Smart Forrail: Najmenší vlak má len 3,5 metra

Smart naučili jazdiť na koľajniciach. A ide mu to dobre. No na asfalt sa už vrátiť nemôže. Takže v bondovke by neobstál. Fotogaléria však stojí za to.

04.07.2015 07:00
debata (2)
Smart Forrail je jedným z áut, ktoré dokážu... Foto: Smart
Smart Forrail Concept - 2015 Smart Forrail je jedným z áut, ktoré dokážu jazdiť po železničnej trati. Nič nové pod slnkom. Ale pri jeho miniatúrnych rozmeroch mu patrí aspoň titul najmenšieho vlaku na svete.

Pamätáte si na Rogera Moora, keď v úlohe agenta Jamesa Bonda jazdil so svojím Mercedesom-Benz 250 SE po koľajniciach? O čosi podobné sa teraz pokúsil aj Smart. Lenže realita je trochu zložitejšia než svet strieborného plátna, kde tvorcom pomáhajú filmové triky. Vyrobiť totiž auto, ktoré zvláda jazdu po asfalte aj po železničnej trati, tak ako Bond, nie je vôbec jednoduché. Aj Smart musel preto pri svojom bláznivom projekte Forrail „ubrať“ plyn. Jednoducho, musel sa rozhodnúť pre jednu z ciest. A voľba padla na železnicu.

Prestavba znamenala, že Forrail prišiel o... Foto: Smart
Smart Forrail Concept - 2015 Prestavba znamenala, že Forrail prišiel o riadenie. To bolo nutné zavariť. paradoxom je, že mu ostal volant.

Takže tu máme najmenší vláčik na svete s dĺžkou len 3,5 metra, ktorý dokáže jazdiť po bežných tratiach. Dokonca je aj ako vlak certifikovaný. Vychádza zo Smartu Forfour, ktorý odvezie štyroch pasažierov. A to veľmi efektívne. Automobilka totiž tvrdí, že ak porovnáme efektivitu jazdy po cestách a na železnici, vlaky jednoznačne víťazia. Ich cesty sú priamejšie a majú menšie prevýšenie. Navyše je tu nižší valivý odpor, ktorý sa podieľa na znížení spotreby paliva.

Miesto bežných kolies dostal Forrail 22 palcové... Foto: Smart
Smart Forrail Concept - 2015 Miesto bežných kolies dostal Forrail 22 palcové oceľové kolesá s hmotnosťou 80 kg. Práve tie mu zabezpečujú potrebnú trakciu a stabilitu.

Smart vypočítal, že ak by sa cestujúci v Smarte Forrail prepravili po železnici z Londýna do severoškótskeho Aberdeenu, čo je 870 km, stálo by ich to len 39 libier, teda 55 eur. To je však len teória, pretože prevádzka takéhoto auta na vyťaženej železničnej trati by bola asi dosť komplikovaná. To však Smartu neprekážalo, aby dotiahol projekt do konca. Na pomoc si zobral tím expertov zo spoločnosti Interfleet, ktorá bežne pracuje na konštrukcii lokomotív s hmotnosťou 70 ton a dieselovými motormi s objemom šestnásť litrov.

Jazdu na ostro si Forrail otestoval na... Foto: Smart
Smart Forrail Concept - 2015 Jazdu na ostro si Forrail otestoval na súkromnej trati Bluebell Railway, ktorá vedie britským Sussexom.

Smart má však na dĺžku len 3,5 metra, hmotnosť jednej tony a poháňajú ho maličké trojvalce s objemom 0,9 alebo 1,0 litra. A to je veľký rozdiel. Na to, aby bola jazda bezpečná, potreboval jeho podvozok zásadnú prestavbu. Konštruktéri v prvom rade znehybnili riadenie a zavarili všetky jeho pohyblivé časti. Tým sa Smart Forrail definitívne rozlúčil s asfaltom. Namiesto bežných kolies dostal oceľové disky s priemerom 22 palcov, z ktorých každý váži 80 kg. Práve tie zabezpečujú na trati potrebnú stabilitu.

Smart a Interfleet otestovali svoje spoločné dielo na súkromnej trati Bluebell Railway, ktorá vedie britským Sussexom a má 16 kilometrov. Dokonca sa v ňom odviezlo niekoľko bežných pasažierov. To, že by však Smart Forrail mohol zmeniť niečo vo svete dopravy, je málo pravdepodobné. Ešte ťažšie sa odpovedá na otázku, prečo mu ostal volant. V každom prípade tu po ňom ostane aspoň krásna fotogaléria, kde pózuje pred mohutnou parnou lokomotívou.

Smart Forrail Concept - 2015
Smart Forrail Concept - 2015
+14Smart Forrail Concept - 2015

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Smart
Články podľa značiek