Fio bankaFio banka

Bloodhound SSC: Zlomí rýchlosť 1000 míľ za hodinu?

V roku 2016 sa britský tím pokúsi pokoriť nadzvukovým vozidlom Bloodhound všetky doterajšie rýchlostné rekordy. Niekoľkoročná práca má byť zavŕšená zdolaním magickej hranice 1000 míľ za hodinu. Zatiaľ drží rekord vozidlo Thrust SSC.

22.06.2014 07:00
Bloodhound SSC Foto:
Rekordný automobil bude poháňaný prúdovým aj raketovým motorom. Benzínový 12-valec bude slúžiť len ako pohon palivového čerpadla.
debata

Prekonávanie rýchlostných rekordov si vyžaduje čoraz viac času, úsilia a peňazí. Napokon, súčasný rekord s hodnotou 1 228 km/h, ktorý nastolil britský Thrust SSC, pochádza z roku 1997. Bol zároveň prvým automobilom, ktorému sa podarilo prekonať na zemskom povrchu nadzvukovú rýchlosť. Lenže Bloodhound má vyššie ambície. Chce zlomiť magickú hranicu 1 000 míľ za hodinu (1 609 km/h).

To by znamenalo, že musí uháňať ešte o 381 km/h rýchlejšie ako jeho predchodca. Aký vplyv majú fyzikálne zákony pri týchto rýchlostiach, netreba asi zdôrazňovať. Len aerodynamický odpor rastie s druhou mocninou rýchlosti a k nemu sa pridávajú ďalšie odpory. Bloodhoun SSC bude preto potrebovať omnoho viac výkonu. Takže neprekvapí, že tento raketový kolos s dĺžkou 13,4 metra a hmotnosťou 7,8 tony využije až tri pohonné jednotky.

Skombinuje 12-valec Coswort z formuly 1, hybridný raketový motor na tuhé palivo a prúdový motor EJ200 z nadzvukovej stíhačky Eurofighter. Iste sa pýtate, akú úlohu môže zohrať piestový motor vo vozidle, ktoré chce uháňať približne päťkrát rýchlejšie ako formula 1? Odpoveď znie, že slúži len na pohon vysokotlakového čerpadla, ktoré bude dodávať peroxidové okysličovadlo tryskovému motoru.

Brzdenie zabezpečia padáky a obrovské oceľové... Foto: Bloodhound
Bloodhound SSC Brzdenie zabezpečia padáky a obrovské oceľové kotúčové brzdy.

Samotný pohon dostanú na starosť dva motory. Najprv začne pracovať prúdový motor s ťahom 90 kN, ktorý by mal rozbehnúť Bloodhaund v priebehu piatich sekúnd na rýchlosť 563 km/h (350 míľ/h). Až následne dôjde k odpáleniu raketového motora, ktorý by ho mal doslova katapultovať na plánovaných 1 609 km/h, a to v priebehu 25 sekúnd. Pri tejto rýchlosti by mal Bloodhaund prejsť každú sekundu takmer pol kilometra.

Ešte väčším orieškom však bude tento ohromný projektil bezpečne zastaviť, i keď po spálení paliva bude predsa len o čosi ľahší. Lenže „autobus“ letiaci nadzvukovou rýchlosťou nie je žiadna sranda. Aj decelerácia sa bude preto diať postupne. Už samotné vypnutie motorov vyvinie brzdný účinok s hodnotou 15 ton, o ktorý sa postará aerodynamický odpor. V prvej fáze tak dôjde k zníženiu rýchlosti na 1 287 km/h, teda o 200 míľ za hodinu.

Potom sa ujmú svojej úlohy padáky a aerodynamické brzdy, ktoré zaistia spomalenie s preťažením 3G. Len pre lepšiu predstavivosť. Je to čosi podobné, akoby ste s autom zabrzdili z rýchlosti 100 km/h za jednu jedinú sekundu. Lenže pilot Bloodhaundu bude musieť s týmto preťažením zápasiť celých dvadsať sekúnd. Až po spomalení na rýchlosť 160 míľ/h (257 km/h) prídu na rad kotúčové brzdy. No aj tie dostanú poriadne zabrať, hoci ich úlohou bude premeniť na teplo už len jedno jediné percento pôvodnej kinetickej energie.

Interiér Bloodhoundu sa príliš nelíši od... Foto: Bloodhound
Bloodhound SSC Interiér Bloodhoundu sa príliš nelíši od kokpitu nadzvukovej stíhačky.

Tím konštruktérov preto vyvíja najvýkonnejšie brzdy na svete. Zaujímavé je, že pred karbónom či kozmickými materiálmi dostala prednosť klasická oceľ. Z nej sú vyrobené mohutné brzdové kotúče. Už dnes dokázal disk absorbovať bez problémov 4,6 kW energie, pričom sa po piatich simulovaných brzdenia na skúšobnej stolici rozpálil na teplotu 1 100 stupňov Celzia. Zatiaľ bez zničujúcich následkov.

Zaujímavé sú aj informácie o kokpite pilota. Konštruktéri na ňom pracovali až 10 000 hodín. Napriek ohromnej hmotnosti celého vozidla má samotný interiér len 200 kg. Okrem klasického ukazovateľa rýchlosti tu nájdete aj rýchlomer so stupnicou v machoch. Samotného pilota chráni špeciálne čelné sklo, hrubšie ako na stíhacích lietadlách. Malo by odolať nárazu predmetu s hmotnosťou jedného kilogramu pri rýchlosti 1 450 km/h. Okrem toho je interiér obalený balistickým pancierom, ktorý zabráni potenciálnemu prieniku malých predmetov, napríklad kamienkov.

Ovládanie rýchlosti má na starosti klasický pedál na pravej strane. Ľavý je určený na brzdenie. Životne dôležité dýchanie zabezpečí prilba s prísunom kyslíka. Do špeciálne tvarovaného sedadla sa posadí Andy Green, ktorý plánuje prekonať rekord v priebehu roka 2016. Konštrukčný tím má teda ešte veľa práce pred sebou. Rekordná jazda by mala prebehnúť v juhoafrickej púšti Hakskeen Pan.

Bloodhound SSC
Bloodhound SSC
+8Bloodhound SSC

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #rýchlostný rekord
Články podľa značiek