Opel to v Rusku ,zabalí'. Ešte tento rok

Po tom, čo koncern General Motors stiahol zo západnej Európy značku Chevrolet, čaká čosi podobné Opel v Rusku. Tamojší trh ide dole vodou.

24.03.2015 12:00
Opel Antara - Rusko Foto:
V Rusku bude GM predávať už len drahé modely Cadillacu a Chevroletu. Aj tie len z dovozu. Výrobu zastaví s výnimkou produkcie Chevroletu Niva.
debata

Po prudkom páde ruského rubľa a sankciách uvalených na Rusko v súvislosti s anexiou Krymu, došlo doslova k zmrazeniu ruského trhu s autami. Reaguje na to aj koncern General Motors, ktorý má v tejto krajine pomerne rozsiahle aktivity, obchodné aj výrobné. Len na ilustráciu, vo februári predal Opel v celom Rusku len 912 áut, čo v medziročnom porovnaní znamená pokles o 86 %. A to analytici očakávajú ešte v tomto roku zníženie dopytu o ďalších 35 %.

Koncern GM preto uzavrie v priebehu leta svoj závod v Sankt Peterburgu, kde schádzali modely Chevrolet Cruze, Opel Astra a z dovezených komponentov sa montovali modely Cadillac a Chevrolet Trailblazer. A to už vlani GM obmedzil kapacitu továrne zrušením druhej zmeny. Bude to znamenať stratu práce asi pre 1 000 zamestnancov a ďalších približne 300 dostane „padáka“ v moskovskej centrále GM.

Z ruského trhu tiež zmiznú modely značky Opel a niektoré mainstreamové modely Chevroletu. Napríklad Spark, Aveo, Cobalt, spomínaný Cruze a Trailblazer či SUV Captiva. V ponuke zostane len drahý Cadillac, ďalej Chevrolet Camarro, Corvette a Tahoe. Luxusných áut sa totiž kríza dotkla najmenej. Rozdiel bude v tom, že všetky bude odteraz GM do Ruska dovážať. „Týmito krokmi sa vyhneme veľkým investíciám do trhu, ktorý má náročné dlhodobé vyhliadky. Naše rozhodnutie je v súlade so stratégiou dlhodobej udržateľnosti v regiónoch, kde pôsobíme,“ povedal k téme Ruska prezident GM Dan Ammann.

Nejaké tie vyhliadky však ešte existujú. GM si napríklad ponechá spoločný podnik s AutoVazom, kde z liniek schádza Chevrolet Niva, čo je modernizovaná Lada Niva, na ktorej rozbehnutie výroby nemal AutoVaz v čase vzniku (2002) dostatok prostriedkov. V súčasnosti sa dokonca pripravuje výroba nástupcu, ktorý sa v podobe konceptu SUV predstavil vlani na autosalóne v Moskve. Do roku 2022 chce GM dosiahnuť v Európe trhový podiel 8 % a minimálne päťpercentný zisk.

Okrem General Motors so situáciou v Rusku bojujú aj ďalšie automobilky. Ford už vlani obmedzil tamojšiu výrobu a Renault zas pred pár dňami oznámil nútenú celozávodnú dovolenku v trvaní 16 dní.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #Opel #GM #General Motors #AutoVaz
Články podľa značiek