ČZ 506: Hipsterský sen je na dosah. Legendárny skúter ožíva

Vyzerá ako originál z roku 1957. Jazdí však na elektrinu. Ak sa nájde 100 záujemcov, jeho výroba sa môže opäť rozbehnúť. Nebude to však lacná hračka. Reinkarnovaná čezeta má stáť 10 000 eur.

06.11.2015 18:00
debata (8)
Na prvý pohľad vyzerá ČZ 506, akoby išlo o... Foto: ČZ
ČZ 506 - elektrický retroskúter Na prvý pohľad vyzerá ČZ 506, akoby išlo o originál z roku 1957 z dielne geniálneho konštruktéra J. F. Kocha. Zdanie však klame.

Posledné exempláre legendárneho skútru ČZ 501, ktorý sa nemal za čo hanbiť ani pri dobovej Vespe, zmontovali v roku 1963. Vyrábala ho strakonická zbrojovka podľa návrhu geniálneho konštruktéra J. F. Kocha. Desiatky rokov je však už len súčasťou motocyklovej histórie. Napriek tomu má svojich prívržencov. Jedným z nich je aj Brit Neil Smith, žijúci v Českej republike. Vzal si do hlavy, že túto legendu, patriacu medzi 100 najväčších českých dizajnových ikon, privedie opäť k životu. A od uskutočnenia svojho sna nie je ďaleko. Prvý prototyp už vlastne jazdí. A vyzerá, ako by zišiel z liniek v roku 1957.

Namiesto dymiaceho jednovalcového dvojtaktu... Foto: ČZ
ČZ 506 - elektrický retroskúter Namiesto dymiaceho jednovalcového dvojtaktu ukrýva ČZ 506 elektromotor v zadnom kolese. Zdrojom energie sú li-ion batérie. Z bežnej siete sa nabíjajú 4,5 hodiny.

Dokonale imitovaný dizajn samonosnej karosérie s typickým „čumákom“ a okrúhlym automobilovým reflektorom, ktorý vyniesol modelu ČZ 501 tak trochu pejoratívnu prezývku „prasa“, však ukrýva modernú techniku. Pôvodný dvojtaktný jednovalec s objemom 175 kubických centimetrov tu už nenájdete. A vlastne ani žiaden iný spaľovací motor. Doba praje elektroskútrom, a tak sa v zadnom kolese nachádza elektromotor a pod kapotážou li-ion akumulátory. Tieto komponenty pochádzajú z Číny, zvyšok má byť však rýdzo český.

Elektronika je ukrytá pod koženým sedadlom. Foto: ČZ
ČZ 506 - elektrický retroskúter Elektronika je ukrytá pod koženým sedadlom.

Jediný rozdiel, podľa ktorého možno rozoznať originál od novodobej interpretácie, je chýbajúci výfuk. Asi netreba spomínať prečo. K slovu by sa však mali dosť aj kotúčové brzdy namiesto pôvodných bubnových. Napokon ČZ 506 nie je žiadna ľahká váha. Váži 160 kg. S dynamikou ani dojazdom nemá však najmenšie problémy. S výkonom päť kilowattov je na tom lepšie ako originál z päťdesiatych rokov. Dosahuje maximálnu rýchlosť 90 km/h a na 60 km/h zrýchli za štyri sekundy. „Tankovať“ budete musieť každých 100 km, a to 4,5 hodiny. Retroskúter tak ostane hlavne mestskou záležitosťou. Hipsteri budú pravdepodobne vo vytržení. Nič originálnejšie asi nezoženú.

Nechýba ani bluetooth reproduktor. Zo smartfónu... Foto: ČZ
ČZ 506 - elektrický retroskúter Nechýba ani bluetooth reproduktor. Zo smartfónu si tak môžte púšťať vašu obľúbenú hudbu.

A navyše nechýbajú vychytávky v podobe bluetooth reproduktorov a USB portu pre pripojenie externých zariadení. Na výber bude z ôsmich lakov karosérie, ale aj dvojfarebné kombinácie, napríklad bielo-červená. Voliť môžete aj kožené tašky či rovnako ikonický prívesný vozík PAV. Rozhodne však nepôjde o lacnú hračku. Za ČZ 506 si výrobca vypýta 10 000 eur. Spolieha sa aj na záujem zo zahraničia. Legendárny skúter totiž v časoch svojej najväčšej slávy zbieral úspechy aj v zahraničí. Nostalgia za ním by teda nemusela byť ani mimo Českej republiky celkom vyhasnutá. Objedávať si ho možno už od decembra.

Technické údaje

Dĺžka (mm) 2 000
Rázvor (mm) 1 340
Kolesá (v palcoch) 12
Hmotnosť (kg) 160
Motor elektrický
Max. výkon. (kW) 5
0 – 60 km/h (s) cca 4
Max. rýchlosť (km/h) 90
Dojazd (km) 100
Batérie li-ion
Kapacita batérií (kWh) 4
Doba nabíjania (h) 4,5 (s externým adaptérom 0,25)
ČZ 506 - elektrický retroskúter
ČZ 506 - elektrický retroskúter
+11ČZ 506 - elektrický retroskúter

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #skúter #ČZ
Články podľa značiek