Mercedes vyriešil kauzu R1234yf. Má novú klimatizáciu s CO2

Pamätáte si ešte na dva roky starú kauzu Mercedesu so zakázanou náplňou klimatizácie R123a? Stuttgart vtedy riskoval naozaj veľa, no prednejšia mu bola bezpečnosť zákazníkov ako bruselský ekologický diktát. Teraz prišiel s úplne riešením.

27.10.2015 12:00
debata (2)
Nová klimatizácia Mercedesu-Benz bude pracovať... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - klimatizácia Nová klimatizácia Mercedesu-Benz bude pracovať s CO2. Vyhne sa tak použitiu starej neekologickej náplne R134a aj novej kontroverznej náplne R1234yf. Navyše má klimatizácia pracovať rýchlejšie.

Kauza Mercedesu-Benz, ktorý odmietol používať v klimatizáciách nové ekologické chladivo R1234yf, pretože tvrdil, že počas svojich interných testov zistil, že môže spôsobiť požiar, má zaujímavú dohru. V roku 2013 to totiž vyzeralo pre Stuttgart naozaj dosť zle. Vo Francúzsku mal dokonca na čas zakázané predávať niektoré modely. Konkrétne triedy A, B a SL, ktoré už mali používať podľa platných nariadení EÚ od začiatku roka 2013 novú náplň klimatizácií R1234yf od amerických spoločností Honeywell a DuPont.

Navyše bol vo svojom boji proti náplni A1234yf prakticky sám. Ostatné automobilky prešli k novému chladivu bez akýchkoľvek protestov. Na Mercedes-Benz bolo podaných hneď niekoľko žalôb. Nakoniec sa však na stranu Daimleru pridal Francúzsky štátny súd, ktorý je najvyšším justičným orgánom, a zrušil zákaz predaja uvedených modelov A, B a SL so starým chladivom R134a. Mercedes navyše získal výnimku na použitie pôvodnej náplne do roku 2016. Európska komisia následne prijala nové pravidlá pre chemikálie v klimatizáciách, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2017.

Mercedes-Benz spustil boj proti novej náplni... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes- klimatizácie Mercedes-Benz spustil boj proti novej náplni R1234yf po tom, čo zistil pri interných testoch, že pri ťažkej čelnej kolízii môže dôjsť k jej vznieteniu.

Za ten čas sa Mercedes-Benz rozhodol vyvinúť úplne novú klimatizáciu, ktorá bude miesto spomínaných náplní používať CO2. A teraz sa Stuttgart pochválil, že systém má hotový. Oxid uhličitý má na stupnici GWP, teda Global Warming Potential (potenciál globálneho otepľovania) hodnotu 1, čo je o 99,3 percenta menej než limit 150 zavedený Bruselom. Výhodou má byť aj vysoká účinnosť, čo znamená prakticky okamžité chladenie. Naopak, problémom je vysoký tlak v systéme až na úrovni 100 barov, čo si vyžiada dokonalé tesnenie okruhu.

Prvými modelmi, ktoré využijú klimatizáciu na báze CO2, budú nové rady E a S, a to už v roku 2017. Zatiaľ vyrieši Mercedes problém náplne R1234yf novým hasiacim systémom, ktorý sa aktivuje v prípade, že sa náplň po havárii dostane na horúci blok motora. Zariadenie v prípade ťažkého čelného nárazu oddelí nehorľavým argónovým plynom zmes chladiva a vzduchu od horúcich častí motora a zabezpečí účinné chladenie. Eliminuje tak možnosť prípadného vzplanutia.

Zaujímavé je tiež to, že o nový systém klimatizácie sa hodlá podeliť s konkurenčnými automobilkami. Či využijú jeho ponuku ukáže však až čas. Zatiaľ tu však máme v dobe Dieselgate príklad, že žiadna kauza netrvá večne a že nemusí skončiť drámou.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #klimatizácia #Mercedes-Benz #R1234yf #R123a
Články podľa značiek