Tatra uvažovala o nástupcovi, alebo aspoň o veľkej modernizácii modelu 603 už začiatkom šesťdesiatych rokov. Vzniklo niekoľko návrhov. V Bratislave napríklad krásna Tatra 603 X a v pražskej vývojovej centrále zas sedan 603 A. Ako je známe, ani jeden z nich sa nakoniec do výroby nedostal. Tatra zrušila všetky práce a do sveta nakoniec poslala úplne novú Tatru 613, ktorá vznikla v spolupráci s talianskou karosárňou Vignale. Šesťstotrojka tak mala nakoniec dlhší život, ako sa pôvodne plánovalo. Jedinými artefaktmi tej doby sú zachované prototypy. Model 603 A, ktorý vznikol v jedinom exemplári, sa teraz objavil na internete. A je na predaj.
Aby sme však boli presní. Zo 603 X vznikli dva prototypy. Lenže druhým z nich bola sanitka. V porovnaní s aerodynamickou tradíciou Tatry, ktorá sa ťahala od modelu 77 z roku 1934, bol pražský návrh dosť odvážny. Dizajnéri mu totiž naordinovali karosériu sedanu. Vpredu zas pútali pozornosť úplne nové reflektory. Reprezentačná limuzína bola dlhá až 5 065 mm, široká 1 910 a vysoká 1 550 mm. V porovnaní s Tatrou 603 sa konštruktérom podarilo znížiť jej hmotnosť na prijateľných 1 450 kg. Napokon, to bolo aj zadanie projektu. Tatra totiž chcela odstrániť nadváhu a zlepšiť pretáčavé jazdné vlastnosti novou zadnou nápravou.
Tradičné hodnoty reprezentoval vidlicový vzduchom chladený 8-valec s objemom 2 465 mm a výkonom 85 kW pri 5 000 otáčkach za minútu. Krútiaci moment tohto dvojkarburátorového motora bol 175 Nm. Tatra 603 A tak dokázala vyvinúť maximálnu rýchlosť 170 km/h. Proti tomuto návrhu sa však ozvali predstavitelia Tatry, ktorým sa nepáčila práve stupňovitá zadná časť. Práce boli ukončené v roku 1961. Auto však následne neputovalo do depozitu. V roku 1963 ho kúpil jeden zo zamestnancov Tatry. Aby ho však mohol používať, musel ho doslova dokončiť. Napríklad zameniť plastové okná prototypu za sklo.
Informácie o tom, koľkými rukami Tatra 603 A prešla, sa rôznia. V každom prípade si udržanie prevádzky vyžiadalo použitie rôznych neoriginálnych dielcov. Po aktívnom živote stála a hrdzavel tento vzácny solitér viac ako dvadsať rokov. Zub času ho poznamenal viac ako dosť. No i tak sa v zdevastovanom stave objavil niekoľkokrát v predaji. Až v roku 2008 však našla Tatra 603 A svojho záchrancu. Ten vozidlo odkúpil a dal zreštaurovať profesionálnej spoločnosti Ecorra. Práce na renovácii trvali dlhých päť rokov. Nebolo to jednoduché. Chýbala dokumentácia a množstvo dielcov muselo putovať do šrotu. Výsledok však stojí za to.
A dnes si ho môžete aj kúpiť. Jediný exemplár na svete sa objavil v ponuke internetového bazáru. Inzerát znie: „Predám prototyp Tatra 603 A z roku 1961, jediný vyrobený kus, výrobné číslo 0001-A, na platných ŠPZ, veľmi zaujímavá investícia. Iba serióznemu záujemcovi.“ Bohužiaľ, cena známa nie je. Nepôjde však určite o lacný tovar. Ešte v zdevastovanom stave stála viac ako milión českých korún. Takže si k tomu pripočítajte cenu za päť rokov prác a skutočnosť, že druhý takýto solitér už nenájdete. Možno by bolo lepšie ponúknuť také vzácne auto cez niektorú z renomovaných aukcií, napríklad v USA.