Vitara dláždila cestu prvým SUV. Bez nej by možno neboli

28.03.2015 07:00

Nie, prvé SUV to rozhodne nebolo. S rámovým podvozkom a tuhou zadnou nápravou to ani nešlo. No napriek drsnému základu mala Vitara v sebe aj čosi civilné a sympatické, čosi čo iným terénnym autám v osemdesiatych rokoch rozhodne chýbalo. Nie div, že koncept ľahkého športového off-roadu si našiel rýchlo svojich priaznivcov.

Suzuki Vitara nebolo obyčajným off-roadom....
Suzuki Vitara nebolo obyčajným off-roadom. Kombinovalo totiž vlastnosti drsných terénnych áut so športovým dizajnom a komfortom osobných vozidiel. Mnohí preto považujú Vitaru za prvé SUV. Autor: Suzuki

Vitaru síce Suzuki predstavilo až v roku 1988, no to už malo za sebou takmer dve dekády skúseností s výrobou terénnych áut. Od roku 1970 schádzal totiž z montážnych liniek v Hamamatsu miniatúrny off-road LJ10, prvé Suzuki s pohonom oboch náprav. Išlo však o jednoduchého pracanta so vzduchom chladeným motocyklovým dvojtaktom a plátennou strechou. Neskôr prišli modernizované a výkonnejšie verzie LJ20, LJ50 až po LJ 80, už s vodou chladenými štvortaktmi, označované aj ako Jimny či Samurai.

Od Jimny až po Vitaru

Malé japonské off-roady mali v teréne priam neskutočné schopnosti. Skromný výkon doháňali ľahkou konštrukciou a redukčnou prevodovkou, ktorá im spolu s pohonom 4×4 a uzávierkou umožňovala zvládať aj ťažké podmienky. Stále však išlo o autá, ktoré nemali väčšie ambície než ponúknuť lacnú terénnu alternatívu k podstatne drahším off-roadom. To napriek tomu, že komfort na palube postupom času predsa len rástol. Rozmery ani 4-valce s objemom 800 či 1 000 kubických centimetrov však Jimny ďalej nepustili.

Suzuki malo v čase príchodu Vitary už približne...
Suzuki malo v čase príchodu Vitary už približne 20 rokov skúseností s produkciou terénnych áut. Tým prvým bol jednoduchý model LJ10 z roku 1970 s plátennou strechou a dvojtaktným dvojvalcom. Autor: Suzuki

To sa však malo zmeniť. V Hamamatsu padlo začiatkom osemdesiatych rokov rozhodnutie priviesť na trh model, ktorý by skombinoval terénne schopnosti Jimny s komfortom osobného auta a dizajnom na míle vzdialeným drsným off-roadom. A hoci Suzuki malo za sebou veľmi úspešnú spoluprácu s talianskym štylistickým štúdiom Italdesign, z ktorej vznikli modely Fronte Coupé z roku 1971 či prvé Cervo z roku 1976, tentoraz sa rozhodlo vziať dizajn do vlastných rúk. Dielo sa nepochybne vydarilo. Vitara dostala športové proporcie, veľké zasklené plochy kabíny a na jej odolnosť upozorňovalo rezervné koleso uchytené na zadných dverách.

Z LJ10 sa neskôr vyprofilovalo Suzuki Jimny, na...
Z LJ10 sa neskôr vyprofilovalo Suzuki Jimny, na niektorých trhoch predávané aj pod názvom Samurai. Suzuki však chcelo viac. Autor: Suzuki

Vitara debutovala v máji 1988 na autosalóne v Tokiu pod názvom Escudo. Ešte v ten istý rok sa ňou Suzuki pochválilo v USA pod názvom Sidekick a v Európe pod názvom, ktorý ju na starom kontinente sprevádza dodnes. Novinka vzbudila okamžitú pozornosť. Vitara mala síce s Jimny podobnú koncepciu, ktorá zahŕňala rámový podvozok, pripájateľnú „štvorkolku“, tuhú zadnú nápravu a redukciu, no v porovnaní s ním excelovala „civilným“ dizajnom, a najmä, bola komfortnejšia. O filtráciu nerovností sa starali vinuté pružiny a teleskopické tlmiče.

