Autosalón Frankfurt 2015: Sériové premiéry – od Mercedesu po VW

Pozrite si ďalšie významné sériové novinky autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom.

19.09.2015 07:00
debata
IAA 2015 Foto: IAA
IAA 2015 - logo IAA 2015

Mercedes-Benz C Coupé: Tretí do partie

Po sedane a kombi novej triedy C prišlo na rad aj kupé. Nie je pritom len jednoduchým derivátom základnej verzie. Vidieť to už na rozmeroch. Do dĺžky narástlo o 95 mm a je tiež o 40 mm širšie. Rázvor sa zväčšil až o 80 mm. To umožnilo vytvoriť elegantné línie inšpirované väčším S Coupé a tiež dosiahnuť skvelú aerodynamiku so súčiniteľom Cx 0,26. V ponuke bude aj verzia AMG Line s rozšírenými prahmi a 18-palcovými diskami.

Mercedes-AMG C 63 Coupé Foto: IAA
Mercedes-AMG C 63 Coupé Mercedes-AMG C 63 Coupé

Interiér je širší ako pri sedane, takže tu máme aj upravenú palubnú dosku. Novinkou sú autonómne brzdy aktívne až do rýchlosti 200 km/h. Vychytávkou je klimatizácia spolupracujúca s navigáciou. V ponuke sú štyri benzínové a dva dieselové motory s výkonom od 115 do 155 kW. Počítať môžeme so 7– a 8-stupňovými automatmi. Na vrchole stojí ostré C 63 AMG s preplňovaným 8-valcom z kupé AMG GT, ktorý dáva zo štyroch litrov 349 alebo až 375 kW. V spolupráci so 7-stupňovou dvojspojkou zrýchľuje na stovku za 3,9 sekundy.

Mercedes-Benz S Cabrio: Návrat po rokoch

Rodina luxusnej triedy S sa vo Frankfurte rozrástla o nový kabriolet. Stuttgartská automobilka sa ním vracia na scénu po neuveriteľných 44 rokoch. Jeho základom je S Coupé, s ktorým má 60 % spoločných komponentov. Na kompenzáciu hmotnosti dodatočných výstuh slúži nová hliníkoví podlaha. Premena na kabrio trvá plátennej streche 20 sekúnd. Manipulovať s ňou je možné do rýchlosti 60 km/h.

Mercedes-Benz S Cabrio Foto: IAA
Mercedes-Benz S Cabrio Mercedes-Benz S Cabrio

O tepelný komfort sa stará klimatizácia s režimom pre jazdu so sklopenou strechou, vyhrievané lakťové opierky, ale aj vzduchové šály Airscarf v opierkach hláv a deflektory systému Aircap. Jeden z nich sa vysúva z rámu čelného okna. Pod kapotou má S Cabrio buď 4,7 litrový 8-valec s výkonom 335 kW a 9-stupňovú prevodovku, alebo 5,5-litrový motor z dielne AMG, ktorý za pomoci 7-stupňovej prevodovky prenáša na všetky štyri kolesá až 430 kW. Zrýchlenie na stovku potom netrvá dlhšie ako štyri sekundy.

Land Rover Discovery Sport Dynamics Lux: Viac sportepílu

Menší brat veľkého Discovery sa dočkal novej športovo ladenej verzie Dynamics Lux. Tá sa od bežných Sportov líši kontrastným čierno-červeným lakovaním karosérie či čiernymi 20-palcovými diskami kolies. V podobnom duchu je zariadený aj interiér s červenými akcentmi na sedadlách, palubnej doske alebo volante.

Land Rover Discovery Sport Dynamic Lux Foto: IAA
Land Rover Discovery Sport Dynamic Lux Land Rover Discovery Sport Dynamic Lux

Menila sa však aj technika. Z Range Roveru dostal Sport Dynamics Lux terénny tempomat All-Terrain Progress Control pracujúci od 2 do 30 km/h. Dopriať si môžete aj odpruženie Adaptive Dynamics s magnetoreolo­gickými tlmičmi MagneRide, ktoré prispôsobujú tuhosť okamžitým podmienkam. Ponuka motorov sa nemení. Pod kapotou pracujú výlučne 4-valce s objemom 2,0 alebo 2,2 litra s výkonom od 110 do 176 kW. Kombinované sú so 6-stupňovými manuálnymi alebo 9-stupňovými automatickými prevodovkami ZF.

