Volvo 240: 'Lietajúca tehla ' má 40 rokov. Najprv sa nepáčila

Na začiatku to nevyzeralo na veľký úspech. Aby Volvo zoškrtalo náklady na vývoj, odvodilo svoju sériu dvesto od osem rokov starej stovky. Nakoniec sa z nej stalo najúspešnejšie Volvo všetkých čias. Z "lietajúcej tehly" vzniklo viac ako 2,8 milióna kusov.

23.08.2014 07:00
debata
Dizajn dvestoštyridsiatky bol pomerne... Foto: Volvo
Volvo 240 Dizajn dvestoštyridsiatky bol pomerne konzervatívny. No neskôr sa z nej stala ikona. Páčilo sa dokonca aj Talianom. A to už je čo povedať.

Začiatkom sedemdesiatych rokov produkovalo Volvo modely série 100 (140, 164). Tá bola verejnosti predstavená už v roku 1966. A hoci bola pomerne úspešná, peňazí na vývoj nového modelu nebolo nazvyš. V Göteborgu preto padlo rozhodnutie, že nástupca série 100 použije množstvo pôvodných komponentov. Napríklad skelet, dvere, strechu a z veľkej časti aj blatníky. A to bol veľký risk, pretože už vtedy mnohí nepovažovali dizajn Volva za príliš vydarený.

Na starých základoch

Jan Wilsgard, šéfdizajnér Volva, však nemal na výber. Vzhľadom na pôvodné karosárske dielce, najmä skelet, ktorý neumožňoval zásadnú zmenu proporcií, musel uprednostniť evolúciu. Napokon, práve on bol zodpovedný aj za vizáž série 100. Transformácia sa vydarila. Svetlá a predná maska tvorili jednotný celok. Vzadu sa objavili široké horizontálne svetlá. Kľučky dverí lícovali s karosériou. Celková dĺžka narástla o 13 centimetrov. Najmä vďaka mohutným nárazníkom, ktoré boli odpoveďou na sprísňujúce sa bezpečnostné predpisy v USA.

Volvo 240 nebolo celkom nové. Odvodili ho totiž... Foto: Volvo
Volvo 100 Volvo 240 nebolo celkom nové. Odvodili ho totiž zo série 100, ktorá schádzala z výrobných liniek už od roku 1966. Prebralo z nej prakticky celý skelet karosérie, dvere a blatníky.

Bezpečnosť bola vôbec silnou stránkou Volva 240. Švédska automobilka si totiž už v tom čase veľmi dobre uvedomovala silu tohto argumentu v oblasti predaja. Novinka preto dostala množstvo bezpečnostných prvkov z experimentálnej štúdie Volvo VESC (Volvo Experimental Safety Car) prezentovanej v roku 1972. Tá demonštrovala napríklad protiblokovací bezpečnostný systém, samonavíjacie pásy, deformačné zóny, airbagy, mäkké čalúnenie tvrdých častí interiéru, deformovateľný stĺpik riadenia či dokonca cúvaciu kameru.

Množstvo bezpečnostných prvkov Volva 240... Foto: Volvo
Volvo ESC Množstvo bezpečnostných prvkov Volva 240 pochádzalo zo štúdie Volvo SVEC Na obrázku), ktorou sa automobilka pochválila v roku 1972. Napríklad deformovateľný stĺpik riadenia, nádrž pred zadnou nápravou, palubná doska z mäkkých materiálov či samonavíjacie pásy.

Veľkosť interiéru sa v porovnaní so sériou 100 prakticky nezmenila. Nebol to však hendikep. I tak patrilo Volvo k najpriestran­nejším modelom vyššej strednej triedy a pod zadným vekom sedanu ukrývalo ohromných 600 litrov pre batožinu. Dizajn palubnej dosky, sedadiel či výplní dverí bol zásadne prepracovaný. Typickým znakom sa stali rebrované opierky hláv. Po prvýkrát ukázalo Volvo svoj nový model novinárom 21. augusta 1964 v Börlange.

Najbezpečnejšie auto planéty

Testovacia flotila mala oranžovú farbu, takú typickú pre sedemdesiate roky. Zároveň však odkazovala na bezpečnostný koncept Volvo VESC. Snaha o ochranu posádky bola korunovaná ohromujúcim výsledkami nezávislých crash testov amerického inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA. Ten v roku 1976 vyhlásil Volvo 240 za najbezpečnejšie sériovo vyrábané auto planéty a použil ho ako referenčný model pri vytváraní nových bezpečnostných noriem. A tento status mu zostal až do roku 1991!

