Popular, Rapid, Superb: Slávne trio urobilo zo Škody trhovú jednotku

13.09.2014 07:00

Škoda je celé desaťročia neohroziteľnou trhovou jednotkou v Českej republike aj na Slovensku. Vždy to tak ale nebolo. Všetko zmenili modely Popular, Rapid a Superb predstavené v roku 1934, teda presne pred osemdesiatimi rokmi. Škodu katapultovali na najpredávanejšiu značku. Praga či Tatra ostali v závese.

Modely Popular, Rapid a Superb, uvedené na trh...
Modely Popular, Rapid a Superb, uvedené na trh v roku 1934, zmenili rebríček najúspešnejších značiek vo vtedajšom Československu. Už v roku 1936 sa mladoboleslavská automobilka prepracovala z tretej priečky na prvú. Najväčšiu zásluhu mal na tom lacný Popular. Autor: Škoda-Auto

V tridsiatych rokoch bola Škoda, presnejšie spoločnosť ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl) dobre zavedenou značkou nielen v bývalom Československu, ale aj v Európe. Na domácom trhu ju však porážala konkurencia v podobe Pragy či Tatry. Škoda bola v rebríčku až tretia. Chýbal jej totiž ľudový model. To si dobre uvedomoval aj vtedajší šéf automobilky Karel Hrdlička. Konštruktérom preto už na prelome desaťročí zadal úlohu skonštruovať úplne nový a lacnejší automobil.

Tak vznikol pod vedením šéfkonštruktéra Jozefa Zubatého nie príliš známy model Škoda 420 Standard a o dva roky neskôr aj slávny Popular. Škoda sa však nemienila vzdať svojich pozícii ani vo vyšších segmentoch. A tak do boja nasadila ešte v tom istom roku Škodu Rapid v strednej triede a na vrchol automobilovej hierarchie postavila luxusný Superb, ktorý sa mal vyrovnať najmä s veľkými Tatrami. To, že išlo o úplne novú generáciu vozidiel, dokladuje radikálna zmena koncepcie.

Základom troch nových modelov sa už v roku 1932...
Základom troch nových modelov sa už v roku 1932 stala Škoda 420 Standard. Aspoň koncepčne. Predstavila totiž po prvýkrát chrbticový rám, nezávislé zavesenie kolies a zadnú kyvnú nápravu. Autor: Škoda-Auto

Zastaraný rebrinový rám nahradili totiž v Boleslavi rámom chrbticovým a pridali nezávislé zavesenie všetkých kolies. Na tú dobu išlo o veľmi pokrokové riešenie. Zadná náprava bola u všetkých troch nováčikov kyvná. Toto riešenie zvýšilo tuhosť šasi a zároveň znížilo hmotnosť. Menej namáhaná bola aj karoséria. A to už boli za rohom aj modernejšie motory s rozvodom OHV, ktoré v roku 1937 vystriedali staršie agregáty SV s postranne uloženými ventilmi. Škoda mala teda dobre naštartovanú modelovú ofenzívu. Úspech na seba nenechal dlho čakať.

Už o dva roky po uvedení nového trojlístka, teda v roku 1936, sa Škoda prebojoval na pozíciu trhového lídra a konkurenciu nechala ďaleko za sebou. V tomto roku predala takmer 3 000 vozidiel, čo bolo viac ako Praga a Tatra. A je to tak dodnes. Na zvýšení odbytu mal pochopiteľne najväčší vplyv Popular a Rapid. Osemvalcový Superb hral skôr prestížnu rolu, no k histórii Škody nepochybne patrí. O sláve nového trojlístka modelov napokon svedčí fakt, že dva z historických názvov Škoda oprášila a dala im nový život.

Škoda 418 Popular bola prvým ľudovým modelom...
Škoda 418 Popular bola prvým ľudovým modelom automobilky. Stála 30 000 korún. Poháňal ju 4-valec so spodovým rozvodom SV, no neskôr dostala aj modernejšie motory OHV. Najpredávanejšia bola verzia Tudor. Autor: Škoda-Auto

Lacný Popular bol predajný šláger

Škoda Popular s kódovým značením 418 debutovala vo februári 1934. Svetu bola predstavená v Paríži. Bola prvou ľudovou škodovkou a prvým modelom značky, ktorý mal okrem numerického označenia aj vlastné meno. A Popular dodržal to, čo svojím menom sľuboval. Ľahký a cenovo výhodný model sa stal mimoriadne obľúbeným vozidlom. Stál necelých 30 000 korún. Nevyrábal sa len ako sedan, ale aj ako dvojdverový tudor alebo ako polokabriolet. K dispozícii bolo aj dvojmiestne vyhotovenie roadster a dokonca dodávkové vozidlo.

