Najnovšia štatistika najdrahších veteránov sveta vychádza z cien, ktoré boli zverejnené pri predajoch historických automobilov na aukciách. Tie napovedajú, že veterán je skvelou investíciou. Ceny vzácnych solitérov sa šplhajú v posledných rokoch nahor priam raketovým tempom. Kráľom je jednoznačne Ferrari 250 GTO z roku 1962. Posledný majiteľ zaň zaplatil na aukcii spoločnosti Bonhams v Kalifornii, a to len minulý týždeň, astronomických 38 115 000 dolárov.
A to ide o exemplár, ktorý má vo svojej kronike aj jednu vážnu haváriu, takže musel byť kompletne prelakovaný. I tak sa mu podarilo zosadiť z trónu súčasnú dvojku, vlani vydražený Mercedes-Benz W196R. Pôvodný majiteľ zaň dostal 29 600 000 dolárov. Cenu tejto dobovej formuly jeden z roku 1954 vyhnal do výšav fakt, že za jej volantom získal jeden zo svojich piatich titulov majstra sveta fenomenálny argentínsky pilot Juan Manuel Fangio.
Za týmto skvostom nasleduje ďalších sedem Ferrari. Až na konci nájdeme druhý Mercedes-Benz – prekrásny kompresorový roadster 540K Special Roadster, ktorý bol v roku 2012 vydražený za 11 770 000 dolárov. Zaujímavé je, že to nie je tak dávno, čo sa považovala hranica 10 miliónov dolárov za priam neprekonateľnú. Veď dlhé roky kraľovalo tejto štatistike Bugatti Royale Kellner Coupé z roku 1931. Vydražené bolo naposledy v roku 1987 za 9 800 000 dolárov.
Trvalo dlhých dvadsať rokov, kým ho o tento titul obralo Ferrari 250 GT SWB California Spider z roku 1961 za 10 894 900 dolárov. Dnes však ide len o tretinovú, či dokonca štvrtinovú sumu v porovnaní s novými predátormi veteránskych štatistík. To však neznamená, že ide v skutočnosti o najdrahšie historické vozidlá. Mnohé sú totiž predané v priamom predaji a za cenu, ktorá nebola zverejnená.
Za horúceho kandidáta na jednotku sa tak považuje napríklad Bugatti 57 SC Atlantic, za ktoré kalifornské Mullin Automotive Museum vysolilo vraj až takmer 40 miliónov dolárov.
Najdrahšie aukčné veterány | ||||
---|---|---|---|---|
Poradie | Model | Rok výroby | Cena | Rok posledného predaja |
1. | Ferrari 250 GTO | 1962 | 38 115 000$ | 2014 |
2. | Mercedes-Benz W196R | 1954 | 29 600 000$ | 2013 |
3. | Ferrari 275 GTB/4S NART Spider | 1967 | 27 500 000$ | 2013 |
4. | Ferrari 275 GTB/C Speciale Scaglietti | 1964 | 26 400 000$ | 2014 |
5. | Ferrari 375-Plus Spider Competizione | 1954 | 18 400 177$ | 2014 |
6. | Ferrari 250 Testarossa | 1957 | 16 390 000$ | 2011 |
7. | Ferrari 250 LM | 1964 | 14 300 000$ | 2013 |
8. | Ferrari 340/375 MM Berlinetta | 1953 | 12 812 800$ | 2013 |
9. | Ferrari 250 Testarossa | 1957 | 12 402 500$ | 2009 |
10. | Mercedes-Benz 540K Special Roadster | 1936 | 11 770 000$ | 2012 |