Mini Clubman: Väčší než si myslíte

Nový Clubman už nie je taký malý ani originálny ako jeho predchodca s asymetrickými bočnými dverami, no je rozhodne praktickejší. Vychádza totiž z 5-dverovej verzie Mini s klasickými dvoma pármi. Zato si zachoval dvojité krídlové zadné dvere, za príplatok otvárané na diaľku. Takže spolu ich tu máme až šesť. Dĺžkou 4 253 mm sa dokáže postaviť priamo proti kombi verziám klasickej nižšej triedy. Do jeho kufra sa zmestí 360 litrov batožín, čo je 82 viac ako pri hatchbacku s piatimi dverami a o 149 navyše, ak ho postavíme vedľa 3-dverového súrodenca. Po sklopení sedadiel je to až 1 250 litrov.

Mini Clubman Foto: IAA
Mini Clubman Mini Clubman

Zmeny formátu priniesli aj zmeny v interiéri. Nová širšia palubovka sa napríklad zbavila kruhových prieduchov ventilácie. V Clubmane má tiež premiéru naftový dvojliter 20d pre verziu Cooper D s výkonom 110 kW. Dva benzínové motory – 3-valec s objemom 1,5 litra (100 kW) a dvojlitrový 4-valec s výkonom 141 kW pre verzie Cooper Clubman a Cooper S Clubman už poznáme.

Mitsubishi Outlander: Nová tvár a štvorkolka

S modernizáciou Outlanderu prichádzajú Japonci už po troch rokoch. Rozsah zmien, najmä tých dizajnových naznačuje, že Mitsubishi zareagovalo na kritiku fádneho vzhľadu. Nová je prakticky celá predná časť s maskou Dynamic Shield, inšpirovanou konceptom XR-PHEV. Chrómom sa naozaj nešetrilo. Retuše neobišli ani blatníky, prahy a zadnú časť, kde vidíme plastickejší nárazník s difúzorom či veko kufra s novým prelisom.

Mitsubishi Outlander Foto: IAA
Mitsubishi Outlander Mitsubishi Outlander

V kabíne je nový volant, zmenila sa grafika rozhrania MMCS a pribudli kvalitnejšie materiály. Outlander je tiež výrazne tichší. Pribudli asistenčné systémy vrátane autonómnych bŕzd FCM. Najväčšou technickou novinkou je pokročilý systém pohonu 4×4 S-AWC s aktívnym predným diferenciálom, ktorý je súčasťou vyšších stupňov vybavenia. Ponuka motorov je nezmenená. Outlander poháňa benzínový motor 2,0 Mivec (110 kW) a diesel 2,2 DI-D (110 kW) kombinovaný aj so 6-stupňovým automatom.

Nissan Navara: Takmer SUV

Dvanásta generácia japonskej legendy sa približuje triede SUV. Európska verzia Doble Cab dostane napríklad 5-prvkové zavesenie zadných kolies namiesto listových pružín, čo zníži hmotnosť o 20 kg a zlepší jazdné vlastnosti na asfalte. A potom tu máme civilnejší dizajn s prednou maskou evokujúcou X-Trail a nezvyklo luxusne zariadený interiér. Navara dostala napríklad volant z Qashqaia, multimediálne rozhranie s TFT displejom a kompatibilitou s externými zariadeniami, cúvaciu kameru či kompas.

Nissan Navara Foto: IAA
Nissan Navara Nissan Navara

Počítať môžeme s dvojzónovou klimatizáciou, hill-holderom, kontrolou klesania, tempomatom, bezkľúčovým vstupom a štartovaním tlačidlom. Systém 4×4 umožňuje aj permanentný pohon. Zároveň bude Navara o 24 % úspornejšia. Európska verzia sa totiž môže pochváliť 4-valcom 2,3 dCi (118, 140 kW) od Renaultu s dvojicou turbodúchadiel. Zo sveta osobných áut pochádza aj 7-stupňový automat. Navara si trúfne na jednu tonu nákladu alebo príves s hmotnosťou 3 500 kg.

Opel Astra/Astra Sports Tourer: Ľahšia a úspornejšia

Nová Astra je o 130 až 200 kg ľahšia ako jej predchodkyňa. Stojí za tým platforma D2XX, viac vysokopevnostnej ocele, ale aj redukcia rozmerov. Dĺžkou 4 370 mm je o 49 mm kratšia ako jej predchodkyňa. Je tiež o 26 mm nižšia a jej rázvor sa „scvrkol“ o ďalších 50 mm. Interiér ponúka paradoxne viac miesta. Zadní cestujúci majú o 35 mm viac priestoru na nohy. V kufri je pôvodných 370 litrov. Kombi Sports Tourer, ktoré ukázal Opel až vo Frankfurte, je o 33 cm dlhšie a po sklopení sedadiel ponúkne celkový využiteľný objem 1 630 litrov, čo je o čosi menej ako pri rekordnej Škode Octavia Combi či Honde Civic Tourer.

Opel Astra Sports Tourer Foto: IAA
Opel Astra Sports Tourer Opel Astra Sports Tourer

Základný objem kufra však Opel nezverejnil. Šušká sa o skromných 540 litroch. Pýchou Astry sú matricové LED svetlá, ktoré dostane ako prvá v triede či rozhranie InteliLink. Dostane tiež asistenčné systémy vrátane núdzových bŕzd. Novinkou pod kapotou je základný 3-valec 1,0 Ecotec Turbo (77 kW) a 4-valec 1,4 Ecotec DIT (107 kW). Najvýkonnejšou motorizáciou je benzínový agregát 1,6 EcoTec Turbo (147 kW).

Peugeot 308 GTi: 200 kW z motora 1,6

Peugeot novinkami vo Frankfurte príliš nehýril. Najväčšou sériovou premiérou je preto top verzia 308 s prívlastkom GTi. Dvojliter pod kapotou však nehľadajte. Vystačiť si musí. presne tak ako slabšie ako 308 GT so 4-valcom 1,6 THP a predným náhonom. Jeho výkon však technici vyladili na 184 alebo rovných 200 kW. Na Seat Leon Cupra či Golf R to nestačí.

Peugeot 308 GTi Foto: IAA
Peugeot 308 GTi Peugeot 308 GTi

Francúzska novinka je však ľahšia a tak zvláda šprint na stovku so 6-stupňovým manuálom za šesť sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Pritom má priemerne spotrebovať len šesť litrov benzínu. K tomu pridáva 308 GTi zväčšený rozchod náprav, 19-palcové disky kolies a aerodynamický paket s difúzorom. Zákazníci budú mať na výber päť farieb exteriéru alebo príplatkové dvojfarebné lakovanie.

Porsche 911: Pod kapotou už len turbo

Deväťstojedenástka má za sebou veľkú modernizáciu. Na jej vzhľade to však príliš nevidieť. Nové sú len svetlá, kľučky dverí a nové lamely na zadnom veku. Práve tie prezrádzajú to najpodstatnejšie. Carrera sa totiž lúči s atmosférickými motormi s objemom 3,4 a 3,8 litra. Prechádza na preplňovanie, ktoré potrebuje väčšie pľúca. Dvojica turbodúchadiel dopuje menší ležatý boxer s objemom troch litrov. O výkon sa ale nebojte. Už základ má 272 kW, čo je o 15 viac ako v minulosti. A silnejšia verzia pre Carreru S až 307 kW.

Porsche 911 Foto: IAA
Porsche 911 Porsche 911

Výrazne vyšší je aj krútiaci moment s hodnotou 450 až 500 Nm. Takže stovku zvládne nová Carrera za 4,2, respektíve 3,9 sekundy. To v prípade spojenia so 7-stupňovou dvojspojkou PDK. Pritom klesla palivová spotreba na 7,4 litra benzínu. Carrera S spáli o 0,3 litra viac. Na ceste ju drží prepracovaný podvozok s aktívnymi tlmičmi PASM. Jazdné režimy sa ovládajú priamo z volantu.