Jeho predvojom bola spomína Škoda 420 Standard s už použitým chrbticovým rámom a nezávislým zavesením kolies. Z označenia ale vyplýva, že kým Standard mal výkon 20 koní, lacnejší Popular len 18, teda aspoň na začiatku kariéry. Jeho štvorvalec mal zdvihový objem presne 903 cm³. V tom istom roku pribudol aj väčší štvorvalec s objemom 995 cm³ a výkonom 20 koní (Škoda 420 Popular). V roku 1937 potom model získal nový štvorvalcový agregát s výkonom 27 koní s moderným ventilovým rozvodom OHV (Popular OHV). Maximálna rýchlosť dosahovala úctyhodných 100 km/h.

Svoju popularitu si Popular vybudoval aj vďaka...
Svoju popularitu si Popular vybudoval aj vďaka spoľahlivosti. Tú demonštroval množstvom diaľkových jázd. Napríklad naprieč USA a Mexikom. Tie mali patričnú publicitu. Autor: Škoda-Auto

V roku 1938 nasledoval model Škoda Popular 1100 OHV s motorom 1 089 cm³ a výkonom 30 koní. Inovačné tempo sa ale nezastavilo. V roku 1940 predstavila Škoda Popular 1101 s 32 koňovým motorom. Popular sa stal veľmi rýchlo najpredávanejším automobilom vo vtedajšom Československu. Dôvodom obľuby Popularu bola najmä jeho spoľahlivosť. Tú dokladoval radom diaľkových jázd. Tak napríklad v máji 1934 sa sedem mladých ľudí vydalo v troch Popularoch na cestu z Prahy do Kalkaty. Bez technických porúch najazdili približne 11 000 kilometrov. A nasledovali ďalšie diaľkové „štreky". Medzi nimi cesta po USA a Mexiku, ktorú v roku 1936 podnikli

Popular Monte Carlo očaril aj v zahraničí

V januári 1936 sa Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman zúčastnili s dvojmiestnym Popularom Sport vo vyhotovení roadster na slávnej Rallye Monte Carlo. Popular sa hneď na prvýkrát umiestnil na druhom mieste vo svojej objemovej triede a na dvanástom mieste v celkovom poradí. To nemohlo ostať bez ohlasu. Škoda povzbudená jeho úspechom priviedla v rokoch 1936 až 1938 na svet špeciálnu sériu 70 roadsterov a aerodynamických kupé s prívlastkom Monte Carlo.

Vznikali aj krásne kabriolety, no najslávnejším...
Vznikali aj krásne kabriolety, no najslávnejším sa stal Popular Monte Carlo s aerodynamickou karosériou. Celkom vzniklo len 70 kusov. Autor: Škoda-Auto

Dodnes sú považované za najkrajšie škodovky v jej viac ako storočnej histórie. Modely poháňal motor 1,3 SV z väčšieho Rapidu vyladený až na 35 koní. Lenže s rastom výkonu a komfortu na palube rástla aj cena. Popular sa preto v roku 1939 pod označením 995 vrátil k pôvodnej filozofii. Dostal starý motor s rozvodom SV (995 ccm) a dokonca pohon bez diferenciálu. Nie náhodou si vyslúžil prezývku „liduška“.

S produkciou pochopiteľne otriasla druhá svetová vojna. Popular sa ale nakoniec s prestávkami vyrábal až do roku 1946. Za dvanásť rokov predala Škoda cez 20 000 vozidiel. Celkovo vzniklo zo základných verzií 418 a 420 spolu 19 542 kusov. Z nich až 6 000 mierilo za hranice. Popular bol exportovaný do zhruba 50 krajín. Vyvážal sa nielen na európske trhy, ale aj do zámoria. Okrem iného aj do Číny, Indie a mnohých afrických či juhoamerických štátov.

V roku 1939 postavila Škoda aj lacnejšiu verziu...
V roku 1939 postavila Škoda aj lacnejšiu verziu Popularu so starým motorom 995 a zadnou nápravou bez diferenciálu. Bola to odpoveď na rastúcu cenu tohto modelu z dôvodu mnohých priebežných inovácií.da Popular 995 - Liduška Autor: Škoda-Auto

Rapid zamiešal karty v strednej triede

V roku 1934 slávil svoju premiéru aj nový Rapid. Ako väčší súrodenec Popularu patril do strednej triedy. Pod kapotou pracoval štvorvalcový motor s objemom 1 195 cm³ a výkonom 26 koní. Vozidlá prvých sérií vznikali ako dvojdverový tudor, štvordverový sedan alebo dvojdverový kabriolet. Najčastejšie vyrábaná verzia mala agregát s objemom 1 386 cm³ a najsilnejší model Rapid 2200 dokonca 6-valec s objemom až 2 198 cm³.