Off-road so športovou tvárou

Vitara bola tiež väčšia. Na dĺžku merala 3 570, na šírku 1 635 a na výšku 1 670 mm. Rázvor náprav mal hodnotu 220 cm. Nič podobné konkurencia neponúkala. Off-roady boli v tom čase jednoducho off-roadmi. A to aj v prípade luxusných modelov, napríklad Range Roveru či Jeepu Wagonner. O čomsi, čo sa neskôr vyprofilovalo do triedy SUV či crossoverov, sa automobilkám ešte ani nesnívalo. V žilách Vitary však už rozhodne kolovala ich krv. Bola kompaktná, svieža a neporovnateľne ľahšia než konkurencia. Na váhe mala necelých 1 000 kg. Ovládanie uľahčoval posilňovač riadenia.

Hneď od počiatku bol na výber hard top  aj...
Hneď od počiatku bol na výber hard top aj verzia splátennou strechou. Tá ponúkala autentický jazdný zážitok, najmä v prírode. Milovala ju mladšia klientela. Autor: Suzuki

Väčšie auto potrebovalo aj silnejší motor. Suzuki vybavilo novinku 4-valcom s objemom 1,6 litra s rozvodom SOHC a výkonom 59 kW. To dávalo Vitare na tie časy slušnú dynamiku a vďaka redukčnému prevodu aj dostatok agility v teréne. Novinka oslovila najmä mladšiu klientelu. Hneď od počiatku mali navyše zákazníci na výber verziu s pevnou alebo plátennou strechou. Už prvý rok si ju do garáží odviezlo viac ako 64 000 majiteľov. Odpoveď pre tých, ktorí jej vyčítali málo miesta vzadu a skromný kufor, poskytlo Suzuki v roku 1991 príchodom predĺženej 5-dverovej verzie. Tá narástla o 50 centimetrov, na konečných 4 030 mm, a jej rázvor sa predĺžil na 2 480 mm.

V roku 1991 prišla predĺžená 5-dverová Vitara....
V roku 1991 prišla predĺžená 5-dverová Vitara. Mala okamžitý úspech, keďže urobila z imidžového športového off-roadu praktické rodinné auto. Autor: Suzuki

Spolu s ňou mal pod kapotou premiéru modernizovaný motor 1,6, tentoraz však už s modernejším rozvodom DOHC a so šestnástimi ventilmi, čo nebolo v tom čase rozhodne zvykom. Výkon stúpol na 71 kW. Objem ročnej produkcie narástol okamžite na 100 000 kusov. Vitare sa darilo aj na náročných trhoch, napríklad v Nemecku, kde sa v roku 1991 predalo až 11 000 vozidiel. Na sprísňovanie emisných noriem zareagovala Vitara vstrekovaním paliva a katalyzátorom. Zákazníci si tiež vyžiadali automatickú prevodovku a zväčšenie priestoru pre nohy.

Diesel aj šesťvalec

V roku 1994 dostala Vitara mierne prepracovaný systém 4×4. O rok neskôr nasledoval dvojlitrový vidlicový 6-valec s výkonom 100 kW. Špičková verzia sa odlišovala ozdobnou maskou chladiča, plastovými lemami blatníkov a väčšími nárazníkmi. To platilo aj pre prvú Vitaru s dieselovým motorom 2,0 TD (52 kW), ktorá prišla na trh o dva roky neskôr. V roku 1997 dostal diesel chladič stlačeného vzduchu, čím jeho výkon vzrástol o 23 a krútiaci moment o 29 %. S takouto širokou ponukou verzií vydržala prvá generácia na linkách viac ako deväť rokov.

Samostatnou kapitolou je dvojmiestna „targa“...
Samostatnou kapitolou je dvojmiestna „targa“ X-90 z rokov 1995 až 1997. Vychádzala z Vitary, no mala len dvojmiestny interiér a dvojdielnu odnímateľnú strechu. Autor: Suzuki

Predalo sa z nej približne 1,1 milióna kusov, a to na celom svete. V Japonsku ju naďalej volali Escudo, v USA Sidekick alebo Geo Tracke. V Kanade bola distribuovaná hneď pod niekoľkými značkami koncernu GM, napríklad ako Chevrolet Tracker alebo Asuna Sunrunner a Pontiac Sunrunner. V Španielsku si zas Vitara požičala identitu Santany. Zvláštnou kapitolou jej histórie je Suzuki X-90 – originálna dvojmiestna „targa“ s odnímateľnými strešnými panelmi, postavená práve na základoch Vitary. Na svet prišla v roku 1995, no nestretla sa s veľkým pochopením, a tak Suzuki výrobu zastavilo po necelých dvoch rokoch.

Z Vitary je Grand Vitara

V roku 1998 predstavilo Suzuki druhú generáciu. Tentoraz už však s prívlastkom Grand. A nová Grand Vitara bola naozaj väčšia. Narástla o celých 21 cm, čo bola hlavne reakcia na nové bezpečnostné normy, ale aj odpoveď na konkurenciu. Grand Vitara sa jednoducho transformovala z hravého off-roadu na solídnejší a komfortnejší terénny model, čo posilňoval aj dizajn s oblejšími líniami. Zaujímavé je, že hoci v tom čase už bola na svete Toyota RAV4, oficiálne považovaná za prvé SUV, Vitara ostala verná klasickej odolnej koncepcii s rámovým podvozkom.

Druhá generácia prišla na rad v roku 1998. Bola...
Druhá generácia prišla na rad v roku 1998. Bola väčšia a bezpečnejšia. Aj preto sa z Vitary stala Grand Vitara. Autor: Suzuki

Väčšie a ťažšie auto „vyfasovalo“ ako základ silnejší 2-litrový 4-valec s výkonom 98 kW. Diesel posilnil na 64 kW. Na vrchole ponuky zasadol opäť 6-valec, no so zväčšeným objemom až na 2,5 litra (106 kW). Pôvodná „jednašestka“ slúžila už iba krátkej 3-dverovej Vitare. Jazdné vlastnosti zlepšilo 5-prvkové zavesenie tuhej zadnej nápravy. Nové hrebeňové riadenie zas ponúklo väčšiu spätnú väzbu, takže Grand Vitara sa ovládala lepšie v zákrutách. V roku 2000 pridalo Suzuki komfortný systém zapínania pohonu 4×4 pomocou prepínača v kabíne.

Na rastúcu konkurenciu v segmente SUV...
Na rastúcu konkurenciu v segmente SUV zareagovalo Suzuki v roku 2001 7-miestnou verziou XL-7. Úspešná bola najmä v USA. Autor: Suzuki

Postupom času sa pod kapotou Vitary objavil moderný diesel 2,0 HDi (80 kW) s priamym vstrekovaním paliva od koncernu PSA. Na druhej strane však z ponuky v Európe vypadla krátka Vitara s plátennou strechou a tiež 6-valcové verzie. Naopak, v roku 2001 na vrchol hierarchie postavilo Suzuki Grand Vitaru XL-7 s rázvorom predĺženým o 485 mm (!), ktorá zvládla 7-člennú posádku. To bola jasná odpoveď na rastúcu konkurenciu veľkých SUV, najmä v USA. Tomu zodpovedal aj najväčší motor aký kedy pracoval v službách Vitary. Šesťvalec 2,7 V6 dával výkon až 127 kW. Z dôvodu posilnenia jej autonómneho imidžu absolvovalo XL-7 už po dvoch rokoch výrazný facelift a výkon 6-valca narástol o ďalších osem kilowattov.

Prerod na SUV

V roku 2005 prišiel čas striedania stráží. Tretia generácia Vitary debutovala vo Frankfurte nad Mohanom. Išlo o veľkú zmenu. A to doslova. Päťdverová verzia sa natiahla na 4 470 mm, čo bol nárast o ďalších 20 centimetrov, a 3-dverová Vitara prekonala po prvýkrát štvormetrovú hranicu. Zásadné zmeny sa odohrali aj v konštrukcii. Suzuki chcelo totiž nielen zachovať off-roadové schopnosti Vitary, ale priniesť tiež komfort a stabilitu nových SUV. Preto dostala Vitara samonosnú karosériu, no s integrovaným rebrinovým rámom vyrobeným z vysokopevnostnej ocele, ktorý jej zabezpečil potrebnú tuhosť.

