Autá Google s autopilotmi nabúrali už 11-krát. Na vine sú vraj iní

Celkom 2,7 milióna najazdených kilometrov a len 11 dopravných nehôd. Aj to spôsobených inými účastníkmi premávky. Také sú oficiálne štatistiky Googlu, ktorý vyvíja a testuje vozidlá s autopilotmi. To neznie zle, lenže kritici poukazujú na nedostatočný dohľad nad testovaním autonómnych vozidiel. Údajom Googlu preto nepripisujú veľkú váhu.

17.05.2015 07:00
Google - autonómne riadenie Foto:
Google testuje vozidlá vybavené autonómnym riadením v reálnej premávke. Testovací piloti však musia mať špeciálne osvedčenie aj s poistením za škody do výšky až piatich miliónov dolárov.
debata (1)

Softvérový gigant Google, ktorý vyvíja autá s autonómnym riadením, sa nedávno pochválil štatistikami nehodovosti svojich testovacích vozidiel. Prototypy najazdili za šesť rokov už 2,74 milióna kilometrov, z toho 1,6 v plne autonómnom režime. Za celý čas vraj došlo len k jedenástim malým nehodám bez vážnejších následkov. Podľa Chrisa Urmsona, šéfa projektu autopilotov, išlo o nehody, ktoré sa odohrali do rýchlosti 16 km/h a žiadna z nich nešla na konto samotného systému riadenia.

Vinu pripísal Urmson iným účastníkom premávky alebo testovacím šoférom, ktorí spôsobili nehodu v režime, keď vozidlo riadili s vypnutým autopilotom. Do štatistík sú teda započítané aj nehody autonómnych prototypov v manuálnom režime. Najčastejšie sú vraj kolízie, keď do autonómneho vozidla nabúra niekto zozadu, najmä na diaľnici, čo je napokon štatisticky opodstatnené. Celkovo bolo takýchto nehôd sedem. Podľa Urmsona sa dokázali vozidlá vyrovnať aj s neštandardnými situáciami.

Napríklad, keď cyklista vojde do križovatky na červenú, alebo keď vozidlu skríži cestu vodič, ktorý sa nesprávne zaraďuje na viacprúdovú cestu. Kritici však poukazujú na to, že hlásenie nehôd autonómnych vozidiel je v Kalifornii povinné len od septembra minulého roka a že neexistuje žiadny nástroj, ktorým by sa dalo overiť, či bolo nehôd naozaj za šesť rokov iba jedenásť a či sa nestala chyba na strane technológie autopilota. Napokon, je tiež známe, že samotný Google vyjadril nespokojnosť s novými predpismi kontroly, ktoré zaviedol kalifornský úrad motorových vozidiel DMV (Department of Motor Vehicles).

Google by rád uviedol svoj plne autonómny model... Foto: Google
Google - autonómne vozidlo Google by rád uviedol svoj plne autonómny model do predaja do konca desaťročia. Tento rok plánuje postaviť celú stovku testovacích prototypov.

Ohradil sa napríklad s požiadavkou, aby bolo povinné hlásiť len nehody, ktoré sa stanú v režime autonómnej jazdy a nie tie, keď je vozidlo vybavené autopilotom šoférované vodičom, teda ak sa správa rovnako ako milióny iných áut na amerických cestách. Šéf bezpečnosti autonómnych áut Googlu, Ron Medford, tiež požaduje, aby sa zúžilo spektrum požadovaných údajov. „Príliš veľa informácií by mohlo zaťažiť nielen vývojárov, ale aj samotný úrad DMV, pretože nemá dostatočné znalosti k správnej interpretácii týchto dát.“ To však veru neznie príliš presvedčivo. Skôr je tu záujem, nechať si viac vecí pre seba.

Proti diktátu kontroly nad autonómnymi vozidlami je Medford aj z dôvodu, že úrad požaduje nielen hlásenia nehôd, ale aj hlásenia situácií, keď dôjde k samovoľnému odpojeniu autopilota, ktorý sa rozhodne prenechať riadenie vodičovi. Tvrdí, že absolútna väčšina takýchto momentov vzniká v situácii, keď nehrozí žiadne nebezpečenstvo. Podľa Medforda sú tieto predpisy rizikové aj z hľadiska ochrany informácií o samotnej technológii. „Tieto informácie sú tajné, zvlášť vo fáze testovania, a ich zneužitie by mohlo spôsobiť spoločnosti Google finančné straty,“ vyjadril sa Medford.

Nevyzerá to však, že by Google vo svojich požiadavkách uspel. Autonómne vozidlá testuje totiž v Kalifornii aj General Motors, Volkswagen či Mercedes-Benz a voči úradu kontroly DMV nevyjadrili zásadné výhrady. V súčasnosti je teda povinné hlásenie nehôd aj po odpojení autopilota. Vodiči, ktorí autá testujú, musia mať špeciálne vodičské oprávnenie. Súčasťou každého oprávnenia je tiež špeciálne poistenie s krytím škody až do piatich miliónov dolárov. „Ak vás náhodou zrazí samoriadiace auto a vy to prežijete, ste v omnoho lepšej pozícii ako keby vás zrazil vodič,“ tvrdí Bryan Smit, profesor na právnickej univerzite v južnej Kalifornii.

Okrem Kalifornie sú testy autonómnych áut povolené aj v Nevade, Michigane, na Floride a vo Washingtone D.C. Len v Kalifornii ich jazdí 48. Ďalších 46 amerických štátov zatiaľ nemá potrebnú legislatívu pre testovanie autonómnych vozidiel v reálnej premávke.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Google #autonómne riadenie #autonómne autá
Články podľa značiek