 90 k na to, aby sa rozbehla na 180 km/h. Autor: Škoda

Situácia sa zlepšila úpravou auta pre skupinu B5 1300, ktorá dovolila inštaláciu motora z Formule 3. Ten napriek skromnému objemu 998 cm3 zo seba vydoloval až 66 kW/90 k a posunul súťažné Škody 1000 MB do iných sfér. Schopnosť improvizácie, mierna tolerancia národných predpisov a vypisovanie nových tried spôsobili, že sa v neskorších verziách Š 1000 MB začali objavovať aj objemnejšie motory (napr. 1150 cm3, 88 kW/120 k).

Vrcholom tejto éry bol špeciál Škoda 1500 (1968), ktorý za jednoduchým označením ukrýval Š 1000 MB s motorom 1.5 OHC vyvíjaným pre nový sériový model (do sériovej výroby sa nakoniec nikdy nedostal). Výrazne rozšírené auto charakterizovali extrémne široké zadné blatníky, široké 13-palcové pneumatiky a odľahčená konštrukcia, ktorej padli za obeť aj také detaily ako predné svetlomety (nahradené ľahkou polystyrénovou zátkou). Motor vybavený dvoma karburátormi zo seba vydal až 103 kW/140 k a na rovine rozbehol auto nad 200 km/h.

Škoda 1500 len ťažko hľadala súperov. Prísnemu...
Škoda 1500 len ťažko hľadala súperov. Prísnemu odľahčovaniu jej karosérie padli za obeť aj predné svetlomety. Autor: Škoda
Jej široký zadok vyvolával skutočný rešpekt.
Jej široký zadok vyvolával skutočný rešpekt. Autor: Škoda

Stovka prestáva stačiť konkurentom

Po nástupe sériovej Škody 100 do výroby a predaja sa výmena stráží odohrala aj na súťažných tratiach. Hlavnou hviezdou začiatku sedemdesiatych rokov sa tak stáva model Š 100/110 L Rallye upravený podľa pravidiel triedy A2 1150 cm3 (okruhy aj rely). Vo fabrike mu venovali obrovskú pozornosť a zároveň ho ponúkali aj ako slušné „náradie“ pre jednotlivé autokluby Zväzarmu. Motor auta bol konštruovaný predovšetkým na životnosť, jeho max. výkon približne 54 kW/73 k preto nijak neohuroval. Napriek tomu bolo už z jednotlivých komponentov súťažnej škodovky jasné, s akou precíznosťou k nej vo fabrike pristupovali.

Škoda 110 l Rallye sa z 0 na 100 km/h dostala...
Škoda 110 l Rallye sa z 0 na 100 km/h dostala za 9,6 s. Autor: Škoda

Ak mal niekto záujem, Mladá Boleslav dokázala k Škode 110 L Rallye dodať aj hliníkové povrchové paneli karosérie, väčšiu nádrž , širšie blatníky, výplne bočných okien z plexiskla, či ochranné kryty podvozku. Továrenskí jazdci Škody mali všetky úpravy k dispozícii, pričom mladoboleslavskí mechanici dostali z motora Š 100 až 66 kW/90 k a Š 110 L Rallye vyladili na 74 kW/100 k (okruhovú verziu na 85 kW/115 k). Neprekvapí preto, že na domácich súťažiach ich autá väčšinou kraľovali.

Továrenský doping – Š 120 S Rallye

Ambície mladoboleslavského tímu boli v rámci Majstrovstiev Československa pochopiteľne vždy vysoké. Továrenskí jazdci Škody dostávali to najlepšie, čo fabrika mala a ak sa nič nepokazilo (technika, nehody), s prehľadom ovládali domácu scénu na okruhoch aj v rely. Prvé vážnejšie problémy nastali až v sezóne 1971, keď sa kráľom domácich súťaží stal Vladimír Hubáček na Alpine A110. A hoci boli továrenské škodovky 100/110 L Rallye dobrým súťažným „materiálom“, pri Alpine A110 si žiaľ ani neškrtli. Ich technika ani podvozky so zadnou kyvadlovou nápravou na francúzskeho „sršňa“ jednoducho nestačili a nič na tom nezmenili ani talentovaní jazdci, ktorí nechávali na tratiach dušu.

Tí si totiž už dávno osvojili známe pravidlo „Kto brzdí, nevyhráva“. So zamračenými a sústredenými výrazmi sa tak rútili zákrutami často až na samotnej hranici fyzikálnych zákonov a dobiehali to, čo na rovinkách strácali. V tomto prípade to však už nestačilo. To niektorých predstaviteľov Škody postavilo na zadné a okamžite popohnali stavbu výkonnejšieho špeciálu. Tým bola Škoda 120 S Rallye (typ 728), ktorej úloha znela jasne – útok na najvyššie priečky absolútneho poradia.

