Elektromobily sa do roku 2020 v Európe nepresadia

Prípadných záujemcov odrádza vyššia cena vozidla, dlhé nabíjanie batérie či krátky dojazd. Z týchto dôvodov si podľa odhadov elektrický automobil skutočne do roku 2020 zadováži iba jedno či dve percentá spotrebiteľov.

15.04.2011 10:03
Smart EV Foto:
Elektromobily čaká svetlá budúcnosť.
debata

Elektromobily sa v budúcich desiatich rokoch v Európe podľa prieskumu spoločnosti Deloitte masovo nerozšíria. Dôvodom je malý dojazd, pomerne dlhá doba nabíjania a zatiaľ vysoká cena. Do roku 2020 si auto na elektrický pohon kúpi asi jedno percento európskych spotrebiteľov. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Deloitte v siedmych európskych krajinách.

Viac než dve tretiny respondentov uviedli, že maximálna doba, ktorú by boli ochotný čakať na nabitie batérie, sú dve hodiny. Tri štvrtiny sa zmienili, že o kúpe elektromobilu by uvažovali, pokiaľ by automobil ušiel na jedno nabitie aspoň 480 km. V súčasnosti úplné nabitie batérie trvá šesť až osem hodín a dojazd je najčastejšie do 200 kilometrov.

„Záujem o automobily s elektrickým pohonom na batérie síce rastie, 69 percent európskych respondentov sa dnes považuje za možných priekopníkov zakúpenia elektromobilu či je ochotných o ňom aspoň uvažovať, súčasná ponuka na trhu však zďaleka nespĺňa očakávania spotrebiteľov na dĺžku jazdy, dobu nabíjania a kúpnu cenu. Z týchto dôvodov si podľa odhadov elektrický automobil skutočne do roku 2020 zadováži iba jedno či dve percentá týchto spotrebiteľov,“ uviedol vedúci globálnej skupiny spoločnosti Deloitte pre automobilový priemysel Craig Giffi.

Celkom 63 percent opýtaných uviedlo, že kúpu automobilu na elektrický pohon by zvažovalo ďaleko pravdepodobnejšie, ak by cena za pohonné hmoty vzrástla na dve eurá za liter. Väčšina ľudí si rovnako myslí, že by elektromobily mali byť rovnako drahé, prípadne lacnejšie než autá so spaľovacím motorom.

„Na hromadné rozširovanie elektromobilov vrátane ČR bude mať značný vplyv množstvo faktorov. Od rastúcej ceny pohonných hmôt, modernizácie spaľovacích motorov až po energetickú pripravenosť na nutné nabíjanie akumulátorov,“ uviedol partner Deloitte Bronislav Pánek. Dodávateľov tradičných pohonných látok podľa neho začnú nahradzovať výrobcami a distribútormi elektrickej energie a spoločnosti prevádzkujúce nabíjacie stanice. „Očakávame rovnako rozvoj predplatených služieb spojených s nákupmi elektrickej energie,“ dodal. V ČR je v súčasnosti 159 nabíjacích staníc a asi 100 elektromobilov.

V súčasnosti predstavujú hybridné vozidlá a elektromobily globálne iba nepatrný zlomok automobilov na cestách. Na rozšírenie všetkých foriem ekologických vozidiel, teda hybridov či elektromobilov, budú mať podľa Deloitte značný vplyv vládne politiky. Tie budú v jednotlivých krajinách silno ovplyvňovať typ technológií zameraných na modernizáciu spaľovacích motorov.

debata chyba
Články podľa značiek