Tesla sa chce súdiť s Dánskom. Krajina zdaní elektromobily

Bolo len otázkou času, kedy niektoré krajiny pristúpia k postupnému útlmu podpory elektromobilov. Tých pribúda ako húb po daždi a štátne kasy prichádzajú o milióny. Príkladom je aj Dánsko.

20.10.2015 16:00
debata (3)
Ak by Dánsko zaviedlo rovnocenné zdanenie... Foto: Tesla Motors
Tesla S Dual drive - 2015 Ak by Dánsko zaviedlo rovnocenné zdanenie elektromobilov a konvenčných áut už dnes, cena Tesly S P85D by sa z večera do rána vyšplhala zo súčasných 875 000 (117 300 €) dánskych korún na astronomických 1,8 milióna korún (241 296 €).

Dánsko nedávno odsúhlasilo postupné rušenie daňových výhod pre elektromobily a to v priebehu nasledujúcich piatich rokov. Americkej Tesle sa to pochopiteľne nepáči. V Dánsku je totiž jej model Tesla S za súčasných daňových podmienok a ďalších bonusov pre majiteľov elektrických áut, najpredávanejším elektromobilom. Predávanejším než napríklad Nissan Leaf alebo VW e-Golf. Postupné zdanenie by ale znamenalo, že Tesla S by sa stala takmer nepredajnou.

Proti tomu protestuje hovorca dánskeho zastúpenia americkej automobilky. „Ak budú podmienky rovnaké pre konvenčné a elektrické autá, nebude to téma o daniach ale o postupnom konci elektromobilov v Dánsku. Tieto zmeny im podpíšu rozsudok smrti.“ A nie je ďleko od pravdy. Model Tesla S stojí v Dánsku 875 000 dánskych korún, ale zavedenie registračnej dane, od ktorej je dnes oprostená, by cenu zvýšilo až na 1,8 milióna dánskych korún.

Vďaka dotáciám je Tesla najpredávanejším... Foto: Tesla
Tesla S P90D Ludicrous Vďaka dotáciám je Tesla najpredávanejším elektromobilom v Dánsku. V Nórsku dokonca občas obsadí prvé priečky rebríčka najpredávanejších áut.
Dánsky minister financií Karsten Lauritzen však krok vlády obhajuje. „ Náš nový plán smeruje k zavedeniu férovosti na trhu. Elektromobily boli dlhodobo zvýhodňované oproti ostatným autám. Veľa Dánov nechápe, prečo má platiť plnú daň za svoje auto s konvenčným pohonom, zatiaľ čo majiteľ drahého elektromobilu, neplatí nič.“ A dodal, že dánsky rozpočet prichádza ročne na podpore elektrickej mobility, presnejšie na zľavách o 650 miliónov dánskych korún.

Tesla sa ale nechce vzdať a pripravuje žalobu na európsky súd. „ Budeme kontaktovať EÚ, pretože sme presvedčení, že nové pravidlá nie sú fér a zasiahnu celý trh elektromobilov v tejto krajine.“ Otázne ale je, či je fér podporovať kúpu elektromobilov z peňazí daňových poplatníkov jazdiacich na bežných autách. Tesla v podstate priznáva, že za rovných podmienok nie je schopná držať krok s konvenčnou konkurenciou.

Aby sme ale Teslu celkom neodsudzovali, spomeňme, že daňový systém na autá v Dánsku je naozaj extrémny. Zvlášť v súvislosti s drahými modelmi. Ak totiž stojí vozidlo do 76 400 dánskych korún (približne 10 000 €), predstavuje daň 105 %, ale ak je drahšie, musia majitelia doplatiť z rozdielu daň vo výške až 180 %. So zvyšujúcou sa cenou tak prudko rastie aj daňové zaťaženie. A to tiež nie je celkom fér, najmä voči výrobcom, ktorí ponúkajú prémiové modely, akým Tesla S nepochybne je.

Lacnejších elektromobilov by sa dorovnanie daňových podmienok až tak nedotklo. Nissan Leaf by napríklad do roku 2020 zdražel z 275 000 na 352 000 dánskych korún. Pre Teslu by to ale mohlo byť na dánskom trhu likvidačné. A nie len tam. Zosekanie podpory elektromobilom je na spadnutie totiž aj v Nórsku, ktoré je pre Teslu ďalším významným európskym trhom. Tesla S tam vládne nielen elektromobilom ale občas zahviezdi aj ako najpredávanejší osobný automobil vôbec.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #dane #Dánsko #Tesla #Tesla Model S
Články podľa značiek