Tesla sa chce súdiť s Dánskom. Krajina zdaní elektromobily

20.10.2015 16:00

Bolo len otázkou času, kedy niektoré krajiny pristúpia k postupnému útlmu podpory elektromobilov. Tých pribúda ako húb po daždi a štátne kasy prichádzajú o milióny. Príkladom je aj Dánsko.

Ak by Dánsko zaviedlo rovnocenné zdanenie...
Ak by Dánsko zaviedlo rovnocenné zdanenie elektromobilov a konvenčných áut už dnes, cena Tesly S P85D by sa z večera do rána vyšplhala zo súčasných 875 000 (117 300 €) dánskych korún na astronomických 1,8 milióna korún (241 296 €). Autor: Tesla Motors

Dánsko nedávno odsúhlasilo postupné rušenie daňových výhod pre elektromobily a to v priebehu nasledujúcich piatich rokov. Americkej Tesle sa to pochopiteľne nepáči. V Dánsku je totiž jej model Tesla S za súčasných daňových podmienok a ďalších bonusov pre majiteľov elektrických áut, najpredávanejším elektromobilom. Predávanejším než napríklad Nissan Leaf alebo VW e-Golf. Postupné zdanenie by ale znamenalo, že Tesla S by sa stala takmer nepredajnou.

Proti tomu protestuje hovorca dánskeho zastúpenia americkej automobilky. „Ak budú podmienky rovnaké pre konvenčné a elektrické autá, nebude to téma o daniach ale o postupnom konci elektromobilov v Dánsku. Tieto zmeny im podpíšu rozsudok smrti.“ A nie je ďleko od pravdy. Model Tesla S stojí v Dánsku 875 000 dánskych korún, ale zavedenie registračnej dane, od ktorej je dnes oprostená, by cenu zvýšilo až na 1,8 milióna dánskych korún.

Vďaka dotáciám je Tesla najpredávanejším...
Vďaka dotáciám je Tesla najpredávanejším elektromobilom v Dánsku. V Nórsku dokonca občas obsadí prvé priečky rebríčka najpredávanejších áut. Autor: Tesla

Dánsky minister financií Karsten Lauritzen však krok vlády obhajuje. „ Náš nový plán smeruje k zavedeniu férovosti na trhu. Elektromobily boli dlhodobo zvýhodňované oproti ostatným autám. Veľa Dánov nechápe, prečo má platiť plnú daň za svoje auto s konvenčným pohonom, zatiaľ čo majiteľ drahého elektromobilu, neplatí nič.“ A dodal, že dánsky rozpočet prichádza ročne na podpore elektrickej mobility, presnejšie na zľavách o 650 miliónov dánskych korún.

Tesla sa ale nechce vzdať a pripravuje žalobu na európsky súd. „ Budeme kontaktovať EÚ, pretože sme presvedčení, že nové pravidlá nie sú fér a zasiahnu celý trh elektromobilov v tejto krajine.“ Otázne ale je, či je fér podporovať kúpu elektromobilov z peňazí daňových poplatníkov jazdiacich na bežných autách. Tesla v podstate priznáva, že za rovných podmienok nie je schopná držať krok s konvenčnou konkurenciou.

Aby sme ale Teslu celkom neodsudzovali, spomeňme, že daňový systém na autá v Dánsku je naozaj extrémny. Zvlášť v súvislosti s drahými modelmi. Ak totiž stojí vozidlo do 76 400 dánskych korún (približne 10 000 €), predstavuje daň 105 %, ale ak je drahšie, musia majitelia doplatiť z rozdielu daň vo výške až 180 %. So zvyšujúcou sa cenou tak prudko rastie aj daňové zaťaženie. A to tiež nie je celkom fér, najmä voči výrobcom, ktorí ponúkajú prémiové modely, akým Tesla S nepochybne je.

Lacnejších elektromobilov by sa dorovnanie daňových podmienok až tak nedotklo. Nissan Leaf by napríklad do roku 2020 zdražel z 275 000 na 352 000 dánskych korún. Pre Teslu by to ale mohlo byť na dánskom trhu likvidačné. A nie len tam. Zosekanie podpory elektromobilom je na spadnutie totiž aj v Nórsku, ktoré je pre Teslu ďalším významným európskym trhom. Tesla S tam vládne nielen elektromobilom ale občas zahviezdi aj ako najpredávanejší osobný automobil vôbec.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#dane #Dánsko #Tesla #Tesla Model S
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR