Nebezpečenstvo pripojenia vozidiel na internet je známe. Poznáme príklady, keď sa hackerom podarilo nabúrať napríklad do vozidiel Tesla, ale aj nedávne priznanie BMW, že v jeho systéme iDrive existovala diera, ktorá predstavovala potenciálnu možnosť ovládnutia viacerých funkcií vozidla. Väčšinou sa však automobilky bránia tvrdením, že hackeri môžu síce ovládať na diaľku určité elektronické okruhy, ale k tým základným, akými sú riadenie či brzdy, prístup nemajú.
Najnovší „počin“ amerických expertov na bezpečnosť elektronických systémov Chrisa Valaseka a Charlie Millera, ktorí sa zahrali na hackerov, však zbúral všetky ilúzie o zabezpečení moderných áut proti elektronickým útokom. Na mušku si zobrali Jeep Cherokee modelového roku 2014, teda jedno z najpredávanejších a najpopulárnejších SUV v USA. Mesačne sa ich len na domácom trhu predá približne 20 000 a väčšina z nich je vybavená aj systémom UConnect, ktorý umožňuje pripojenie na internet.
Na snahe prelomiť tento systém pracovali približne rok a ich snaženie bolo korunované úspechom, z ktorého my motoristi radosť iste mať nebudeme. Po dohode s americkým novinárom Andy Greenbergom uskutočnili pokus, z ktorého naskakuje husia koža. Z Pittsburghu sa im totiž podarilo nabúrať bez akéhokoľvek fyzického kontaktu do palubného systému Jeepu Cherokee, ktorý šoféroval v St. Louis Greenberg. Po celý čas boli „hackeri“ a vodič z dôvodu bezpečnosti v telefonickom kontakte.
Zmocnili sa prakticky všetkých okruhov vozidla, pretože na diaľku nainštalovali cez UConnect vlastný softvér napojený na centrálnu zbernicu dát CAN-Bus. Začalo sa to nenápadnou zmenou hlasitosti rádia, zmenou teploty klimatizácie, neočakávaným spustením stieračov a ako bonbónik zobrazením fotografie Valaseka a Millera na displeji. Do tuhého však prišlo na diaľnici, kde Greenberg stratil kontrolu nad motorom. Ten zhasol v úseku bez odstavného prúdu, takže ostal stáť priamo v kolóne áut a kamiónov.
Po chvíli auto naštartovalo a Greenberg odbočil na najbližšie parkovisko. V tejto chvíli odpojili „hackeri“ brzdy, takže Greenberg nedokázal zastaviť na parkovacom mieste, hoci šliapal na brzdový pedál a vyšiel na trávnik. To bol podľa Greenberga najstrašidelnejší okamih. Valasek a Miller priznali, že vedia rovnako ovládnuť aj riadenie, zatiaľ však len pri cúvaní. Celý proces nie je totiž vôbec jednoduchý. Samotné nabúranie do UConnectu síce problém nie je, ale mechanizmus softvérového ovládnutia bŕzd, motora, prevodovky či riadiaceho okruhu si už vyžaduje mesiace práce.
V každom prípade to možné je a v prípade systému UConnect, ktorý montuje koncern FCA okrem Jeepov aj do vozidiel Chrysler, Dodge či Fiat, teda do státisícov sériových automobilov, to znamená veľké potenciálne riziko. Automobilový gigant už na pokus profesionálnych „hackerov“ odpovedal zmenou softvéru systému UConnect. Jeho úprava si však na rozdiel od vozidiel BMW a ich rozhraní iDrive, ktoré si stiahli aktualizáciu automaticky, vyžiada návštevu servisu a pripojenie vozidla cez kábel. Upravený infotainment je už k dispozícii pre vozidlá Jeep Cherokee, Dodge Viper, Durango, Jeep Grand Cheroke a RAM 1 500, 2 500 a 3 500.