Focus2move 2014: Rekordným predajom vládne Toyota a VW

Zlatú priečku rebríčka najúspešnejších automobilových značiek ovládla opäť Toyota.Volkwagen na ňu stráca až 1,75 milióna áut. Škoda obsadila 24. miesto.

19.01.2015 12:00
Toyota - logo Foto:
Najúspešnejšou značkou sveta je Toyota. Pod svojím logom predala vlani až 8,3 milióna áut. To znamená, že takmer každé desiate nové predané auto bolo Toyotou.
debata

Ešte nikdy v histórii sa na tejto planéte nevyrobilo, respektíve nepredalo toľko áut ako práve vlani. Potvrdzujú to štatistiky analytického servera Focus2move. Svojich majiteľov si našlo 86,5 milióna vozidiel. Týka sa to osobných aj ľahkých úžitkových áut. Štatistiky pritom zachytávajú predaje minimálne na 110 najvýznam­nejších trhoch sveta, takže odchýlka od reality bude zanedbateľná. Tak ako sme nedávno uviedli, v predajoch je najväčšou automobilkou sveta koncern Volkswagen a za ním Toyota s General Motorsom.

Lenže koncerny sú koncerny a značky značkami. Z hľadiska odbytu značiek je teda poradie odlišné. Volkswagen tu na Toyotu jednoducho nemá, a to ani zďaleka. Čaká ho ešte dlhá cesta, ktorú si rozplánoval až do roku 2018. Zatiaľ je druhý, s odstupom 1,75 milióna áut. Kým totiž Toyota predala vlani 8,3 milióna osobných a ľahkých úžitkových vozidiel, čím ovládla takmer 10 % svetového automobilového trhu, Volkswagen „len“ 6,55 milióna. Nepomohol mu ani rast predajov na úrovni 2,5 %, pričom Toyota narástla iba o 1,2 percenta.

Volkswagen stráca na Toyotu až 1,75 milióna... Foto: Volkswagen
Volkswagen - logo Volkswagen stráca na Toyotu až 1,75 milióna áut. Ak by bol však rebríček zostavený na základe koncernov, poradie by bolo opačné. Po prvýkrát v histórii je totiž VW svetovou jednotkou.

Tretí je americký Ford s odbytom 5,8 milióna áut. Vedúce trio tak obhospodaruje takmer štvrtinu svetových predajov, respektíve každé štvrté nové predané auto malo vlani logo niektorého z týchto producentov. So zemiakovou medailou skončil Chevrolet, ktorý si medziročne pohoršil takmer o päť percent. Vlani predal 4,79 milióna áut. Jeho bilanciu však môže do budúcnosti negatívne ovplyvniť ohlásený odchod z Európy. Takže možno časom prepustí priečku piatemu Hyundaiu, ktorý mu počtom 4,76 milióna predaných áut doslova dýcha na krk.

Nasleduje šiesty Nissan (4,7 mil.), ako druhá najúspešnejšia japonská značka, a za ním Honda s bilanciou 4,27 milióna predaných vozidiel. Druhý člen najväčšieho kórejského koncernu, Kia (2,8 mil.), sa vďaka historicky rekordným predajom vyšplhal na ôsme miesto, no od Hyundaia ju delí rozdiel 1,96 milióna vozidiel. Až za Japonskom, Nemeckom, Amerikou a Kóreou prichádza na rad druhý predstaviteľ európskeho automobilového priemyslu, Renault (2,05 mil.), ktorý zároveň uzatvára prvú desiatku. Za ním je Peugeot (1,86 mil.) a Mercedes-Benz (1,80 mil.).

Českej Škode sa podarilo s nárastom 10,2 %... Foto: Škoda-Auto
Škoda - logo Českej Škode sa podarilo s nárastom 10,2 % zaradiť medzi 25 najväčších značiek sveta. Vlani predala po prvýkrát viac ako jeden milión áut.

A keď sme už pri nemeckej prémiovej značke, spomeňme aj jej najväčších konkurentov. BMW sa ocitlo na 13. priečke s výsledkom 1,7 milióna áut za Fiatom. Nasledujú BMW (1,78 mil.) a Audi (1,72 mil.). Ak by však štatistiky nebrali do úvahy ľahké úžitkové autá, kde má Mercedes-Benz mimoriadne silnú pozíciu, bol by rebríček nemeckej prémiovej trojky odlišný. Jednotkou by bolo BMW, za ním Audi, a Mercedes až tretí. Na 15. priečke sa stretávame s prvou čínskou značkou Wuling. Až za ňou je Suzuki, Mazda, Citroën a indické Maruti. Prvú dvadsiatku uzatvára druhá čínska značka Chang'An.

Podrobné výsledky si môžete pozrieť v tabuľke, ktorá zachytáva 25 najúspešnejších výrobcov. Spomeňme ešte 23. Opel, ktorý je súčasťou koncernu General Motors. Ak by autá nepredával aj pod značkami Vauxhall v Británii a v Číne pod značkou Buick, bol by v štatistikách nepochybne vyššie. Za veľký úspech však možno považovať 24. miesto českej Škody. Tej sa podarilo za minulý rok predať po prvýkrát viac ako milión áut. Do roku 2018 ich chce vyrábať až 1,8 milióna. Za rastom odbytu na úrovni až 10,2 % stojí najmä jej stabilne rastúci odbyt v Číne. A to je prípad aj mnohých ďalších značiek tohto rebríčka. Veľké trhy v Európe a Severnej Amerike už totiž dlhšie stagnujú.

Rebríček značiek podľa predaja áut za rok 2014

Značka 2014 (ks) 2013 (ks) rozdiel (%) podiel (%)
1. Toyota 8 304 870 8 203 598 1,2% 9,7%
2. Volkswagen 6 548 903 6 389 516 2,5% 7,7%
3. Ford 5 806 286 5 746 556 1,0% 6,8%
4. Chevrolet 4 793 538 5 022 860 –4,6% 5,6%
5. Hyundai 4 755 091 4 574 683 3,9% 5,6%
6. Nissan 4 695 178 4 497 347 4,4% 5,5%
7. Honda 4 267 086 4 073 900 4,7% 5,0%
8. Kia 2 795 292 2 675 193 4,5% 3,3%
9. Renault 2 051 438 2 081 704 –1,5% 2,4%
10. Peugeot 1 863 741 1 721 165 8,3% 2,2%
11. Mercedes-Benz 1 805 486 1 651 157 9,3% 2,1%
12. Fiat 1 801 435 1 850 639 –2,7% 2,1%
13. BMW 1 781 561 1 661 010 7,3% 2,1%
14. Audi 1 727 931 1 581 108 9,3% 2,0%
15. Wuling 1 655 264 1 532 717 8,0% 1,9%
16. Suzuki 1 653 299 1 575 856 4,9% 1,9%
17. Mazda 1 364 870 1 287 205 6,0% 1,6%
18. Citroën 1 284 523 1 253 168 2,5% 1,5%
19. Maruti 1 254 827 1 165 183 7,7% 1,5%
20. Chang'An 1 150 057 946 077 21,6% 1,3%
21. Buick 1 132 661 981 329 15,4% 1,3%
22. Mitsubishi 1 116 017 1 109 970 0,5% 1,3%
23. Opel 1 072 421 1 040 419 3,1% 1,3%
24. Škoda 1 030 795 935 257 10,2% 1,2%
25. Daihatsu 901 099 851 513 5,8% 1,1%

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Volkswagen #Ford #predaje áut #Focus2move
Články podľa značiek