Tretia generácia z roku 2005 znamenala obrovský...
Tretia generácia z roku 2005 znamenala obrovský pokrok. Vitara dostala nezávislé zavesenie zadných kolies a rám integrovaný do samonosnej karosérie. To prinieslo podstatne lepšie správanie na asfalte. Autor: Suzuki

Jednoduchý pohon 4×4 nahradila permanentná štvorkolka a zadnú tuhú nápravu nezávislé zavesenie. Pre zlepšenie rozloženia hmotnosti sa predné kolesá posunuli viac vpred. Zadný diferenciál bol odliaty z hliníka. Systém 4×4 mohol pracovať v bežnom režime 4H (4WD), 4Low s redukciou, alebo v 4H Lock pre zdolávanie ťažkých terénov. Všetky agregáty doznali modernizáciu. Od 4-valcov 1,6 VVT (78 kW), 2,0i (103 kW) a 2,4 i až po mimoeurópske 6-valce s objemom 2,7 a 3,2 litra. Pôvodný diesel 2,0 HDi od Peugeotu nahradil v roku 2008 agregát 1,9 DDiS dodávaný Renaultom. Napriek menšiemu objemu mal vyšší výkon (95 kW) a nižšiu spotrebu.

Napriek vyššiemu komfortu sa ani tretia...
Napriek vyššiemu komfortu sa ani tretia generácia Vitary terénu nikdy nevyhýbala a na prašných cestách dala na frak všetkým módnym SUV. Autor: Suzuki

Priblíženie sa Vitary k triede SUV sa prejavilo okamžitým úspechom. Už v roku 2006 sa pre ňu rozhodlo 175 000 zákazníkov. Celkový objem predajov Grand Vitary, ktorá je na trhu s viacerými kozmetickými úpravami už desiaty rok, sa však vyšplhal až na 1,7 milióna kusov. V súčasnosti sa tretia generácia Grand Vitary dopredáva a Suzuki ju po odchode z USA sťahuje aj z európskeho trhu. Jej príbeh sa však nekončí. Práve naopak. Viac ako 25 rokov po debute prvej generácie prichádza na trh úplne nový model s pôvodným názvom Vitara. Prvýkrát sa predstavil na vlaňajšom jesennom autosalóne v Paríži.

Návrat ku koreňom

Ako však velí dnešná móda, z relatívne veľkého off-roadu sa stáva kompaktné SUV so všetkým, čo k tomu patrí – viac bezpečnosti a viac ohľaduplnosti k životnému prostrediu. Popritom však ani Vitara štvrtej generácie nezabúda na svoje korene. Vidieť to nielen na dizajne, ktorým vytvára paralelu s „originálom“ z roku 1988, ale najmä na vyspelom pohone 4WD AllGrip, ktorý ponúka až štyri nastaviteľné režimy. K tomu pridáva celý balík nových bezpečnostných systémov. Napríklad výstrahu pred kolíziou, autonómne brzdenie či dokonca adaptívny tempomat ACC. V centre palubnej dosky nájdeme po prvýkrát dotykové rozhranie so 7-palcovým monitorom.

Štvrtá generácia, predstavená vlani na jeseň v...
Štvrtá generácia, predstavená vlani na jeseň v Paríži, zmenila Vitaru na moderné kompaktné SUV. Na svoje drsné korene však nezabudla. Dôkazom je vyspelý pohon oboch náprav 4WD AllGrip. Autor: Suzuki

Vitara sa jednoducho prispôsobila novej dobe a má v pláne pokračovať v ťažení predchádzajúcich troch generácií. Za 27 rokov produkcie zišlo z liniek viac ako 2 870 000 Vitár. A to je obrovský úspech.

Suzuki Vitara -
		história
Suzuki Vitara -
		história
+33Suzuki Vitara -
		história

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Suzuki #Suzuki Vitara #Suzuki Grand Vitara
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
27. 8. 2018zdraženie1.278 €zdraženie1.434 €
20. 8. 2018zdraženie1.260 €zdraženie1.415 €
13. 8. 2018zlacnenie1.259 €zlacnenie1.413 €
6. 8. 2018zdraženie1.261 €zdraženie1.415 €
30. 7. 2018zdraženie1.260 €zdraženie1.400 €
23. 7. 2018zlacnenie1.235 €zlacnenie1.375 €
16. 7. 2018zlacnenie1.237 €zlacnenie1.384 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk