Volga 24-95: Prvý terénny sedan vyrobili Rusi. Vzniklo len päť kusov

01.02.2015 07:00
Volga 24-95
Táto Volga 24 s pohonom oboch náprav neprežila fázu prototypov. Škoda, bola by sa stal prvým terénnym sedanom sveta. Autor:

Volga 24-95 sa do výroby nikdy nedostala. V každom prípade predbehla dobu o viac ako 40 rokov. Bola totiž prvý terénnym sedanom. Písal sa rok 1973.

Rusi už začiatkom sedemdesiatych rokov hľadali niečo, čo by umožnilo zdolávať ich zlé cesty v relatívnom pohodlí. Vojenské GAZ-y a UAZ-ymali síce fantastické jazdné vlastnosti v teréne, ale o komforte sa hovoriť rozhodne nedalo. S riešením mal prísť Gorkovsky Avtomobilny Zavod, kde od roku 1970 zbiehala z liniek Volga 24, nahrádzajúca slávnu „dvadsaťjednotku“.

S Tatrou 603 a 613 to bolo vlastne najluxusnejšie auto východného bloku, ak nepočítame reprezentačné Čajky určené najvyšším straníckym predstaviteľom. Volga 24 mala moderný dizajn, priestranný interiér, relatívne silný 4-valec s objemom 2 445 centimetrov kubických a výkonom 71 kW, štvorstupňovú prevodovku, ale napríklad aj trojrýchlostný cyklovač stieračov. Okrem limuzíny sa vyrábalo neskôr aj kombi s troma radmi sedadiel.

Volga 24-95 kombinovala karosériu Volgy 24,...
Volga 24-95 kombinovala karosériu Volgy 24, dvoch tuhých náprav a pohonného systému z vojenského Gazu-69. Jazdné vlastnosti však nesplnili očakávania. Autor: GAZ

Klasická koncepcia motora vpredu a zadný náhon jej však nedávali veľa šancí v teréne. To aj napriek odolnej zadnej tuhej náprave odpruženej listovými perami a väčšej svetlej výške, na akú sme dnes zvyknutí. Bola to stále v prvom rade pohodlná limuzína. Závod GAZ však okrem Volgy vyrábal aj terénne GAZ-y s pohonom oboch náprav a redukciou. Ponúklo sa teda relatívne jednoduché riešenie – vytvoriť technický kompilát.

Konštruktéri GAZ-u jednoducho vzali Volgu 24, odmontovali z nej prednú nápravu a dopredu umiestnili tuhú zadnú nápravu aj s diferenciálom otočenú o 180 stupňov. Prvky riadenia a pohonu 4×4 prevzali z „gazika“. Celé to korunoval zdvihnutý, čiastočne spevnený podvozok, a obrovské kolesá obuté terénnymi pneumatikami. Prototypy niesli označenie Volga alebo GAZ 24–95 a v porovnaní s bežnou Volgou 24 boli o 90 kg ťažšie.

Počas testov prototypy skúšobní jazdci naozaj...
Počas testov prototypy skúšobní jazdci naozaj nešetrili. V teréne bola dobrá, na ceste to ale bolo horšie. Autor: GAZ

V priebehu rokov 1973 a 1974 vzniklo celkom päť exemplárov. Všetky slúžili na testy. Práve tie urobili zaujímavému počinu škrt cez rozpočet. Dve tuhé nápravy odpružené listovými perami a bez priečnej stabilizácie, vysoké ťažisko aj kombinácia so stále „mäkkou“ karosériou komfortného sedanu nepriniesli očakávaný výsledok. Jazdné vlastnosti Volgy 24–95 boli takpovediac nevypočítateľné. Celý projekt dostal červenú, hoci jedno z vozidiel vraj používal osobne sám „veľký“ Leonid Iľjič Brežnev.

Rusi nakoniec svoj zámer komfortného cestovania v teréne vyriešili celkom iným spôsobom. Vo Volžskom automobilovom závode, VAZ, v Togliatti skonštruovali legendárnu Ladu Nivu. Tá mala síce len trojdverovú karosériu, ale bola ľahšia, lacnejšia a praktickejšia. Nechýbal pohon 4×4 ani redukčná prevodovka. Výrobu Nivy odštartovali v Togliatti v roku 1977 a ako je známe, „sekla“ obrovskú kariéru, takže na exotickú Volgu 24–95 si už nik ani len nespomenul.

Jeden z piatich prototypov dnes sídli v múzeu...
Jeden z piatich prototypov dnes sídli v múzeu GAZ-u. Ostatné sú súčasťou súkromných zbierok. Autor: GAZ

Z piatich exemplárov Volgy 4×4 stojí dnes jeden v múzeu GAZ-u a štyri sú súčasťou súkromných zbierok. V každom prípade, ak by došlo k sériovej výrobe, mohol si GAZ pripísať historické prvenstvo vo výrobe terénneho sedanu. Dnes je to totiž o to pikantnejšie, že na tohtoročnom januárovom autosalóne v Detroite, teda po 42 rokoch, predstavilo Volvo sedan S60 Cross Country, ktorý klasifikuje presne týmto termínom.

Volga
		24-95
Volga
		24-95
+6Volga
		24-95

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Gaz #Volga
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
3. 7. 2017zdraženie1.062 €zdraženie1.240 €
26. 6. 2017zlacnenie1.061 €zdraženie1.236 €
19. 6. 2017zlacnenie1.063 €zlacnenie1.235 €
12. 6. 2017zlacnenie1.074 €zlacnenie1.239 €
5. 6. 2017zlacnenie1.085 €zlacnenie1.252 €
29. 5. 2017zlacnenie1.103 €zlacnenie1.267 €
22. 5. 2017zlacnenie1.111 €zlacnenie1.275 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk