Výrobcovia áut prežívajú v Európe dobré obdobie. Predaje rastú už 25. mesiac za sebou. Platí to aj o septembri, keď sa v 29 sledovaných krajinách predalo 1 356 868 osobných vozidiel, čo je o 9,8 percenta viac než rok predtým. Bol to vlastne najsilnejší september od krízy z roku 2009. Od začiatku roka si však našlo svojich zákazníkov až 10 774 505 áut. V septembri sa darilo prakticky všetkým európskym trhom. Prepad zaznamenali len Estónsko (- 1,7 %) a Luxembursko (- 5,8 %), teda krajiny, ktoré nemohli ovplyvniť celkové štatistiky.
Rástli veľké aj malé trhy
Podstatné je, že všade inde si trhy pripísali plusové hodnoty, vrátane kľúčových, akými sú Nemecko (+ 4,8 %), Francúzsko (+ 9,1 %), Taliansko (+17,2 %) či Veľká Británia (+ 8,6 %). Najväčšie nárasty však zaznamenali Dánsko (+ 23,6 %), Írsko (+ 22,5 %) ale ja Litva (+ 20,8 %), Lotyšsko (+19,9 %) či Portugalsko s prírastkom rekordných 30,1 %. Darilo sa aj Slovensku s medziročným nárastom o 11,2 % a susednej Českej republike, kde sa predalo o 14,5 % viac áut než rok predtým.
Z pohľadu výrobcov sa v podstate nič nemení. Absolútnu jednotkou ostáva Volkswagen, ktorý umiestnil v septembri na európskom trhu 156 694 vozidiel. Jeho nárast (+ 6,5 %) bol však menší ako nárast celého trhu. Či to je však spôsobené kauzou dieselgate, ktorá vypukla presne 18. septembra, a navyše najprv v USA, ťažko povedať. Vzhľadom na skutočnosť, že súčasná produkcia predávaná v EÚ je mimo podozrení z ovplyvňovania emisií a výroba môže bežať na plné obrátky, by musela zohrať rolu strata dôvery zo strany zákazníkov. To však uvidíme najskôr v štatistikách za október.
Volkswagen stále jednotkou
Darilo sa vlastne celému koncernu Volkswagen vrátane značiek Škoda (+ 10,0 %), Audi (+ 10,1 %), Seat (+ 4,7 %) či Porsche (+50,6 %!). To znamená, že do prvej desiatky sa zmestila okrem VW aj automobilka z Ingolstadtu na ôsmom mieste. Už tradične je druhý Ford a za ním Opel. Nasledujú Francúzi – štvrtý Renault a piaty Peugeot. Len Citroën padol na 13. priečku. Za skokanov mesiaca možno označiť nemecké prémiové trio. BMW, Mercedes-Benz a Audi obsadili šiestu, siedmu a ôsmu priečku.
A nasledujú ďalší agresívni hráči. Desiatku totiž uzatvára Nissan s nárastom až 24,7 % a Fiat, ktorý si medziročne polepšil o 15 %, čo je iste povzbudivé, i keď to zďaleka nezodpovedá jeho pozíciám z minulosti. Rekordné hodnoty patria okrem spomínaného Porsche, Nissanu a Fiatu aj značkám Mini (+29,4 %), Mazda (+29,3 %), Jaguar (+ 68,3 %) či Lexus (+ 32,7 %). Výnimkou je len Mitsubishi, ktoré padlo v septembri o 13,5 %, Alfa Romeo (- 2,4 %) a „umierajúci“ Chevrolet s bilanciou mínus 81,3 %.
Na Golf nikto nemal, Passat však vypadol
V rebríčku modelov si opäť nemá koncern VW na čo sťažovať. Na čele je Golf s predajom 54 309 kusov. Medziročne si polepšil síce len o dve percentá, no aj tak si zachováva pred druhým Fordom Fiesta (38 153 ks.) obrovský náskok. Fiesta si navyše mierne pohoršila (- 1,2 %). Naopak, tretí Opel Corsa narástol až o 10 %, keď sa preň rozhodlo 30 791 zákazníkov, no na Corsu i tak nemal. A Volkswagen pridal v prvej desiatke aj piate Polo. Tešiť sa môžu tiež v Nissane. Qashqai exceloval nárastom 37,4 %, čím doslova prevalcoval Renault Clio (- 9,3 %) a siedmy Peugeot 208.
Poradie modelov podľa JATO Dynamics (september)
Poradie | model | 8. 2015 (ks.) | zmena (%) | 1. – 8. 2015 (ks.) | zmena (%) |
---|---|---|---|---|---|
1. | VW Golf | 54 309 | + 2,0 % | 408 970 | + 3,1 % |
2. | Ford Fiesta | 38 153 | –1,2 % | 248 556 | + 1,9 % |
3. | Opel Corsa | 30 791 | + 1,3 % | 210 374 | + 8 % |
4. | VW Polo | 28 864 | + 1,9 % | 230 784 | + 11,3 % |
5. | Ford Focus | 25 030 | + ,4 % | 184 609 | + 5,8 % |
6. | Nissan Qashqai | 24 802 | + 37,4 % | 180 697 | + 15,4 % |
7. | Renault Clio | 24 360 | – 9,3 % | 231 321 | + 1,7 % |
8. | Peugeot 208 | 23 055 | + 3,4 % | 173 481 | + 2,6 % |
9. | Škoda Octavia | 19 373 | + 10,5 % | 165 644 | + 7,5 % |
10. | Opel Astra | 19 260 | + 2,4 % | 150 145 | + 5,7 % |
Rebríček TOP 10 uzatvára Škoda Octavia s 10,5 % nárastom a Opel Astra. Naopak, v porovnaní s augustom vypadla z desiatky najlepších Škoda Fabia a, čo je prekvapujúce, dokonca aj VW Passat, ktorý patril v letných mesiacoch k najväčším predátorom, tak napríklad v auguste si polepšil o neuveriteľných 44,4 % a predral sa až na štvrté miesto. Ťažkú hlavu si z toho však vo Wollfsburgu robiť nemusia, pretože za prvých osem mesiacov si polepšil o viac ako 40 % a september mu asi len ťažko urobí škrt cez rozpočet.
Poradie značiek podľa JATO Dynamics (september 2015)
Poradie | značka | počet kusov 2015 | počet kusov 2014 | zmena (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 156 694 | 147 189 | +6,5 |
2. | Ford | 110 306 | 102 035 | +8,1 |
3. | Opel | 98 907 | 92 881 | +6,5 |
4. | Renault | 81 422 | 78 608 | + 10,1 % |
5. | Peugeot | 78 930 | 74 125 | +6,5 |
6. | BMW | 78 827 | 69 337 | +13,7 |
7. | Mercedes-Benz | 77 639 | 68 568 | +13,2 |
8. | Audi | 75 411 | 68 504 | +10,1 |
9. | Nissan | 63 764 | 51 154 | +24,7 |
10. | Fiat | 60 585 | 52 684 | +15,0 |
11. | Škoda | 57 497 | 52 247 | +10 |
12. | Toyota | 56 905 | 52 691 | +8 |
13. | Citroën | 50 171 | 46 720 | +7,4 |
14. | Hyundai | 49 555 | 45 125 | +9,8 |
15. | Kia | 39 923 | 36 553 | +9,2 |
16. | Seat | 29 385 | 28 061 | +4,7 |
17. | Dacia | 28 699 | 26 184 | +9,6 |
18. | Volvo | 27 801 | 26 272 | +5,8 |
19. | Mazda | 27 556 | 21 315 | +29,3 |
20. | Mini | 24 815 | 19 173 | +29,4 |
21. | Suzuki | 20 079 | 18 397 | +9,1 |
22. | Honda | 18 300 | 16 448 | +11,3 |
23. | Land Rover | 14 978 | 14 668 | +2,1 |
24. | Mitsubishi | 10 476 | 12 109 | –13,5 |
25. | Jeep | 8 546 | 3 675 | +132,5 |
26. | Smart | 8 227 | 3 565 | +130,8 |
27. | DS | 7 734 | 9 272 | –16,6 |
28. | Jaguar | 6 837 | 4 062 | +68,3 |
29. | Porsche | 6 187 | 4 108 | +50,6 |
30. | Lexus | 5 165 | 3 893 | +32,7 |
31. | Alfa Romeo | 5 001 | 5 123 | –2,4 |
– | Spolu | 1 350 868 | 1 218 483 | +9,8 |