Renault Mégane: Chce opäť do hry

Nový francúzsky hatchback sa chce vrátiť opäť do hry. Je na čase. Veď predošlá generácia Mégane vydržala na linkách neuveriteľných osem rokov. Nie div, že tu máme úplne nové auto. Mégane mení dizajn aj proporcie. Bude mať o 47 širší predný a o 39 milimetrov širší zadný rozchod. Rázvor náprav narastie o 28 mm na 2 669 mm. Zároveň bude Mégane o 28 mm nižší (1 443 mm). Tvarmi pripomína väčší Talisman, najmä riešením predných denných svetiel a tiež zadnými svetlami, pretiahnutými až k logu.

Reanault Mégane Foto: IAA
Reanault Mégane Reanault Mégane

A aby sa Renault pochválil, ukázal vo Frankfurte hneď Mégane GT, ktorý bude stáť medzi bežnými verziami a ostrým RS. Základný 3-valec by mal mať 66 kW a najsilnejší benzínový motor 147 kilowattov. Naftu zastúpia motory 1,5 dCi a 1,6 dCi s výkonom od 70 do118 kW. Počítať môžeme aj so 6– a 7-stupňovými dvojspojkovými prevodovkami EDC. Výnimkou bude ostrá verzia RS, ktorá dostane preplňovaný motor s objemom až 1,8 litra a výkonom okolo 206 kW. Mimochodom, z očakávané kupé Alpine.

Renault Talisman: Zabudnite na Lagunu

Nový Talisman nahrádza pôvodnú Lagunu aj sedan vyššej triedy Latitude. Chce sa stať konkurentom pre Passat či Mondeo. Aj preto nad kvalitou výroby dohliadali páni zo Stuttgartu. Využíva platformu CMF známu už z nového Espace. Na rozmeroch sa nešetrilo. Na dĺžku má 4 850, na šírku 1 870 a na výšku 1 460 mm. Rázvor náprav sa natiahol o ďalších 5 cm (2 810 mm). Prednú časť charakterizuje veľká chrómová maska a profil zvlnená línia okien. Predné LED reflektory majú zaujímavé tvarované denné diódy. Zadné sú pretiahnuté až k logu.

Renault Talisman Grand Tour Foto: IAA
Renault Talisman Grand Tour Renault Talisman Grand Tour

V interiéri sa Talisman chváli rozhraním R-Link 2, cez ktoré možno nastavovať jazdné režimy systému Multi-Sense, masážnymi a ventilovanými sedadlami či aparatúrou Bose. Nechýbajú najnovšie asistenčné systémy. Na trh príde Talisman s troma motormi s objemom 1,6 litra s výkonom od 96 do 118 kW. Vychytávkou sú adaptívne tlmiče a riadená zadná náprava 4Control. Poháňané budú výlučne predné kolesá cez manuálne alebo 7-stupňové dvojspojkové prevodovky. Kým sedan odvezie 608 litrov nákladu, kombi Grand Tour zvládne od 572 až do 1 700 litrov.

Rolls-Royce Dawn: Spravodlivosť pre štyroch

Druhý, „menší“ kabriolet Rolls-Royce vychádza z kupé Wraith. Automobilka nemá ale toto spojenie rada. Otvorený Dawn preberá totiž len 20 % karosárskych dielcov. Všetko ostatné je nové vrátane prednej masky a predĺženého nárazníka. Názov pochádza z kabrioletu vyrábaného v rokoch 1949 až 1955. Dvere sa otvárajú aj naďalej protismerne. Svoju pozíciu na vrchole automobilovej hierarchie demonštruje tento britský aristokrat aj dĺžkou 5 285 mm.

Rolls-Royce Dawn Foto: IAA
Rolls-Royce Dawn Rolls-Royce Dawn

Strecha je z plátna a jej zatvorenie alebo otvorenie trvá 22 sekúnd, manipulácia je dovolená do rýchlosti 50 km/h. Rolls-Royce opisuje Dawn ako plnohodnotný 4-miestny kabriolet. A z radu bude vytŕčať aj mohutným 12-valcovým srdcom. Za podpory dvojice turbodúchadiel dáva z objemu 6,6 litra 420 kW. To znamená šprint na stovku za 4,9 sekundy, to aj napriek tomu, že novinka je z dôvodu dodatočných výstuh približne o 200 kg ťažšia ako Wraith.

Seat Ibiza Cupra: Žiaden downsizing!

Po tohtoročnej modernizácii Ibizy, ktorá jej priniesla nové svetlá, úplne novú palubnú dosku, rozhranie Easy Connect s funkciou MirrorLink či nové úsporné 3-valce 1,0 TSI, prišla na rad aj ostrá verzia Cupra. Podľa vzoru Pola GTI dostala namiesto zložitého agregátu 1,4 TSI s kompresorom a turbom veľkoobjemový preplňovaný agregát 1,8 TSI. To je v čase downsizingu naozaj výnimočné.

Seat Ibiza Cupra Foto: IAA
Seat Ibiza Cupra Seat Ibiza Cupra

Na predné kolesá prenáša cez manuálnu 6-stupňovú prevodovku 141 kW a 320 Nm krútiaceho momentu. S malou a ľahkou Cuprou nemá najmenšie problémy. Stovku dá za 6,7 sekundy a ručička tachometru sa zastaví až pri údaji 235 km/h. Tuning sprevádza aerodynamický kit aj úpravy podvozku so 17-palcovými diskami. S prenosom výkonu na asfalt pomáha elektronická uzávierka XDS.

Smart Cabrio: Krpec prišiel o strechu

Najmenší kabriolet sveta je po krátkej pauze opäť tu. Smart Fortwo prišiel totiž vo Frankfurte o strechu, teda len obrazne. Tú pevnú nahradilo plátno, ktoré sa sťahuje spolu so skleneným zadným oknom, a dva odnímateľné strešné oblúky, ktoré je možné umiestniť do držiakov v kufri. Smart Forttwo je tak polokabrioletom aj kabrioletom súčasne. Elektricky ovládaná strecha sa pritom rozvine za 12 sekúnd.

Smart Fortwo Cabrio Foto: IAA
Toyota Prius Smart Fortwo Cabrio

A zložiť ju môžete kedykoľvek, teda aj v maximálnej rýchlosti. Tá však nie je nič extra. Mikrokabriolet poháňajú výlučne trojvalce – slabší 1,0i (52 kW) a silnejší preplňovaný 0,9 TCe (66 kW). Oba môžu byť kombinované s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo so 6-stupňovou dvojspojkou. To, čo na novom kabriu s ochrannou klietkou Tridion nevidieť, je vystužené šasi. Na podvozku pribudol krížový rám a v ráme čelného skla profil z vysokopevnos­tnej ocele.

Suzuki Baleno: Kladivo na Fabiu

Suzuki má na trhu úspešného Swifta. Jeho slabosťou bol však vždy malý kufor. Sčasti to vyriešil väčší model SX4, ten je však už minulosťou. Suzuki preto prichádza s úplnou novinkou. Ženevský koncept iK-2 sa pretavil do reality. Nový hatchback s dĺžkou 3 995 mm dostal názov Baleno a rozdá si to rovno so Škodou Fabia, Oplom Corsa či VW Polo. Raritou je jeho kufor, ktorý má až 355 litrov, čo je o 25 viac, ako zvládne Fabia!

Suzuki Baleno Foto: IAA
Toyota Prius Suzuki Baleno

A Baleno zaujme aj technikou. Spolu s ním má totiž premiéru atmosférický motor 1.2 DualJet s dvojitým vstrekovaním a najmä preplňovaný priamovstrekový 3-valec 1,0 BoosterJet (82 kW, 170 Nm). V oboch prípadoch bude základom 5-stupňová prevodovka. Raritou je mikrohybrid SHVS s reverzibilným alternátorom. Dynamické parametre zverejnené neboli, ale hmotnosť len 900 kg naznačuje agilitu a úspornosť japonskej novinky. V Európe by sa nemala stratiť ani vďaka modernému rozhraniu so 7-palcovým dotykovým monitorom.

Škoda Superb Greenline: Na 100 km len 3,7 litra

Škoda síce svoje veľké kombi odhalila už pred pár mesiacmi, no výstavnú premiéru má až vo Frankfurte. Pri nezmenenom rázvore 2 841 mm ponúka gigantický batožinový priestor s objemom 660 litrov, čo je o 27 viac v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. To je rekord v triede. A po sklopení sedadiel, čo možno urobiť aj priamo z kufra, tu máme ďalší rekordný údaj s hodnotou 1 950 litrov. Dostať sa doň môžete cez elektricky výklopné veko s nožným senzorom.

Superb GreenLine Foto: IAA
Toyota Prius Superb GreenLine

Okrem toho sa Škoda pochválila aj najúspornejšou verziou Greenline. Poháňa ju 4-valec 1,6 TDI (88 kW) so štart-stop systémom a rekuperáciou brzdnej energie. O nižšie emisie sa stará vstrekovanie prísady adBlue do výfukových plynov a predĺžené prevody 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Spolu s aerodynamickými úpravami, zníženým podvozkom o 15 mm a pneumatikami s nízkym valivým odporom to znamená priemernú spotrebu len 3,7 litra nafty na 100 km. GreenLine bude k dispozícii v oboch karosárskych variantoch.

Toyota Prius: Šokujúci dizajn a nižšia spotreba

Najpredávanejší hybrid planéty prichádza vo štvrtom vydaní. Doteraz sa z neho predalo 3,5 milióna kusov. Nová generácia však znamená veľký zlom. Prius je totiž prvým modelom Toyoty postaveným na novej modulárnej platforme TNGA. To mu prinieslo napríklad viacprvkové nezávislé zavesenie zadných kolies, karosériu tuhšiu o 60 % ale aj nižšie ťažisko. Prius bude v porovnaní so svojím predchodcom o 60 mm dlhší, o 15 širší a o 20 nižší. Na dĺžku meria rovných 4 540 mm. Rázvor náprav zostáva na pôvodných 2 700 mm.

Toyota Prius Foto: IAA
Toyota Prius Toyota Prius

Futuristický dizajn inšpirovaný vodíkovým Miraiom však polarizuje. Interiér ponúkne viac miesta a komfortu. Centrálne umiestnené prístroje mu ale ostanú. Pribudnú asistenčné systémy balíka Safety Sense a full-LED svetlá. O technike Toyota zatiaľ mlčí. Predpokladá sa, že hybridný systém spojí benzínový motor 1,7 VVT-i a elektromotor so spoločným výkonom 100 kW. Spotreba má klesnúť o 10 % na približne 3,5 litra benzínu.

VW Tiguan: Viac hrán a lepšia štvorkolka

Menšie z dvoch wolfsburských SUV prichádza v druhom vydaní po ôsmych rokoch. So svojim predchodcom nemá teda nič spoločné. Ide o prvé SUV s logom VW postavené na platforme MQB. Aj preto je nový Tiguan približne o 50 kg ľahší. To napriek zväčšeniu rozmerov. Na dĺžku má 4 486, na šírku 1 839 a na výšku 1 632 mm. To znamená, že je o 60 mm dlhší, o 30 širší, ale zároveň o 33 nižší. Rázvor sa natiahol na 2 681 mm. Dizajn výrazne priostril, čo vidieť na bočných prelisoch ale aj prekvapivo tvarovaných zadných svetlách. Naopak, predná lamelová maska Tigianu je plne v súlade s novým Passatom.

VW Tiguan Foto: IAA
VW Tiguan VW Tiguan

Oživiť ho môže športový paket R-Line alebo terénny paket Off-road. Ten mu prináša ochranu podvozka a väčšie nábehové uhly. Svetlá výška je 200 mm. Predokolky budú o 11 milimetrov nižšie. Variabilitu zväčšuje posuvná zadná lavica. Kufor má potom od 615 do 1 655 litrov. V ponuke bude celkom osem motorov TSI a TDI s výkonom od 85 do 176 kW. Priemerne má byť Tiguan o 24 % úspornejší. Verzie 4Motion dostali do vienka volič jazdných režimov Active Control so štyrmi módmi – dvoma pre terén a dvoma pre pevné povrchy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Frankfurt 2015
Články podľa značiek