K najvzácnejším exemplárom patrí ale 110-kusová séria Rapidov s aerodynamickou karosériou kupé a modernizovaným motorom 1,5 OHV. Vyrábať sa začali v roku 1938. Mali dokonca zakryté zadné kolesá. Rapid bol však podstatne drahší, takže jeho predaje nemohli konkurovať Popularu. Celkom vzniklo približne 7 000 kusov. Tie posledné síce zišli z liniek až v roku 1947, no sériová výroba bola ukončená prakticky už v roku 1942, keď civilnú výrobu nahradzovala vojenská.

Škoda Rapid vychádzala z Popularu, no patrila...
Škoda Rapid vychádzala z Popularu, no patrila do strednej triedy. Tomu zodpovedali aj pohonné jednotky. Okrem 4-valcov priniesol Rapid dokonca radový 6-valec s objemom 2,2 litra. Autor: Škoda-Auto

Aj Rapid preukázal svoje schopnosti pri diaľkových jazdách. V roku 1936 s ním obišiel vtedajší riaditeľ Československého automotoklubu Břetislav Procházka so svojím priateľom Kubiasom celý svet iba za 97 dní. Trasa oboch cestovateľov viedla cez Rusko a Perziu, indickú púšť, potom prešli Čínu a Japonsko a loďou sa prepravili do USA. Loďou potom cestovali z New Yorku do Európy. Cez kontinent sa s Rapidom vrátili po vlastnej osi.

Superb dostal 8-valec a hydraulické brzdy

V roku 1934 zaútočila Škoda aj na vrchol automobilovej hierarchie. Superb s označením Škoda 640 bol pôsobivou bodkou za týmto bohatým rokom. Sériová výroba však nabehla až v marci 1935. Bol to skutočný koráb, a to aj na dnešné časy. Luxusná karoséria s neuveriteľne priestranným interiérom mala dĺžku neuveriteľných 5,5 metra. Niet divu, že tento kolos potreboval aj poriadny motor. Pod kapotu sa tak dostal 2,5-litrový radový 6-valec s výkonom 55 koní.

Superb bol skutočným kolosom. Na dĺžku mal 5,5...
Superb bol skutočným kolosom. Na dĺžku mal 5,5 metra. Niet divu, že ho poháňal hneď od začiatku radový 6-valec s objemom 2,5 litra a výkonom 55 koní. Ako prvá Škoda dostal hydraulické brzdy a 4-stupňovú prevodovku. Autor: Škoda-Auto

Novinkou bola aj 4-stupňová prevodovka a dokonca hydraulické brzdy, ktoré boli v Škode použité vôbec po prvýkrát. Komfort posádky zabezpečovala dvojica pozdĺžnych listových pier. V roku 1938 dostal aj Superb modernejší ventilový rozvod OHV. Spolu so zväčšeným zdvihovým objemom na tri litre (presne 3 137 cm3) vzrástol výkon motora na 80 koní. Vďaka tomu dosahoval Superb maximálnu rýchlosť 120 km/h. To ale nebol koniec inovácii.

O slovo sa prihlásil aj Superb 4000 so 4-litrovým vidlicovým 8-valcom s výkonom 96 koní. Dĺžka karosérie navyše narástla až na 5,7 metra a hmotnosť až na 2 200 kg. Výkonný agregát si vedel so Superbom poradiť. Dosahoval maximálku 135 km/h. Samozrejme, išlo o luxusný, respektíve exkluzívny tovar. Kým všetkých Superbov bolo vyrobených približne 600 kusov, na 8-valce pripadá len desať exemplárov. Najpredávanejším variantom bola štvordverová limuzína so šiestimi bočnými oknami.

Vlajkovou loďou Škody sa stal Superb 4000 s...
Vlajkovou loďou Škody sa stal Superb 4000 s 8-valcovým motorom. Dosahoval rýchlosť až 135 km/h. To napriek hmotnosti až 2,2 tony. Vzniklo však len desať exemplárov. Autor: Škoda-Auto

V ponuke bol však okrem tohto variantu aj štvordverový sedan a kabriolet. Niekoľko Superbov karosovala aj slávna karosáreň Sodomka. Superbu sa podarilo prežiť aj celosvetový vojenský konflikt. Ešte po vojne bolo zmontovaných 162 kusov. Posledný exemplár opustil závod v Mladej Boleslavi až v roku 1949. Počas vojny však vznikalo na šasi Superbu aj množstvo špeciálnych, najmä veliteľských vozidiel. Samozrejme, pre nemecký Wehrmacht. O čosi vznešenejšiu úlohu mali upravené sanitné vozidlá.

Škoda -
		Popular, Rapid,
		Superb
Škoda 420
		Standard
+15Škoda Popular 995 -
		Liduška

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Škoda #Škoda Rapid #Škoda Superb #Škoda-Auto #Škoda Popular
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR