Favorit zachránil v roku 1991 Škodovke kožu

Pred dvadsiatimi rokmi sa Škoda stala štvrtou značkou koncernu Volkswagen. Nebyť Favorita, bol by z nej len ďalší montážny závod.

13.04.2011 17:51
Škoda Favorit Foto:
Škoda Favorit
debata

Škodu dnes mnohí automaticky považujú za súčasť koncernu VW. Využíva koncernové komponenty, má moderné výrobné linky a jej konštruktéri významným spôsobom zasahujú do vývoja koncernových áut. Pred dvadsiatimi rokmi však bola situácia v Škodovke na zaplakanie. Z jej výrobných pásov schádzal nekvalitne zmontovaný Favorit, jeho výrobu zaisťovali ľudia so socialistickou pracovnou morálkou a ochota zodpovedných meniť zabehnuté procesy bola takmer nulová. V čase nástupu trhovej ekonomiky to bola hotová časovaná bomba.

Hľadá sa partner

Po revolúcii v roku 1989 sa pomery vo fabrike radikálne zmenili. Otvorili sa západné trhy a dovtedy moderný Favorit musel zo dňa na deň čeliť novej konkurencii. Vedenie automobilky vedelo, že bez nových investícií to ďalej nepôjde. Kde však vziať peniaze?

Na zavedenie výroby Favorita si AZNP Mladá Boleslav svojho času požičala 2,5 mld. Kčs. Fabrika bola po uši v dlhoch a po odrátaní splátok jej každý predaný Favorit vynášal necelých 1000 Kčs za kus. Jediným možným riešením preto bolo hľadanie strategického partnera s potrebným kapitálom.

Záujemcov bolo dosť

Automobilka Škoda bola pre mnohých zahraničných investorov veľmi lákavým sústom. Lacná pracovná sila, šikovní remeselníci a tradícia automobilovej výroby pritiahli do Mladej Boleslavi zástupcov niekoľkých renomovaných automobiliek. Podmienkou Škody však bolo zachovanie značky, na čo najpružnejšie zareagoval Volkswagen. Ten sa nakoniec spolu s Renaultom dostal v auguste 1990 do užšieho výberu. Renault tu však plánoval vyrábať len svoj nový model (Twingo), zatiaľ čo technikov Volkswagenu prekvapila vysoká úroveň Favorita. Najvyšší vtedajší predstaviteľ koncernu VW, Carl Hahn preto oznámil, že nemecký partner chce pokračovať vo výrobe Favorita a jeho neskoršom zdokonaľovaní. A to nakoniec rozhodlo. V decembri 1990 sa československá vláda (na základe odporúčania Hospodárskej rady) rozhodla pre spoluprácu s koncernom Volkswagen.

Favorit na Nemcov zapôsobil. Foto: Škoda
Škoda Favorit Favorit na Nemcov zapôsobil.

Škoda, automobilová a.s.

Po potvrdení spolupráce sa vedenie koncernu oboznámilo so situáciou v Škode a pripravilo reštrukturalizačný plán. Na konci marca 1991 vznikla podpisom zmluvy nová automobilka s názvom Škoda, automobilová a.s. a presne 16. apríla 1991 sa dostala pod krídla koncernu VW. Ten za 31-percentný podiel zaplatil 300 mil. DM a ďalšími 120 mil. DM čiastočne znížil zadlženie automobilky. Podľa podpísaných zmlúv mal do roku 1995 VW zaplatiť celkovo 1,2 mld. DM a svoj podiel navýšiť na 70 %.

Takmer rozvod

Nie všetko sa však vyvíjalo podľa plánu. Výšku ohlásených investícií vážne ohrozili klesajúce predaje nových áut na začiatku deväťdesiatych rokov. Kríza zasiahla celý koncern, do problémov sa dostal najmä španielsky Seat, ktorého hlavný výrobný závod v nepriaznivom období vyprodukoval stratu 1,5 mld. DM. S tou v plánoch nikto z koncernu VW nepočítal, prázdna pokladňa tak pôvodne zamýšľané investície pozastavila.

Situácia sa vyhrotila. Nemci sľúbili Škodovke peniaze, tá s nimi počítala, no nakoniec žiadne nedostala. Zdvihla sa vlna verejnej nevôle, do smiechu nebolo ani popredným československým politikom (najmä vtedajšiemu ministrovi hospodárstva Vladimírovi Dlouhému). Automobilke aj okolitým subdodávateľom hrozilo hromadné prepúšťanie a následná veľká nezamestnanosť v regióne.

Pôvodným zámerom nemeckého koncernu bolo poskytnúť Škodovke pôžičku 1,4 mld DM na zavedenie výroby nového modelu (Octavia). Ten však v centrále prehodnotili a rozhodli, že Škoda nič nedostane. Namiesto toho v Čechách zaviedli rozsiahle úsporné opatrenia, ktoré zaistili, aby nebol sľúbený nábeh nového modelu v roku 1996 ohrozený. Nástupca Favorita mal dostať len jeho modernizovaný motor (preto dostala Felicia pôvodný agregát 1.3 OHV) a chystaná Octavia mala maximálnou mierou ťažiť z unifikácie a využívania motorov Volkswagen.

Ako ukázal čas, Volkswagen svoj zámer investovať nakoniec splnil. Výšku investícií neskôr dokonca prekročil, všetko sa však zrealizovalo s časovým oneskorením.

Prepúšťanie a 548 zlepšení na Favorite

Mnoho z vás si určite spomenie na veľkú reklamnú kampaň hlásajúcu 548 zlepšení na novom Favorite. Písal sa rok 1993 a do predaja sa dostalo auto, ktoré prvýkrát prešlo procesom zlepšenia kvality podľa štandardov VW. Kvalitnejší interiér, vylepšené motory, účinnejšia antikorózna ochrana a bohatšia výbava predĺžili Favoritu život o ďalšie dva roky. V podobe Felicie ostal vo výrobe až do konca tisícročia. Nemecký koncern skrátka vyťažil pôvodnú pokrokovú konštrukciu Favorita na maximum.

Volkswagen zabezpečil Favoritu v roku 1993... Foto: Škoda
Škoda Favorit Volkswagen zabezpečil Favoritu v roku 1993 lepšiu kvalitu.

Pre úplnosť však treba spomenúť, že s príchodom koncernu VW prichádza aj nevyhnutná vlna zvyšovania efektivity a hromadného prepúšťania. Podľa štatistík škody pracovalo v Mladej Boleslavi v roku 1993 viac ako 17 000 ľudí, o dva roky neskôr ich už bolo skoro o 2600 menej. Cieľom bolo skrátka s menším počtom ľudí vyrábať väčšie počty áut. Efektivita Škody však bola pred vstupom koncernu VW naozaj malá.

Príbeh pokračuje úspešne ďalej

Po dvadsiatich rokoch partnerstva vyrába Škoda šesť modelových radov a čoskoro k nim pribudne ďalší. Svojou technikou sú plne porovnateľné s modelmi materského Volkswagenu a neraz ich v porovnávacích testoch dokonca porážajú. K tomuto cieľu však viedla dlhá a mnohokrát aj bolestivá cesta, na ktorej úskalia si dnes spomenie naozaj len málokto.

Zdroje: archív autora, Svět motorů (ročníky 1987 – 1993), Let okřídleného šípu (Petr Kožíšek, Jan Králík), V soukolí okřídleného šípu (Jan Králík)

debata chyba
Články podľa značiek