Škoda 720: 'Alfa Východu' mohla zmeniť všetko. Zničili ju náklady

Keby Škoda spustila začiatkom sedemdesiatych rokov výrobu modelu 720, mohla zamiešať karty aj na „západe“. Moderný sedan s karosériou od slávneho Giugiara bol prakticky dokončený. Novinke však podlomili nohy ekonomické dôvody a normalizácia. Nadšenie, invencia konštruktérov a obrovské investície skončili v prepadlisku dejín. Dnes stojí nehybne v depozite automobilky.

12.12.2015 07:00
Skoda 720 sedan Foto:
Škoda 720 v karosárskom prevedení sedan. Autorom karosérie je Giorgetto Giugiaro z firmy Ital Design.
debata (16)

Škoda si brúsila zuby na väčšie a luxusnejšie auto už koncom päťdesiatych rokov. Podľa pôvodných plánov malo od roku 1970 schádzať z liniek ročne až 100 000 kusov nového modelu strednej triedy. Udalosti však dostali spád až v roku 1967, keď sa v Mladej Boleslavi rozhodli začať s reálnym vývojom. Malo ísť zároveň aj o nástupcu zastaranej „škodovky“ 1000 MB, ktorej sériová výroba odštartovala v roku 1963. Projekt dostal označenie Škoda 720 a mal sa stať vlajkovou loďou automobilky.

Karoséria z talianskej dielne

Škoda 720 mala predstavovať pokrok po všetkých stránkach. Ambície boli naozaj vysoké. Automobilka počítala až s piatimi karosárskymi prevedeniami. Od základného sedanu, cez kombi a kupé až po dodávky a dokonca sanitnú verziu. Návrhu karosérie sa spočiatku venovali domáci karosári M. Strejček, J. Brokeš a J. Žáček. S estetických ale aj kvalitatívnych dôvodov sa však české návrhy neujali, a tak začala automobilka hľadať dizajnérov na západe. V tom čase čosi nepredstaviteľné.

Pred spoluprácou s firmou Ital Design existoval... Foto: Škoda
skoda 720 J Zacek Pred spoluprácou s firmou Ital Design existoval už návrh karosérie sedan. Jej autorom bol J. Žáček.

Od partnera sa vyžadovalo, aby vytvoril všetkých päť karosérii a aby vypracoval technické výkresy. Nie všetky oslovené dizajnové štúdia boli ale ochotné splniť požiadavky AZNP, pravdepodobne aj z dôvodu nižšieho honoráru, než aký by inkasovali od západoeurópskych automobiliek a možno aj z nedôvery k výrobcovi za „železnou oponou“. Napokon sa ale na jar 1969 Škoda predsa len dohodla s talianskou firmou Ital Design, v ktorej pracoval už vtedy uznávaný Giorgetto Giugiaro.

Výborné parametre a slušná výbava

Nový model sa mal dodávať s benzínovými štvorvalcami s objemom 1,25 alebo 1,5 litra. Išlo pritom o úplne nové motory s moderným rozvodom OHC vyvinuté priamo v Škode. Ich technologická vyspelosť spočívala aj v tom, že v prípade rozšírenia výroby ich bolo možné „nadstaviť“ a zväčšiť zdvihový objem až na 1,8, či dokonca 2,0 litra. Škoda si tým vytvorila rezervu pre prípadnú modernizáciu. Podľa základných objemov motora sa mali nazývať aj budúce sériové modely, teda Škoda 1250 a Škoda 1500.

Keďže umiestnenie motora vzadu sa už v tom čase považovalo za nemoderné, prototyp ho mal uložený pozdĺžne vpredu, pričom poháňaná bola zadná náprava. Podobne ako väčšina vtedajších áut. Škoda 720 mala byť zástupcom strednej triedy a tomu zodpovedali aj rozmery, technické parametre a plánovaná výbava. Sedan na rázvore s dĺžkou 2 550 mm bol dlhý 4 373, široký 1 653 a vysoký 1 465 mm. Zavesenie kolies bolo nezávislé, a to aj vzadu. Vpredu sa počítalo s kotúčovými brzdami, vzadu s bubnovými.

Škoda 720 mohla pokojne konkurovať modelom... Foto: Škoda
Skoda 720 sedan Škoda 720 mohla pokojne konkurovať modelom strednej triedy od BMW alebo Alfy Romeo.

Štvorstupňová prevodovka zodpovedala vtedajšiemu štandardu. Pôvodne mala byť umiestnená dokonca vzadu, teda systémom Transaxle, pre lepšie rozdelenie hmotnosti medzi nápravami. To by novinku katapultovalo na špičku svojej triedy. Od tohto drahého riešenia ale nakoniec konštruktéri upustili. Prototypy motorov dosahovali výkon od 48,5 až do 62,5 kW. Aj so slabším agregátom s objemom iba 1,25 litra však nová Škoda uháňala slušnou rýchlosťou 160 km/h. Napokon, auto vážilo približne len 1 100 kg a malo aj dobrú aerodynamiku.

Súčasťou vozidiel s väčším motorom a vyššou výbavou mali byť kotúčové brzdy aj vzadu, automatická prevodovka, klimatizácia, a dokonca ABS! Karosársky sa mali jednotlivé verzie líšiť prednou maskou. Slabšia verzia by dostala dva svetlomety, kým silnejšia štyri. Vozidlo s takýmito parametrami by sa určite nestratilo ani na západných trhoch a pokojne by mohlo konkurovať zástupcom strednej triedy od BMW alebo Alfy Romeo. Všetko bolo naplánované a pripravené. V lete roku 1973 mala odštartovať výroba sedanu a kombi, v roku 1974 zas produkcia kupé. Dokonca boli stanovené aj cenníky.

Technické a politické prekážky

Pri výrobných nákladoch 25 240 Kčs bola veľkoobchodná cena Škody 1 250 odhadovaná na 27 140 korún. Tá maloobchodná asi na 30.000, pričom Škoda 1500 by bola o 5 000 korún drahšia. K sériovej výrobe však nikdy nedošlo. Spätne možno povedať, že dôvody boli technické, ale aj politické. AZNP sa totiž rozhodli vytvoriť kompletne novú koncepciu vozidiel, pričom chceli naďalej pokračovať vo výrobe starších a lacnejších modelov na platforme Škody 1000 MB s motorom vzadu.

Jeden zo zachovaných prototypov Škody 720,... Foto: Škoda
Skoda-720 muzeum Skoda Jeden zo zachovaných prototypov Škody 720, ktorý je vystavený v múzeu automobilky Škoda.

Takýto spôsob výroby dvoch radikálne odlišných vozidiel sa ale ukázal ako mimoriadne náročný. A to nielen technicky ale najmä finančne. Pre produkciu Škody 1500 by bolo totiž potrebné vybudovať prakticky nový závod a na to neboli v socialistickom Československu prostriedky. Škoda mala v tom čase ešte čo robiť, aby sa vrátili investície do obrovskej modernizácie podniku, ktorá prebehla začiatkom šesťdesiatych rokov v súvislosti s nábehom Škody 1000 MB.

Druhou prekážkou boli politické rozhodnutia. Kultúrna aj ekonomická uvoľnenosť konca 60. rokov síce umožnila zrod ambiciózneho projektu v spolupráci s talianskymi dizajnérmi, ale normalizácia neskôr túto snahu stlmila a potom úplne zahatala. Vláda ČSSR v roku 1971 nakoniec rozhodla, že projekt Škoda 720 prevezmú Bratislavské automobilové závody. Malo to ale háčik. A nie malý. V tom čase bratislavská automobilka ešte ani neexistovala.

Definitívny koniec

Od tohto kroku už nebolo ďaleko k definitívnemu koncu. Rozhodnutie o zastavení projektu padlo o rok neskôr, teda v roku 1972. Vývoj nového modelu nebol pritom lacný. Odhaduje sa, že niekoľkoročné úsilie a honorár pre dizajnérsku firmu stáli takmer 40 miliónov Kčs. Bohužiaľ, táto investícia vyšla navnivoč. Niekoľko prototypov sa napriek nepriaznivému osudu zachovalo. Vystavené sú v múzeu automobilky Škoda, v Technickom múzeu v Brne alebo sú súčasťou súkromných zbierok.

A čo sa dialo so Škodou v sedemdesiatych rokoch je všeobecne známe. Mladoboleslavský závod sa počas tvrdej normalizácie vrátil k výrobe beznádejne zastaraných modelov s motorom vzadu. Pribudli modely Škoda 100, 105 či 120, ktoré sa ale od starých „embéčiek“ príliš nelíšili. Priaznivci Škody museli na moderné auto čakať až do roku 1987, keď automobilka predstavila model Favorit s predným náhonom a karosériou od Bertoneho.

Návrh karosérie Škody 720 kombi od J. Žáčka.
Návrh karosérie Škody 720 kombi od J. Žáčka -...
+16Jeden zo zachovaných prototypov Škody 720,...

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #prototyp #Škoda 720
Články podľa značiek