Vyskúšali sme: AMG v rakúskych Alpách

Nie je AMG ako AMG. Ale keď je už Mercedes spojený s týmto označením, je úplne jasné, že ide len o to najlepšie z najlepšieho. Alebo skôr najšportovejšie? Každopádne, AMG nie je len nejakou špeciálnou výbavou. AMG je pojem. Ide o divíziu nemeckej značky, ktorá pripravuje silné a ešte silnejšie verzie bežných modelov. A na tie rýdze AMG takmer potrebujete zbrojný pas. Kedysi išlo o samostatnú spoločnosť, dnes už patrí priamo Mercedesu.

10.11.2015 07:00
debata (1)
Celá flotila automobilov pohromade. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes AMG Celá flotila automobilov pohromade.

S Mercedesom sme absolvovali prejazd rakúskymi horskými prechodmi. Vyskúšali sme „light“ verzie AMG ale aj tie v plnej zbroji. Súčasťou flotily boli typy GLE 450 AMG 4MATIC kupé, Mercedes–AMG GT S, Mercedes–AMG C 63 S, C 450 AMG Sport 4MATIC, Mercedes–AMG G 63. Na úvod je však potrebné vysvetliť terminológiu AMG. Prečo je niekde AMG súčasťou názvu Mercedes a inokedy nie? Kým jedno označuje plnokrvnú beštiu, druhé tvorí prechod medzi svetom bežných modelov a tých výnimočných.

Daimler vlastní spoločnosť AMG od roku 2005. Pôvodne išlo o nezávislú firmu, ktorá sa špecializovala na úpravy Mercedesov. Dnes je divíziou nemeckej značky a všetky typy prejdú jej rukami.

Nie je céčko ako céčko

Tie pravé typy AMG, ktoré tvoria absolútny vrchol ponuky spoznáte podľa toho, že označenie športovej divízie sa nachádza za slovom Mercedes. K tomu sa však pridáva dvojčíslo 45, 63 alebo 65. Výkony týchto modelov predstavujú absolútnu špičku vo svojom type. To znamená, že model Mercedes–AMG C 63 S tvorí výkonový strop. Žiadne céčko aktuálne nemá viac ako 510 koní a 700 Nm krútiaceho momentu. V tomto prípade pod kapotou pracuje štvorlitrový benzínový motor V8 s dvomi turbami. Automobil má pohon zadnej nápravy, 7 stupňovú športovú automatickú prevodovku AMG SPEEDSHIFT MCT.

Obe tieto céčka majú niečo dočinenia s AMG. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes AMG Obe tieto céčka majú niečo dočinenia s AMG.

Kým bežné céčko má vpredu aj vzadu viacprvkové zavesenie nápravy, tak AMG C 63 S má vpredu priečne rameno a vzadu zavesenie s priestorovo uloženými ramenami. Komu však všetky tieto vymoženosti netreba, výkon 500 koní ho desí rovnako ako pohon zadnej nápravy, no aj napriek tomu chce mať štýl AMG, tak tomu Mercedes pripravil niečo civilizovanejšie.

C 450 AMG 4MATIC je označenie pre viac menej obyčajné céčko s benzínovou V6. V porovnaní so skutočným AMG je výrazne slabšie. Disponuje výkonom 367 koní a krútiacim momentom 520 Nm. Má pohon všetkých kolies, chýba mu športová prevodovka a špeciálne zavesenie náprav.

Kupé a SUV a AMG

Vo flotile vozidiel, bohužiaľ, nebolo GLE 63. Škoda. Mercedes pre novinárov pripravil len jeho umiernenejšiu verziu s označením GLE 450 AMG 4MATIC.

Pod kapotou sa nachádzal taktiež benzínový motor V6, ktorý dodával výkon 367 koní. Na všetky štyri kolesá prenášala výkon 9 stupňová automatická prevodovka. Ak by sme v Alpách mohli preháňať aj najsilnejšiu verziu Mercedes–AMG GLE 63 4MATIC, tak pod kapotou by bola V8 s výkonom 557 koní. A ak by za 63 bolo ešte písmeno S, tak výkon by dosiahol 585 koní. K takejto porcii výkonu automobilka pribaľuje 7 stupňový športový automat.

