Posledné exempláre legendárneho skútru ČZ 501, ktorý sa nemal za čo hanbiť ani pri dobovej Vespe, zmontovali v roku 1963. Vyrábala ho strakonická zbrojovka podľa návrhu geniálneho konštruktéra J. F. Kocha. Desiatky rokov je však už len súčasťou motocyklovej histórie. Napriek tomu má svojich prívržencov. Jedným z nich je aj Brit Neil Smith, žijúci v Českej republike. Vzal si do hlavy, že túto legendu, patriacu medzi 100 najväčších českých dizajnových ikon, privedie opäť k životu. A od uskutočnenia svojho sna nie je ďaleko. Prvý prototyp už vlastne jazdí. A vyzerá, ako by zišiel z liniek v roku 1957.
Dokonale imitovaný dizajn samonosnej karosérie s typickým „čumákom“ a okrúhlym automobilovým reflektorom, ktorý vyniesol modelu ČZ 501 tak trochu pejoratívnu prezývku „prasa“, však ukrýva modernú techniku. Pôvodný dvojtaktný jednovalec s objemom 175 kubických centimetrov tu už nenájdete. A vlastne ani žiaden iný spaľovací motor. Doba praje elektroskútrom, a tak sa v zadnom kolese nachádza elektromotor a pod kapotážou li-ion akumulátory. Tieto komponenty pochádzajú z Číny, zvyšok má byť však rýdzo český.
Jediný rozdiel, podľa ktorého možno rozoznať originál od novodobej interpretácie, je chýbajúci výfuk. Asi netreba spomínať prečo. K slovu by sa však mali dosť aj kotúčové brzdy namiesto pôvodných bubnových. Napokon ČZ 506 nie je žiadna ľahká váha. Váži 160 kg. S dynamikou ani dojazdom nemá však najmenšie problémy. S výkonom päť kilowattov je na tom lepšie ako originál z päťdesiatych rokov. Dosahuje maximálnu rýchlosť 90 km/h a na 60 km/h zrýchli za štyri sekundy. „Tankovať“ budete musieť každých 100 km, a to 4,5 hodiny. Retroskúter tak ostane hlavne mestskou záležitosťou. Hipsteri budú pravdepodobne vo vytržení. Nič originálnejšie asi nezoženú.
A navyše nechýbajú vychytávky v podobe bluetooth reproduktorov a USB portu pre pripojenie externých zariadení. Na výber bude z ôsmich lakov karosérie, ale aj dvojfarebné kombinácie, napríklad bielo-červená. Voliť môžete aj kožené tašky či rovnako ikonický prívesný vozík PAV. Rozhodne však nepôjde o lacnú hračku. Za ČZ 506 si výrobca vypýta 10 000 eur. Spolieha sa aj na záujem zo zahraničia. Legendárny skúter totiž v časoch svojej najväčšej slávy zbieral úspechy aj v zahraničí. Nostalgia za ním by teda nemusela byť ani mimo Českej republiky celkom vyhasnutá. Objedávať si ho možno už od decembra.
Technické údaje
Dĺžka (mm) | 2 000 |
---|---|
Rázvor (mm) | 1 340 |
Kolesá (v palcoch) | 12 |
Hmotnosť (kg) | 160 |
Motor | elektrický |
Max. výkon. (kW) | 5 |
0 – 60 km/h (s) | cca 4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 90 |
Dojazd (km) | 100 |
Batérie | li-ion |
Kapacita batérií (kWh) | 4 |
Doba nabíjania (h) | 4,5 (s externým adaptérom 0,25) |