Páni zo Stuttgartu dieselom vždy verili. Napokon práve Mercedes-Benz je do histórie zapísaný ako prvý výrobca sériového dieselového osobného auta. Zaslúžil sa o to model 260 D z roku 1935, poháňaný štvorvalcom 2,6 D. Jeho výrobu ukončil v roku 1940. Nasledovali ďalšie naftové modely a s nimi aj rastúce nároky zákazníkov na výkon a komfort. Koncom šesťdesiatych rokov sa však už v Stuttgarte domnievali, že limity dieselových atmosférických štvorvalcov sú vyčerpané.
Jednoducho, zatúžili po silnejšom a väčšom naftovom motore. Na trh sa práve dostával revolučný Mercedes-Benz W114/115 z pera slávneho francúzskeho dizajnéra Paula Bracq. Priniesol množstvo nových bezpečnostných prvkov ako deformačné zóny, novú uhlovú nápravu s vinutými pružinami či typické vrúbkované zadné svetlá, ktoré zabraňovali ich znečisteniu. Vyrábať ho začali v roku 1969, no na svoju najväčšiu novinku čakal ešte celých päť rokov.
Šesťvalec neprešiel
Pôvodne chcel totiž Mercedes použiť rovno radový 6-valcový diesel. Lenže proti tejto koncepcii stálo niekoľko faktorov, ktoré nebolo možné ignorovať. Takýto motor by bol v prvom rade veľmi ťažký, čo by zväčšilo nerovnováhu medzi zaťažením prednej a zadnej nápravy, a navyše taký veľký, že by sa pod kapotu Mercedesu W 115 vlastne ani nezmestil. A to nehovoríme o cene. Prednosť tak dostal kompromis v podobe 5-valca. Ukázalo sa to však nakoniec ako šťastné riešenie.
Aj tak išlo o revolučný krok, pretože viac ako 4-valcové naftové motory sa dovtedy používali výhradne v úžitkových vozidlách. Nový motor vznikol podľa jednoduchého receptu. V Stuttgarte už mali 4-valcový komôrkový diesel 2,4 D a tak k nemu pridali ešte jeden valec. Vŕtanie aj zdvih ostali zachované. Tým vzrástol celkový objem na tri litre, presne na 3 005 kubických centimetrov. Napriek tomu sa mohol pochváliť niektorými úplne novými riešeniami.
Do vienka dostal bezúdržbové čerpadlo Bosch pripojené na olejový okruh, mechanický regulátor otáčok, ale hlavne pneumatický systém, ktorý umožňoval štartovanie a vypínanie motora kľúčom, teda spôsobom bežným pre benzínové motory. Dovtedy museli totiž majitelia naftových áut používať pri štartovaní tiahlo, takže z hľadiska komfortu ovládania išlo o radikálne zlepšenie. Pred samotným štartom dochádzalo k žeraveniu, na ktoré bol vodič upozornený svietiacou kontrolkou na prístrojovom paneli. Presne ako dnes.
Najsilnejší na svete
Výsledkom bol kultivovaný agregát OM617 s hladkým chodom a výkonom 80 koní (59 kW). Krútiaci moment dosahoval hodnotu 172 Nm. Z dnešného pohľadu sú to pochopiteľne smiešne čísla, ale v tom čase silnejší diesel pre osobné autá jednoducho neexistoval. Do úvahy musíte vziať aj fakt, že turbodiesely boli ešte len hudbou budúcnosti a priame vysokotlakové vstrekovanie čisté sci-fi. Motor si naďalej musel vystačiť s atmosférickým plnením a komôrkovou konštrukciou hlavy valcov, ktorá znižovala hluk a vibrácie.
Piaty valec a veľký objem mali však priaznivý vplyv na výkonovú charakteristiku a hladký chod. Nový motor absolvoval premiéru v roku 1974, teda v čase, keď už mal modelový rad W114/115 za sebou päťročnú kariéru, no nástupca bol ešte v nedohľadne. Luxusná limuzína s označením 240 D, prezývaná tiež „žralok“, ktorú dnes môžeme označiť za predchodcu súčasnej triedy E, dokázala s novým naftovým srdcom pod kapotou uháňať po nemeckých diaľniciach rýchlosťou 145 km/h. Na stovku to zvládala so 4-stupňovým manuálom za 19,9 sekundy a s trojstupňovým automatom potrebovala o sekundu viac.
Na benzínové 6-valce to síce nestačilo, no titul najrýchlejšieho sériového dieselu sveta mal Mercedes jednoznačne vo vrecku. Navyše prišiel so svojou dieselovou „raketou“ v ten správny čas. Do plachiet jej fúkala ropná kríza a prudký rast cien pohonných hmôt. Kým majitelia benzínových 6-valcových verzií W114 spálili na 100 km aj viac ako 16 litrov paliva, Mercedesu W 240 D stačilo necelých jedenásť, presne 10,8. Celkovo zišlo z liniek 53 690 kusov 5-valcových dieselových verzií Mercedesu W115, mnohé z nich zamierili do USA.
Skvelý základ pre budúcnosť
Bol to však len zlomok z celkovej výroby naftových modelov radu W115, z ktorého vzniklo až 945 206 exemplárov. Päťvalcu robili spoločnosť totiž aj slabšie 4-valcové varianty 200 D a 220 D. Nižší počet je však daný aj tým, že 5-valcový diesel prišiel prakticky na konci generačného cyklu. Vyrábali ho do roku 1976, teda len dva roky, keď došlo k striedaniu stráží a na scéne sa objavil úplne nový model W123. Tento päťvalec sa však stal základom ďalšej evolúcie stuttgartských dieselov. V roku 1978 sa dostal napríklad aj do vlajkovej lode 300 SD, kde vďaka po prvý raz použitému turbodúchadlu vzrástol jeho výkon na 110 koní (82 kW).
Kvality tohto 5-valca sa snažil Mercedes propagovať v roku 1976 aj rekordnou jazdou experimentálneho Mercedesu C 111-II na talianskom okruhu Nardó. Okrem turbodúchadla dostal tento špeciál s motorom uloženým v strede chladič stlačeného vzduchu, takže výkon sa pri nezmenenom objeme vyšplhal na neuveriteľných 190 koní (140 kW). Šesťdesiathodinová jazda rýchlosťou nad 250 km/h znamenala prelomenie 16 svetových rekordov, z toho tri bez ohľadu na pohonnú jednotku a typ paliva.