KAMAZ: Aj Rusi majú autopilot. Ale nie v Lade

Ruský výrobca ťažkých nákladných vozidiel predstavil prototyp Kamazu s autonómnym ovládaním. Nepotrebuje čiary na ceste a orientovať sa vraj vie aj na snehu.

24.10.2015 07:00
debata (6)
Skúšobný Kamaz je vybavený troma radarmi,... Foto: Kamaz
Kamaz - autonómne riadenie Skúšobný Kamaz je vybavený troma radarmi, jedným lidarom a štyrmi kamerami. Ich údaje vyhodnocujú dva počítače.

Systémy autonómneho riadenia vyvíjajú nielen najväčšie automobilové koncerny či Google, ale aj Rusi. Tí vidia ich potenciál skôr vo svete úžitkových vozidiel než v tých osobných. Dôkazom je ruský producent nákladiakov Kamaz, ktorý pracuje na projekte autopilota už niekoľko rokov spolu s Národnou univerzitou pre vedu a technológiu v Moskve a spoločnosťou Congitive Technologies, ktorá sa zaoberá umelou inteligenciou. Vývoj je financovaný sumou 300 miliónov rubľov (4 240 000 €), ktoré pochádzajú, ako inak, zo štátnych prostriedkov, konkréte od ministerstva vedy a vzdelávania.

Vozidlo sa dokáže orientovať vraj aj tam, kde... Foto: Kamaz
Kamaz - autonómne riadenie Vozidlo sa dokáže orientovať vraj aj tam, kde nie sú na ceste vodiace čiary, alebo v prírode, kde nie sú k dispozícii presné mapy GPS. Zastaviť pred pohyblivým cieľom, akým je napríklad lopta, preň nie je žiaden problém.

Skôr to ale vyzerá na investíciu, ktorá by mohla mať využitie v armáde. Zatiaľ sa však autonómny Kamaz tvári dosť civilne. Výrobca ho predviedol novinárom vo svojom skúšobnom areáli v Tatárstane. Informoval o tom ruský server Sputnik News, vlastnený vládou. Na fotografiách vidieť, že Kamaz dokáže zastaviť pred statickou a pohyblivou prekážkou, alebo sa jej vyhnúť, a problém mu nerobí ani slalom medzi kužeľmi bez akéhokoľvek zásahu vodiča. Podľa videa to však vyzerá, že toho zvládne podstatne viac. Napríklad úplnú orientáciu v priestore či jazdu v kolóne, ktorá by bola pre armádu veľkou pomocou.

Veľkou výhodou je schopnosť jazdy v kolóne za... Foto: Kamaz
Kamaz - autonómne riadenie Veľkou výhodou je schopnosť jazdy v kolóne za vodiacim vozidlom. Na viacero áut by ste tak potrebovali jediného vodiča.

Pomáhajú mu pri tom tri radary, jeden lidar (laserový radar) pre meranie odstupu a štyri kamery. Zaujímavé je, že KAMAZ vo videu nespomína GPS, hoci bez neho by bola jazda prakticky nemožná. Informácie spracúvajú v reálnom čase dve výkonné riadiace jednotky a následne posielajú povely motoru, prevodovke, riadeniu a brzdám. Okrem toho je tu prenosný kufríkový systém pre programovanie. Dôležitou informáciou je, že autonómny Kamaz sa vie orientovať aj tam, kde na ceste nie sú žiadne vodiace čiary alebo sú slabo viditeľné. Napríklad na zasneženej vozovke alebo v prírode.

Podľa automobilky vie jej autonómny nákladiak zvládnuť autonómnu jazdu do rýchlosti 60 km/h, čo by stačilo na mestskú prevádzku. Očakáva však, že v blízkej budúcnosti by sa mohla hranica rýchlosti zvýšiť na 80 až 90 km/h. Výrobca vidí využitie najmä v službách ťažobných spoločností v poľnohospodár­stve, ale aj vo verejných službách. Armádu zatiaľ nespomína. Známe nie je ani to, kedy potenciálni záujemcovia svoje vozidlá dostanú. V každom prípade automobilka tvrdí, že do roku 2025 by malo vzniknúť približne 25 funkčných sériových vozidiel.

Kamaz - autonómne riadenie
Kamaz - autonómne riadenie
+3Kamaz - autonómne riadenie

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #autonómne riadenie #Kamaz #autonómne autá
Články podľa značiek