
Dánsko nedávno odsúhlasilo postupné rušenie daňových výhod pre elektromobily a to v priebehu nasledujúcich piatich rokov. Americkej Tesle sa to pochopiteľne nepáči. V Dánsku je totiž jej model Tesla S za súčasných daňových podmienok a ďalších bonusov pre majiteľov elektrických áut, najpredávanejším elektromobilom. Predávanejším než napríklad Nissan Leaf alebo VW e-Golf. Postupné zdanenie by ale znamenalo, že Tesla S by sa stala takmer nepredajnou.
Proti tomu protestuje hovorca dánskeho zastúpenia americkej automobilky. „Ak budú podmienky rovnaké pre konvenčné a elektrické autá, nebude to téma o daniach ale o postupnom konci elektromobilov v Dánsku. Tieto zmeny im podpíšu rozsudok smrti.“ A nie je ďleko od pravdy. Model Tesla S stojí v Dánsku 875 000 dánskych korún, ale zavedenie registračnej dane, od ktorej je dnes oprostená, by cenu zvýšilo až na 1,8 milióna dánskych korún.

Tesla sa ale nechce vzdať a pripravuje žalobu na európsky súd. „ Budeme kontaktovať EÚ, pretože sme presvedčení, že nové pravidlá nie sú fér a zasiahnu celý trh elektromobilov v tejto krajine.“ Otázne ale je, či je fér podporovať kúpu elektromobilov z peňazí daňových poplatníkov jazdiacich na bežných autách. Tesla v podstate priznáva, že za rovných podmienok nie je schopná držať krok s konvenčnou konkurenciou.
Aby sme ale Teslu celkom neodsudzovali, spomeňme, že daňový systém na autá v Dánsku je naozaj extrémny. Zvlášť v súvislosti s drahými modelmi. Ak totiž stojí vozidlo do 76 400 dánskych korún (približne 10 000 €), predstavuje daň 105 %, ale ak je drahšie, musia majitelia doplatiť z rozdielu daň vo výške až 180 %. So zvyšujúcou sa cenou tak prudko rastie aj daňové zaťaženie. A to tiež nie je celkom fér, najmä voči výrobcom, ktorí ponúkajú prémiové modely, akým Tesla S nepochybne je.
Lacnejších elektromobilov by sa dorovnanie daňových podmienok až tak nedotklo. Nissan Leaf by napríklad do roku 2020 zdražel z 275 000 na 352 000 dánskych korún. Pre Teslu by to ale mohlo byť na dánskom trhu likvidačné. A nie len tam. Zosekanie podpory elektromobilom je na spadnutie totiž aj v Nórsku, ktoré je pre Teslu ďalším významným európskym trhom. Tesla S tam vládne nielen elektromobilom ale občas zahviezdi aj ako najpredávanejší osobný automobil vôbec.