Unikátny úlovok má na svedomí Otto Schulte známy z nemeckej reality šou Der Trödeltrupp – Das Geld liegt im Keller. Teda čosi ako „Peniaze máte v pivnici“. Trojica expertov v nej vyhľadáva ľudí, ktorí podľahli zberateľskej vášni a len veľmi-veľmi neradi sa zbavujú svojej minulosti. V suterénoch, šopách, garážach a na povalách tak po nánosmi prachu nájdu často skutočné klenoty. A podobný je aj príbeh nášho Porsche 911, teda vlastne Porsche 901.
Z 901 je 911
Áno presne tak sa ikonické Porsche z pera Ferdinanda „Butzi“ Porscheho, syna zakladateľa automobilky a vnuka „veľkého“ Ferdinanda, volalo, keď ho automobilka zo Zuffenhausenu predstavila v roku 1963 na autosalóne vo Frankfurte. Výroba sa rozbehla neskôr, v septembri 1964. Mesiac na to vznikol problém. Porsche zistilo, že všetky trojciferné číslice s nulou uprostred má chránené francúzska automobilka Peugeot. Porsche v snahe vyhnúť sa hroziacim súdnym sporom deväťstojednotku rýchlo preznačilo na Porsche 911.
Dovtedy však stihlo Porsche vyrobiť a poslať do sveta 82 kusov so starým názvom. No a tie dnes už buď vôbec neexistujú, alebo sú kdesi v súkromných zbierkach. Jednoducho, Porsche 901 je zo zberateľského hľadiska také vzácne, že sa k nemu nedostalo ani firemné múzeum automobilky. A to sa jeho bývalý správca Alexander Klein snažil celé roky vypátrať aspoň jeden jediný exemplár. A keď už stratil nádej, stal sa doslova zázrak. Súvisí práve s nemeckou televíznou reláciou.
Jej štáb sa ocitol v „kráľovstve“ starého pána Bernda Ibolda, ktorý žije v mestečku Branitz neďaleko Postupimu. Aj on podľahol čaru áut, napokon celý život pracoval ako mechanik. A nielen to, autá aj kupoval. Síce staré, ale s cieľom, že si ich dá do poriadku. Lenže zdravotné problémy urobili jeho plánom škrt cez rozpočet. Vtedy sa na malom dvorčeku doslova zastavil čas. Približne od roku 1975 ostalo všetko stáť na svojom mieste. Nielen autá ale aj „tony“ súčiastok, ktoré Ibold nahromadil vo svojej zberateľskej kariére.
Dva klenoty v šope
Keď štáb televízie dorazil do Barnitzu aj s expertom Ottom Schultem, padla mu doslova sánka. V Iboldovom chaose áut, ktorý pripomínal vrakovisko, objavujú v šope až na konci dvora známe línie Porsche. Ide o dva kusy 911, no zatiaľ nikto netuší, že sa práve dotkli automobilovej histórie. Jedno Porsche má zlatú a jedno červenú farbu, teda ak sa to tak dá vôbec nazvať, pretože obe kupé požiera neúprosná hrdza. Chýbajú sedačky aj množstvo súčiastok. Schulte odhaduje cenu oboch exemplárov najprv na 10 000 eur.
Vzhľadom na dezolátny stav sa domnieva, že hoci má Porsche 911 obrovskú základňu fanúšikov, renovácia bude taká drahá, že pýtať viac je nereálne. Pozornosť však zbystrí, keď sa majiteľ vrakov zmieni o tom, že jedno z áut má výrobné číslo 57, teda presnejšie 300057. To by znamenalo, že ide 57. kus v poradí. Pritom vo firemnom múzeu má najstarší exemplár poradové číslo 302503. Nejde len o omyl? Nasleduje telefonát producentov relácie do múzea Porsche a návšteva riaditeľa archívu v Branitzi. Nikto však neverí.
V Porsche sú už dávno zvyknutí na falošné poplachy. Môže ísť len o výrobné číslo niektorej súčiastky, ktorá sa dostala do tohto auta počas jeho života, napríklad ako náhradný dielec. Napokon, Ibold kúpil deväťstojedenástku v roku 1971 už ako piaty majiteľ a používal ju do roku 1975. To však nejde zistiť na „šrotovisku“. Oba exempláre preto putujú do Zuffenhausenu, kde ich podrobia hĺbkovej expertíze dvaja nezávislí špecialisti. Centrom pozornosti je červený vrak, ktorý by mal vraj pochádzať zo vzácnej edície 901. Výsledok je šokujúci. Všetko sedí, ide o originál!
Číslo 57 žije
Porsche následne stanovuje cenu a tá mnohým vyráža dych. Firma je ochotná zaplatiť za Porsche 901 v zúboženom stave 107 000 eur a za druhý mladší kus s číslom 911 14 500 eur. To je veru viac ako pôvodný odhad. Všetkým je však jasné, že autá budú potrebovať kompletnú renováciu. Asi 20 % komponentov chýba a len 35 % karosérie je v stave, ktorý možno označiť aspoň za použiteľný. No i tak sú profesionálni reštaurátori Porsche radi, vždy lepšie, ako keď sa im dostanú pod ruky autá poskladané z množstva iných exemplárov a zničené neodbornou renováciou.
Momentálne je vzácne Porsche 300057 kompletne rozobrané na súčiastky v dielňach Porsche Classic, jeho karoséria zbavená laku a motor v „repase“. Nároky Porsche na pôvodnosť sú vysoké. Cena opravy sa tak vyšplhá na astronomických 2,5 milióna eur a zaberie dva roky práce. Potom tento vzácny solitér poputuje do firemného múzea a v plne prevádzkyschopnom stave sa stane hviezdou rôznych podujatí. Jeho ležatý 6-valec by mal dávať z objemu dvoch litrov 96 kW, čo mu umožní opäť jazdiť rýchlosťou 210 km/h. A navštíviť ho môže kedykoľvek aj jeho pôvodný majiteľ Bernd Ibold.