Na ankete sa v tomto ročníku zúčastnilo 31 nových modelov. V skutočnosti ich bolo ale o dva viac. Dôvodom je, že kolínske trojičky Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo kandidovali na spoločnej kandidátke. Francúzsko-japonským modelom to ale už môže byť jedno. Medzinárodná porota vybrala totiž v druhom kole siedmich finalistov a v tomto zozname ich nenájdete. O šancu definitívne prišli napríklad aj Škoda Fabia, Hyundai i20, Nissan Pulsar, Opel Corsa E, Smart Forfour, ale aj prémiové modely Lexus NX, Mercedes-Benz triedy S či hybridné BMW i8.
Kto teda zvedie súboj o najlepšie auto roka 2015? Zoznam je pomerne pestrý. Ak to zoberieme podľa tried, najmenším a najlacnejším zástupcom je nový Renault Twingo, ktorý prichádza po prvýkrát s motorom vzadu a so zadným náhonom. Otázkou ale potom je, prečo sa do finále nedostal aj nový Smart ForFour, s ktorým má identickú platformu aj techniku. O pár stupienkov vyššie nájdeme originálny crossover Citroën Cactus, ktorý stavil najmä na dizajn a cenu, pretože po technickej stránke žiadne zásadné nóvum neprináša.
Jediné MPV v zozname pochádza z Nemecka. Nové BMW 2 Active Tourer si to zaslúži, aspoň z mníchovského uhla pohľadu. Je totiž prvým BMW s jednopriestorovou karosériou, prvým modelom značky s predným náhonom a k tomu prvým „bavorákom“ s 3-valcoým motorom. Na druhej strane, sú tu aj iní, pre ktorých je takáto technika úplnou samozrejmosťou, no do finále im porota vstupenku neponúkla. A nájdeme tu aj jedno SUV, japonský Nissan Qashqai. Vzhľadom na jeho popularitu, svieži dizajn aj úspornú techniku je to celkom logické.
Už menej logiky má postup Fordu Mondeo. Teda vlastne kontroverzný bol aj jeho samotný vstup do súťaže. Pod názvom Fusion sa totiž predáva v USA takmer dva roky, takže je alebo nie je to nové auto? Ale dobre, európska verzia Mondea prichádza na rozdiel od tej americkej po prvýkrát v strednej triede napríklad s trojvalcovým motorom 1,0 EcoBoost. A sú tu aj ďalšie vychytávky, napríklad zadné nafukovacie bezpečnostné pásy. Dosť na to, aby bola jeho prítomnosť v Car of the Year 2015 „legalizovaná“.
Nebude to mať však ľahké, na krk mu bude dýchať celkom nový VW Passat. A ten je technológiami nabitý až po strechu – od virtuálneho prístrojového panelu cez naftové bi-turbo až po alternatívny plug-in hybridný pohon. A ešte je ľahší než jeho predchodca. Karty by však mohol zamiešať aj Mercedes-Benz triedy C so záplavou bezpečnostných technologií a mimoriadne vydareným dizajnom, ktorý mu vyslúžil prezývku „baby S“. Ako ale hovorí historická skúsenosť, drahým prémiovým modelom nebola odborná jury nikdy príliš naklonená.
Definitívne výsledky a meno víťaza sa dozvieme 4. marca v predvečer ženevského autosalónu. Pripomeňme, že vlani sa stal víťazom nový Peugeot 308 pred elektromobilmi BMW i3 a Teslou S.
Finalisti Car of the Year 2015
BMW 2 Active Tourer |
---|
Citroën Cactus |
Ford Mondeo |
Mercedes-Benz C |
Nissan Qashqai |
Renault Twingo |
VW Passat |