GLE spája svet SUV a kupé. Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes AMG GLE spája svet SUV a kupé.

Každopádne, s autom dokáže veľmi slušne pohnúť aj motor V6. Síce nemá maximálny počet valcov, výkonu a najlepšiu prevodovku, aj tak ide o zážitok. Auto pri preraďovaní vydáva z výfukov efektné zvuky, zrýchľuje a brzdí ako by mnoho ľudí vzhľadom na jeho rozmery nepovedalo.

Auto je však pomerne ťažké a v zákrutách to cítiť. 2 200 kilogramov jednoducho neschová. O pohodlie sa však stará vzduchové pruženie Airmatic s adaptívnymi tlmičmi ADS. To však nebol vrchol nášho výletu.

Géčko z pekla

Mercedes triedy G je auto, ktoré má korene v dobách vojnových. Mercedes v podstate nezmenil jeho podstatu. AMG z hranatej škatule urobilo beštiu pľujúcu oheň na všetky strany vďaka štvorici koncoviek výfukov umiestnenými pod zadnými kolesami. Áno, do rúk sa nám dostal Mercedes–AMG G 63, najsilnejšie auto vo flotile.

V tomto prípade je pod kapotou 5,5 litrová V8 s dvojitým prepĺňaním. Auto je absolútnym šialenstvom, ktoré popiera všetky logické argumenty. Po nasadnutí sa posádka cíti ako v „papamobile“. Až do chvíle, kým neprebudí monštrum.

Mercedes triedy G zvláda aj terén. Po kúre od... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes AMG Mercedes triedy G zvláda aj terén. Po kúre od AMG má sily na rozdávanie.

571 koní doslova reve, cez všetky koncovky výfukov. Pri každom stlačení plynu sa za autom obzerajú ľudia v meste a v lese utekajú zvieratká. Mohutný krútiaci moment 760 Nm dáva motoru možnosť pohnúť celou planétou. A skoro to aj musí urobiť. G 63 váži viac ako 2,5 tony.

Skutočne ťažie by ste hľadali viac chlapské auto. Tento kúsok manželke alebo priateľke určite nepožičiate. Pravdepodobne by sa bála ho aj naštartovať.

Kilometre kapoty a sekundy zrýchlenia

Podľa nás najlepším autom, zážitkom a skúsenosťou na celom výlete bolo Mercedes–AMG GT S. Automobil s tak krásnou siluetou, že bez problémov konkurovala alpským výhľadom.

Mercedes–AMG GT S v nás zanechalo najsilnejší... Foto: Pravda, Martin Majerníček
Mercedes–AMG GT S Mercedes–AMG GT S v nás zanechalo najsilnejší dojem.

Štvorlitrová V8 dokázala s autom divy. Nekonečné gradujúce zrýchlenie. Z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy. Výkon 510 koní, krútiaci moment 650 Nm na zadnú nápravu. Elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál s vektorovým rozdelením krútiaceho momentu. To sú údaje, ktoré si zaslúžia obdiv. GT S vytvorilo absolútny vrchol vodičského zážitku.

Mimochodom s týmto autom sa môžete rútiť rýchlosťou 310 km/h a nebude vás od toho odhovárať žiadny obmedzovač rýchlosti. O praktickosti naozaj nemôže byť ani reč. Odveziete v ňom seba, ešte jednu osobu a jednu menšiu tašku. Ale čo by ste v ňom chceli voziť, keď toto auto vozí vašu dušu.

Mercedes–AMG GT S
Mercedes AMG
+9Mercedes AMG

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #AMG #Mercedes-AMG GT #AMG Mercedes #AMG Sport #Mercedes-Benz GLE
Články podľa značiek