Škoda 120 S Rallye vrátila automobilke vážnosť....
Škoda 120 S Rallye vrátila automobilke vážnosť. V rukách továrenských jazdcov dokázala vyškoliť aj silnejších konkurentov. Autor: Škoda

V porovnaní s predchodcom znamenala skok dopredu nielen úrovňou techniky, ale aj samotným vzhľadom. Auto prišlo o klasické nárazníky, na prednej aj zadnej kapote sa objavili chladiace štrbiny, pred maskou pribudol náporový chladič a celé auto sa rozšírilo a znížilo. V časoch svojho vzniku budilo žiadaný rešpekt. Pod motorovú kapotu sa nasťahoval hliníkový štvorvalec 1.2 OHV (1174 cm3) s max. výkonom 88 kW/120 k schopný točiť takmer osemtisíc otáčok (kľuka v troch ložiskách, osemkanálová hlava, dva karburátory Weber 40 DCOE).

Škoda tak mala po čase továrenský špeciál schopný v dobrých rukách vyškoliť aj o čosi výkonnejšiu konkurenciu. Aby sa však na takýto projekt vôbec uvoľnili peniaze, polovica z týchto áut (celkovo vyrobených 100 ks) musela vzniknúť na objednávku Ministerstva vnútra. Podľa výpovedí vtedajších továrenských jazdcov sa dala pri dobrých podmienkach (a vhodnom sprevodovaní) „ostrá“ škodovka rozbehnúť takmer na 200 km/h. Vo výrobe bola v rokoch 1971–1974.

Technika Škody 120 S Rallye sa neskôr dostala...
Technika Škody 120 S Rallye sa neskôr dostala aj do karosérie kupé Š 110 R. Autor: Škoda

„Supererka“ prichádza

Továrenský jazdec Škody Jiří Šedivý však vedel, že Š 120 S Rallye je stále len kompromisom. Chcel pre fabriku auto, s ktorým sa dá bojovať na okruhoch aj v skupine B5 dovoľujúcej výraznejšie úpravy techniky. Inicioval tak stavbu špeciálu, ktorý by dovtedajšie továrenské Škody prekonal a mal by na svetovú špičku. Mladá Boleslav totiž zúfalo potrebovala auto, s ktorým by pravidelne bojovala aj v najvyšších triedach.

Jazdcov na to mala, problémom nebol ani šikovný vývojový tím, čo však chýbalo, boli objemnejšie a výkonnejšie motory (sériová produkcia v tom čase končila objemom 1,1 l). Športové oddelenie fabriky vkladalo nádeje do budúcej Škody 720, z politických dôvodov však z projektu zišlo. Všetko zlé je však na niečo dobré a prototypy motorov pripravovaných pre model 720 (1.8 OHC a 2.0 OHC) nakoniec poslúžili pri stavbe novej zbrane automobilky.

V sezóne 1974 disponovala fabrika veľmi slušným...
V sezóne 1974 disponovala fabrika veľmi slušným "vozovým parkom". V popredí stojí Škoda 120 S Rallye, vzadu špeciál 200 RS. Autor: Škoda

Konečné riešenie nemalo však so sériovou „Erkou“ takmer nič spoločné, nový špeciál bol výrazne nižší (nižší bočný pontón, kratšie stĺpiky karosérie), podstatne širší, oceľový skelet pokrývali 0,7 mm hrubé hliníkové plechy a nad zadnou nápravou sa spolu s motorom 1.8 OHC/2.0 OHC usídlila päťstupňová prevodovka Porsche. Málo známou je skutočnosť, že pri vývoji tohto auta automobilka použila výpočtovú techniku, rovnako ako to, že konštruktéri ho obdarili zadnou vlečenou nápravou, ktorá sa v sériovej produkcii presadila až pri Škode 120 Garde.

„Supererka“, ako auto familiárne volali, dostala označenie 180 RS a 200 RS (typ 734), mala hmotnosť 720 kg, maximálnu rýchlosť presahujúcu 210 km/h a bez problémov si to na tratiach domácich súťaží mohla rozdať s Alpine A 110 Vladimíra Hubáčka. Naučiť ju jazdiť však nebolo nič pre slabé povahy. Na rovine bola neporaziteľná, no zatočiť s ňou a viesť ju v riadenom šmyku už nedokázal každý. Jej slabinou boli večne sa prehrievajúce brzdy (Girling) využívajúce špeciálnu brzdovú kvapalinu (Castrol) a ťažký agregát spôsobujúci nedotáčavosť v nájazdoch do zákrut.

Škoda 200 RS disponovala max. výkonom 120...
Škoda 200 RS disponovala max. výkonom 120 kW/163 k. Autor: Škoda

Š 180/200 RS nakoniec jazdila v skupine B5, kde okrem Hubáčkovho Alpine A110 nemala konkurenta. A hoci sa kvôli chýbajúcej medzinárodnej homologizácii (FIA vyžadovala výrobu viacerých kusov) na medzinárodné súťaže nikdy nepozrela a v roku 1974 celkovo vznikli len tri exempláre (2 ks 200 RS, 1 ks 180 RS), poslúžila ako dobrý základ pre vývoj novinky s medzinárodnými ambíciami. Tou sa v roku 1975 stala legendárna Škoda 130 RS, viac o nej však nabudúce.

…pokračovanie nabudúce

#Škoda 130 RS
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR