Agentúra JATO Dynamics sleduje predaje v 29 krajinách. Zo štátov únie sú výnimkou len Bulharsko a Malta. Naopak, mimo EÚ sú tu započítané výsledky odbytu v Nórsku, Srbsku a vo Švajčiarsku. Podľa jej štatistík sa vlani predalo na starom kontinente 13 006 451 nových áut, čo je o 5,4 % viac registrácií ako rok predtým. To že jednotkou v poradí modelov je VW Golf pred Fordom Fiesta a Renaultom Clio je známe. Teraz však JATO zverejnilo podrobné štatistiky aj podľa jednotlivých tried. Víťazov je teda podstatne viac.
Vozidlá sú zoradené podľa počtu predaných kusov za vlaňajší rok, a to v celkovo pätnástich triedach. Členenie je štandardné s výnimkou rozdelenia segmentu nižšej strednej triedy, ktorý je mimochodom vôbec najsilnejšou kategóriou európskych predajov. Ten totiž JATO delí samostatne na hatchbacky a samostatne na kategóriu liftabackov, sedanov a kombi. Do jednej skupiny sa tak nemohli dostať napríklad klasický VW Golf a Škoda Octavia. Škoda. Na druhej strane to však ponúka o čosi podrobnejšiu sondu do „hlbín“ trhu.
V štatistikách tiež chýbajú výsledky predajov vozidiel vyššej tried vrátane luxusných kupé a kabrioletov. Tie však majú na celkovom odbyte áut v Európe zanedbateľný podiel. Ročne sa ich nepredá viac ako 40 000. Pozrime sa teda na jednotlivé kategórie podrobnejšie.
Trieda Mini
Tomuto segmentu kraľuje dlhodobo Fiat 500 pred sesterskou Pandou a Volkswagenom Up! Štvorkou je Renault Twingo, lenže ešte jeho predošlá generácia. Takže či nové Twingo s motorom vzadu dokáže nadviazať na jeho úspech, ukáže až tento rok. Zaujímavé tiež je, že hoci Škoda Citigo je dvojčaťom VW uP!, umiestnila sa až na 12. mieste. Predbehol ju Hyundai i10, Toyota Aygo či Opel Adam. Seat Mii je dokonca až na priečke číslo 15.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | Fiat 500 | 180 403 |
2. | Fiat Panda | 152 045 |
3. | VW up! | 124 845 |
4. | Renault Twingo | 81 574 |
5. | Hyundai i10 | 80 819 |
6. | Toyota Aygo | 68 874 |
7. | Opel Adam | 54 207 |
8. | Citroën C1 | 53 518 |
9. | Ford Ka | 52 854 |
10. | Smart ForTwo | 52 059 |
Nižšia trieda
Jednotkou je opäť Ford Fiesta pred Renaultom Clio a tretím VW Polo. Rozdiel na špičke tabuľky sa však opäť scvrkol. Nové Clio letelo totiž už vlani v tabuľkách prudko nahor a teraz ho od lídra segmentu delí len pár tisíc kusov. Takže budúci rok si môžu pokojne vymeniť pozície. Opel Corsa si udržal pôvodné postavenie na štvrtej priečke. Piaty Peugeot 208 však napriek zachovaniu pozície s číslom 5. svoje predaje oslabil. Pomôcť má modernizácia. Zaujímavé je tiež zlepšenie výsledku starého Citroënu C3 (+ 14 %) a tiež siedma priečka Dacie Sandero.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | Ford Fiesta | 308 345 |
2. | Renault Clio | 299 623 |
3. | VW Polo | 279 463 |
4. | Opel Corsa | 250 342 |
5. | Peugeot 208 | 214 547 |
6. | Toyota Yaris | 169 016 |
7. | Dacia Sandero | 138 709 |
8. | Citroën C3 | 129 612 |
9. | Škoda Fabia | 116 337 |
10. | Seat Ibiza | 112 928 |
Malé sedany a liftabacky
V tejto triede veľa konkurentov nie je. O to ľahšie sa na prvú priečku prebojovalo Škode Rapid. Na krk jej však dýcha rumunský sedan Dacia Logan, aj keď stále s viac ako 20-tisícovým odstupom. Ostatní účastníci sa na túto dvojku vôbec nechytajú. Dokonca ani Seat Toledo, ktorý je dvojčaťom Rapidu na zákazníkov akosi nezabral. Je na tretej priečke s obrovským odstupom 43 000 áut. Rovnako neúspešné sú v Európe francúzske lowcostové dvojičky Citroen C-Elysée a Peugeot 301. A o Fiate Linea či Lade Granta nemá zmysel ani hovoriť.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | Škoda Rapid | 76 925 |
2. | Dacia Logan | 54 549 |
3. | Seat Toledo | 11 037 |
4. | Citroën C-Elysée | 5 933 |
5. | Peugeot 301 | 2 837 |
6. | Honda Insight | 536 |
7. | Fiat Linea | 220 |
8. | Lada Priora | 79 |
9. | Lada Granta | 64 |
10. | Renault Symbol | 5 |
Nižšia stredná trieda – hatchbacky, kupé
Tu je kráľom, napokon ako vždy, VW Golf. Dokonca jeho predaje vlani posilnili o 13 %, kým druhý Ford Focus padol medziročne o 1,2 %. Zmenšiť odstup 300 000 exemplárov však nebude mať pravdepodobne šancu ani jeho modernizovaná verzia. Zaujímavý je však postup Audi A3 na tretiu priečku. Tento prémiový hatchback si totiž vlani polepšil o 19 %. To je však nič oproti Peugetu 308. Vlani predstavená nová generácia akcelerovala až o 62 %. A na zákazníkov zabral aj nový Seat Leon so zlepšením o 59 %.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | Volkswagen Golf | 523 729 |
2. | Ford Focus | 222 297 |
3. | Audi A3 | 199 815 |
4. | Opel Astra | 179 547 |
5. | Peugeot 308 | 161 515 |
6. | Seat Leon | 136 896 |
7. | Renault Mégane | 135 206 |
8. | BMW 1 | 131 847 |
9. | Toyota Auris | 128 905 |
10. | Mercedes-Benz A | 121 231 |
Nižšia stredná trieda – sedany, liftbacky kombi
Tejto kontroverznej triede, aspoň z pohľadu rozdelenia, šéfuje Škoda Octavia, a to absolútne nekompromisne. Predalo sa z nej 205 071 kusov, pričom medziročne narástla o 24,3 percenta. No aj bez rozdelenia nižšej strednej triedy na hatchbacky a liftbacky, sedany a kombi, by bez problémov dosiahla na tretiu priečku. Druhý Mercedes-Benz CLA by sa však umiestnil až na 18. mieste, keďže sa ho v porovnaní s Octaviou predalo o 166 697 kusov menej. Ostatným zúčastneným sa nepodarilo dosiahnuť ani len tretinu výsledku prémiového Mercedesu.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | Škoda Octavia | 205 071 |
2. | Mercedes-Benz CLA | 38 374 |
3. | Citroën DS5 | 12 569 |
4. | Toyota Corolla | 12 432 |
5. | VW Jetta | 9 675 |
6. | Toyota Prius | 8 162 |
7. | Chevrolet Cruze | 7 406 |
8. | Renault Fluence | 5 465 |
9. | Lancia/Chrysler Delta | 4 210 |
10. | Mitsubishi Lancer | 3 761 |
Stredná trieda
V tejto triede sa už dlhší čas ukazuje, že zákazníci majú chuť investovať do prémiovej kvality. Na čele tabuľky je totiž opäť BMW radu 3, aj keď so 16 % prepadom predaja. Od druhého VW Passat ho však ešte stále delí pár tisíc kusov. Tento rok má však Passat veľké šance, keďže nová generácia sa predáva len od konca minulého roku a VW očakáva rast. Podobne môže zamiešať karty aj nový Mercedes-Benz triedy C, ktorý je na trhu v podstate tiež ešte len nováčikom. Navyše si vlani polepšil o viac ako 13 %. Až 20 % registrácií pribudlo na konto piatej Insignie. A potom nasledujú opäť prémiové modely ako BMW 4 či Audi A5.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | BMW radu 3 | 168 275 |
2. | VW Passat | 153 677 |
3. | Mercedes-Benz C | 136 474 |
4. | Audi A4 | 124 170 |
5. | Opel Insignia | 92 694 |
6. | BMW 4 | 53 948 |
7. | Audi A5 | 47 591 |
8. | Škoda Superb | 46 149 |
9. | Ford Mondeo | 45 405 |
10. | Volvo V60 | 43 384 |
Vyššia stredná trieda
V tejto triede došlo na rozdiel od tých ostatných k zmene. BMW radu 5 muselo prepustiť prvú priečku svojmu odvekému rivalovi – Mercedesu-Benz triedy E. Pravdepodobne za to môže jeho nedávna modernizácia. Rozdiel je však veľmi tesný. Obe autá delí len necelých tisíc kusov. Audi A6 ostalo spoľahlivou trojkou a Volvo V70 (XC70) na štvrtej priečke, a to aj napriek 16 % rastu predaja. Raritou kategórie je 7. priečka amerického elektromobilu Tesla S. Tá dosiahla vlani v Európe lepšie predaje ako napríklad Audi A7 alebo BMW radu 6. Polovicu z odbytu Tesly má však „na vedomí“ nórsky trh s obrovskými dotáciami.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | Mercedes-Benz E | 99 565 |
2. | BMW 5 | 98 701 |
3. | Audi A6 | 84 283 |
4. | Volvo V/XC70 | 46 348 |
5. | Jaguar XF | 20 609 |
6. | Mercedes-Benz CLS | 10 289 |
7. | Tesla Model S | 8 841 |
8. | Audi A7 | 8 473 |
9. | BMW radu 6 | 7 880 |
10. | Maserati Ghibli | 4 238 |
Malé MPV
Fiatu sa s päťstovkou darí, a to aj v segmente malých MPV. Pochopiteľne, hovoríme o verzii 500L. Pred druhým Nissanom Note má stále veľký náskok. Ale dokedy? Nové Note totiž vlani svoj odbyt výrazne zvýšilo, kým 500L stagnuje. Meriva si udržala tretiu priečku a zdá sa, že sa nemá čoho báť. Fod B-Max sa totiž na trhu nechytil tak ako si automobilka priala. Vlani zaznamenal prepad o 21 % a to isté platí aj o Citroëne C3 Picasso (-20 %), či Honde Jazz, ktorá už zúfalo čaká na náhradu.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | Fiat 500L | 94 114 |
2. | Nissan Note | 65 579 |
3. | Opel Meriva | 57 033 |
4. | Ford B-Max | 53 889 |
5. | Citroën C3 Picasso | 49 067 |
6. | Honda Jazz | 37 645 |
7. | Hyundai ix20 | 37 290 |
8. | Škoda Roomster | 26 018 |
9. | Kia Venga | 25 293 |
10. | Toyota Verso-S | 6 202 |
Kompaktné MPV
V kategórii kompaktných MPV kraľujú Francúzi. To ale neznamená, že by tu nedošlo k pohybu. Novou jednotkou je Citroën C4 Picasso, samozrejme vplyvom príchodu jeho novej generácie. Starší Renault Scénic sa tak prepadol o stupienok nižšie a to isté platí aj o Forde C-Max na tretej priečke či štvrtom VW Touran. V prípade Touranu, ktorý už čaká na premiéru svojho nástupcu, je i to skvelý výsledok. Veď sa mu vlani darilo lepšie ako napríklad novšiemu Opelu Zafira, Kii Carens či dokonca súperovi z vlastného rybníka – Golfu Sportsvan.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | Citroën C4 Picasso | 117 102 |
2. | Renault Scénic | 110 023 |
3. | Ford C-Max | 89 782 |
4. | VW Touran | 89 394 |
5. | Mercedes-Benz B | 83 597 |
6. | Opel Zafira | 82 159 |
7. | VW Golf Sportsvan | 59 356 |
8. | Toyota Verso | 32 875 |
9. | Kia Carens | 22 307 |
10. | Dacia Lodgy | 21 063 |
Veľké MPV
V tejto neveľkej kategórii sa bili o špicu tabuľky koncerny Volkswagen a Ford. Nakoniec sa zákazníci rozhodli poslať na prvú priečku VW Sharan a za ním Ford S-Max. Rovnaký scenár sa opakuje aj na treťom a štvrtom mieste, kde vyhráva Seat Alhambra pred Fordom Galaxy. Celkom prekvapujúce je piate miesto nie príliš zaujímavého Fiatu Freemont. Toho sa predalo napríklad viac ako rokmi zavedeného, ale zúfalo starého Renaultu Espace alebo Peugeotu 807, ktorý na tom nie je s vekom omnoho lepšie.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | VW Sharan | 33 961 |
2. | Ford S-Max | 32 665 |
3. | Seat Alhambra | 22 887 |
4. | Ford Galaxy | 19 433 |
5. | Fiat Freemont | 17 389 |
6. | Mercedes-Benz Viano | 15 857 |
7. | Mercedes-Benz V | 10 124 |
8. | Renault Espace | 6 974 |
9. | Lancia/Chrysler Voyager | 4 132 |
10. | Peugeot 807 | 1 805 |
Osobné dodávky
Obľuba osobných dodávok v Európe rastie. Predaje týchto modelov sú dokonca lepšie ako napríklad odbyt veľkých MPV. Najlepším príkladom je VW Multivan. Hoci ide o drahý tovar, rozhodlo sa preň viac zákazníkov ako pre VW Sharan. Na druhej priečke je VW Cady Life s takmer polovičným odbytom v porovnaní s osobným Touranom. S veľkým odstupom nasleduje Citroën Berlingo, Fiat Ducato Panorama či Peugeot Partner Tepée a Renault Kangoo Combi. Do hry prehovorila aj rumunská Dacia s Dokkerom Combi.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | VW Multivan | 50 030 |
2. | VW Caddy Life | 47 360 |
3. | Citroën Berlingo Multispace | 35 378 |
4. | Fiat Ducato Panorama | 24 203 |
5. | Peugeot Partner Tepée | 23 906 |
6. | Renault Kangoo Combi | 22 971 |
7. | Dacia Dokker Combi | 20 264 |
8. | Fiat Qubo | 10 148 |
9. | Ford Tourneo Connect | 9 200 |
10. | Renault Trafic Passenger | 8 384 |
Crossovery
Trieda crossoverov je jedným z najrýchlejšie rastúcich segmentov trhu. Spolu s SUV si pomaly ukrajujú z triedy MPV a klasických hatcbackov. Ani tento rok to nebolo inak. Na čelo sa opäť postavil s vysokým náskokom Renault Captur a za ním Peugeot 2008. Nasleduje Opel Mokka a japonský Nissan Juke. Táto štvorica si pravdepodobne udrží svoje postavenie aj tento rok, no očakáva sa, že zamiešať karty by mohol nový Citroën C4 Cactus, ktorého predaje sa rozbehli veľmi optimisticky. Vlani to však vzhľadom na štart predaja až v letných mesiacoch stačilo len na šiestu priečku. A pribudne aj Honda HR-V.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | Renault Captur | 164 801 |
2. | Peugeot 2008 | 135 541 |
3. | Opel Mokka | 127 437 |
4. | Nissan Juke | 97 538 |
5. | Mini Countryman/Paceman | 60 922 |
6. | Citroën C4 Cactus | 28 974 |
7. | Suzuki SX4 Classic | 17 226 |
8. | Ford EcoSport | 12 890 |
9. | Suzuki Jimny | 10 787 |
10. | Kia Soul | 10 261 |
SUV
V tejto triede niet o víťazovi najmenších pochybností. Nissan Qashqai pokračuje vo svojom masívnom ťažení. Odstup od druhého VW Tiguan predstavuje viac ako 50 000 kusov. A trojkou je enormne úspešná Dacia Duster. Nasledujú kórejskí súrodenci Kia Sportage a Hyundai ix35. Ich pozície sa však možno vymenia, keďže Hyundai uvedie ešte tento rok nástupcu so staronovým označením Tucson. V prvej desiatke si ešte dokázali udržať postavenie Ford Kuga, Peugeot 3008, Audi Q3, ale aj obstarožná Škoda Yeti a Volvo XC60.
Poradie | Model | Počet registrácií |
---|---|---|
1. | Nissan Qashqai | 202 914 |
2. | VW Tiguan | 150 641 |
3. | Dacia Duster | 127 772 |
4. | Kia Sportage | 96 556 |
5. | Hyundai ix35 | 93 540 |
6. | Ford Kuga | 86 445 |
7. | Peugeot 3008 | 78 215 |
8. | Audi Q3 | 76 221 |
9. | Škoda Yeti | 63 419 |
10. | Volvo XC60 | 62 845 |