Koncepcia dvestoštyridsiatky bola klasická.... Foto: Volvo
Volvo 240 Koncepcia dvestoštyridsiatky bola klasická. Pozdĺžne uložené motory poháňali zadné kolesá. Okrem 4-valcov aj 6-valce a neskôr aj výkonné 4-valcové turbá. Ako prvé na svete dostalo trojcestný katalyzátor čím predbehlo emisné normy o celé desaťročie.

Volvo 240 však malo ešte jedno prvenstvo. Ako prvé zaviedlo do série verzií pre USA trojcestný riadený katalyzátor s lambda sondou. To znížilo emisie škodlivých plynov, najmä uhľovodíkov, kysličníka uhoľnatého a kysličníkov dusíka, o neuveriteľných 90 %. Pripomeňme, že vo väčšine západoeurópskych krajín začala platiť podobná norma až o celých desať rokov neskôr. Volvo tak predbehlo väčšinu konkurentov o celú dekádu.

Interiér nehýril módnymi prvkami, no zato bol... Foto: Volvo
Volvo 240 Interiér nehýril módnymi prvkami, no zato bol mimoriadne priestranný. Do kufra sa navyše zmestilo až 600 litrov batožiny.

Základným motorom sa stal benzínový 4-valec B21 s objemom 2,1 litra, ktorý dával v karburátorovej verzii 71 a so vstrekovaním Bosch Jetronic až 90 kilowattov. Zakrátko sa na vrchol postavil vidlicový 6-valec B27. Motor s objemom 2,7 litra bol spoločným dielom Volva, Renaultu a Peugeotu. Schádzal z výrobných liniek francúzskeho závodu v Douvrine. Podľa začiatočných písmen účastníkov projektu ho tiež označovali aj ako PRV. Montoval sa do verzií Volvo 260 s výkonom 92 alebo 103 kW.

Na trh sa dostali hneď tri karosárske varianty.... Foto: Volvo
Volvo 240 Na trh sa dostali hneď tri karosárske varianty. Posledné číslo v kódovom označení symbolizovalo počet dverí.

Autá jazdili na 14-palcových kolesách a mali predné tlmičové vzpery McPherson. Vzadu bola jednoduchá tuhá náprava s dvojicou pozdĺžnych ramien, panhardskou tyčou, vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi. Nakláňanie karosérie redukovali skrutné stabilizátory. Hrebeňové riadenie používalo sériovo v tom čase ojedinelý hydraulický posilňovač. Rovnako pokrokový bol dvojokruhový brzdový systém so štvoricou kotúčových bŕzd.

Sedan, kombi aj talianske kupé

Na výber boli tri druhy karosérie. Dvojdverový „tudor“ 242, 4-dverový sedan 244 a kombi 245. Posledné číslo pritom vždy označovalo počet dverí. Prichádzali postupne. Najväčšou raritou sa stalo kupé 242 C, ktorého karosériu navrhla dnes už bohužiaľ neexistujúca karosáreň Bertone. Taliani zároveň zabezpečovali jeho výrobu. V rokoch 1977 až 1981 vzniklo v Turíne celkom 6 622 exemplárov. So 6-valcom dosahovali rýchlosť až 190 km/h. Pridali sa aj luxusná o 70 mm predĺžená verzia 264 TE a dokonca predĺžené kombi 245 T s troma radmi sedadiel, ktoré sa uchytilo na letiskách.

Veľkú popularitu získalo kombi s označením 245.... Foto: Volvo
Volvo 240 Veľkú popularitu získalo kombi s označením 245. Z celkových predajov si privlastnilo až jednu tretinu. Do jeho kufra sa zmestilo takmer čokoľvek.

Postupom času sa ponuka motorov modernizovala a rozrastala. Pribudli nielen nové lacnejšie verzie s dvojlitrom a výkonom len 66 kW alebo 71 kW pre automatickou prevodovku, ale v roku 1979 dokonca aj diesel. Lenže Volvo žiaden vlastný nemalo, a tak sa obrátilo na Volkswagen. Pod kapotou sa tak objavil zaujímavý atmosférický 6-valec 2,4 D, ale s výkonom len 61 kW. Turbodiesel debutoval až oveľa neskôr v novom Volve 740. O rok neskôr nasledoval modernizovaný benzínový 6-valec so zväčšeným objemom 2,85 litra (114 kW).

Volvo 242 s dvojicou dverí patrilo k menšinovým... Foto: Volvo
Volvo 240 Volvo 242 s dvojicou dverí patrilo k menšinovým žánrom dvestoštyridsiatky. Úspechy dosiahlo najmä na športovom poli.

Lenže najväčšiu „bombu“ vytiahlo Volvo až v roku 1982. Švédi radi experimentovali s turbom a k Saabu sa pridalo aj Volvo. Štvorvalec B21 dostal preplňovanie, čím narástol výkon verzie 240 Turbo na 114 kW, teda na úroveň vynoveného 6-valca. Slabšie vyhotovenie GLT dávalo 103 kW, no i tak ponúkalo vďaka vyššiemu krútiacemu momentu slušnú dynamiku. Turbo sa stalo úspešným súťažným modelom kategórie cestných vozidiel, samozrejme s 2-dverovou karosériou. Thomas Lindström a Gianfranc Brancatelli s ním dokonca získali v roku 1985 európsky titul. Výkon okruhových špeciálov sa vyšplhal až na 375 kW.

Najvzácnejšou verziou dvestoštyridsiatky bolo... Foto: Volvo
Volvo 240 Najvzácnejšou verziou dvestoštyridsiatky bolo kupé 242 C, ktoré pre Volvo navrhla, ale aj vyrábala talianska karosáreň Bertone. Celkovo vzniklo len 6 622 exemplárov.

Lámač všetkých rekordov

Volvo 240 postupne absolvovalo niekoľko faceliftov. Prvý už v roku 1978, teda štyri roky od štartu produkcie. Hlavnou zmenou bolo nahradenie okrúhlych svetiel hranatými. V roku 1982 došlo k zjednoteniu dizajnu verzií 240 a 260. V USA sa objavili dokonca verzie so štvoricou hranatých svetiel. V tom istom roku sa Volvo pochválilo systémom štartovania tlačidlom. Volvo však muselo bojovať s kvalitou. Tá bola spočiatku na takej nízkej úrovni, že Volvo priviedla takmer na mizinu. Pomohli až radikálne opatrenia na prelome osemdesiatych rokov. Výroba vďaka tomu rástla. Nakoniec sa z Volva 240 stalo najpredávanejšie Volvo všetkých čias.

Veľký facelift z roku 1978 priniesol Volvu 240... Foto: Volvo
Volvo 240 Veľký facelift z roku 1978 priniesol Volvu 240 hranaté svetlá namiesto okrúhlych.

Za devätnásť rokov produkcie zišlo z liniek závodov v Torslande, Kalmare a belgickom Gente spolu 2 860 000 vozidiel, čím Volvo 240 niekoľkonásobne prekonalo predošlú sériu 100. Kariéra Volva 240 pokračovala dokonca aj po nástupe nového hranatého Volva 740 v roku 1982. Napokon, technicky mali mnoho spoločného. Šesťvalcov bolo z celkového počtu len 177 402. Extrémne úspešné bolo najmä kombi s obrovským batožinovým priestorom. Pripadala naň až tretina predajov. Niet divu, že práve kombi uzavrelo úspešnú kapitolu tohto švédskeho hranáča. Posledný kus zišiel z montáže presne 5. mája 1993.

Verzia kombi 245 vydržala vo výrobe až do roku... Foto: Volvo
Volvo 240 Verzia kombi 245 vydržala vo výrobe až do roku 1993. Posledný kus zišiel z montáže presne 5. mája.

Vtedajší generálny riaditeľ Volva, Pehr Gyllenhamar, pri tejto udalosti povedal „mali sme najbezpečnejšie auto sveta. Už dnes sa stalo žijúcou legendou a bude ňou aj v budúcich rokoch“. A nebol veru ďaleko od pravdy. Volvo 240 a 260 je dnes, najmä v 6-valcových verziách vyhľadávaným veteránom alebo youngtaimerom. Zvláštnu pozíciu má samozrejme nádherné kupé 242 C od Bertoneho, ktoré dokáže aj dnes ponúknuť slušnú porciu dynamiky a luxusu. Veď bolo vybavené koženým čalúnením, klimatizáciou či elektricky ovládanými oknami a zrkadlami.

Volvo 240
Volvo 240
+49Volvo 240

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #Volvo 240 #Volvo 200 #Volvo 242 #Volvo 244 #Volvo 245 #Volvo 260
Články podľa značiek