Európe sa v predaji áut stále darí. Podľa agentúry JATO Dynamics rastie trh už 26 mesiacov za sebou a podobný trend sa očakáva aj za november. Rast sa však v októbri mierne spomalil. Analytici v tom vidia aféru Dieselgate, ktorá zbrzdila predaje Volkswagenov (- 0,2 %). Pokles z veľkých hráčov však zaznamenal napríklad aj Opel (- 2, 5 %) a Škoda (-2,4 %). Dnes sa ale budeme venovať celoročným štatistikám európskej asociácie výrobcov vozidiel, ktorá vytvorila rebríček najpredávanejších áut v Európe. Nehovoríme však o prvej desiatke či dvadsiatke, ale o rovnej stovke.
EÚ rástlo, Rusko padlo na kolená
Štatistika je zaujímavá aj tým, že zahŕňa registrácie nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel nielen v krajinách EÚ, ale aj v Rusku a Turecku. Preto sa výsledky mierne líšia. Ak sa pozrieme na čelo tabuľky, k zásadným posunom nedošlo. Vplyv Ruska totiž na celkové predaje áut v Európe klesá. Kým registrácie v únii stále rastú, ruský trh sa pod vplyvom sankcií za postup Kremľa v ukrajinskej kríze rapídne prepadol. Za jedenásť mesiacov tohto roka sa pre kúpu nového auta rozhodlo v Rusku len 1,45 milióna zákazníkov, čo je až o 34,5 percenta mene ako rok predtým. A tempo pádu sa zvyšuje. V novembri až na 42,7 %.
Len na porovnanie, krajiny EU „zhltnú“ ročne približne 13 miliónov áut, pričom len na Nemecko pripadá viac ako tri milióny registrácií. Zaradenie Ruska do štatistík je aj tak zaujímavé. V prvej stovke sa totiž zviditeľnia aj autá, ktoré v centrálnej a západnej Európe v podstate nepoznáme. Ako príklad uveďme Ladu Granta alebo kórejský sedan Hyundai Solaris. Pozrime sa však na tých najlepších. Bestsellerom ostáva neohrozene VW Golf s takmer 250 tisícovým náskokom pred druhým Polom. Pritom oba modely zaznamenali rast. Golf o 10,8 a Polo o 3,40 %. Emisný škandál tak zatiaľ zásadne karty nezamiešal a pravdepodobne ani nezamieša. A to má značka VW v TOP 10 ešte aj ôsmy Passat.
Skokanom roka je Passat
Ten je zároveň skokanom roka, keďže si po príchode novej generácie polepšil o neskutočných 36,2 percenta, čo sa v prvej desiatke len tak nevidí. Za obrovský úspech možno považovať aj tretiu priečku Renaultu Clio, hoci medziročne spadlo o 1,4 %. V každom prípade dokázalo odsunúť Ford Fiesta na štvrtú pozíciu. A potom tu máme stálice v podobe Oplu Corsa, Nissanu Qashqai, ktorý poskočil o dve priečky a Fordu Focus. Desiatku uzatvára deviata Octavia a v závere Peugeot 208. Tesne pred bránou ostalo Audi A3. K úspešným modelom prvej dvadsiatky však môžeme pripočítať aj Peugeot 308, ktorý si polepšil o 27,6 %, Mercedes-Benz triedy C až s 31,9 % rastom a Renault Captur s nárastom 18,8 %.
Veľmi dobre si počínala aj Škoda Fabia. Nová generácia zaujala, takže tu máme 21,5 % vzostup. Darilo sa napríklad aj Peugeotu 2008, Dacii Sandero alebo Mini až s 30,6 % nárastom. Ak sa pozrieme na najúspešnejšie modely podľa tried, potom miniautám šéfuje Fiat 500, nižšej triede Polo a kompaktom Golf. Strednú triedu ovládol Passat a vyššiu strednú opäť produkt koncernu VW – Audi A6 pred BMW 5 a Mercedesom-Benz triedy E. SUV a crossovery má pod palcom Nissan Qashqai, medzi MPV sa zas najviac darilo VW Touran. Nie všetky modely sa ale tešili z pozitívneho trendu. V prvej tridsiatke zaznamenali najväčšie pády výbehový VW Tiguan (- 8,4 %), BMW 3 (- 15,3 %), Citroën C3 (- 8,1 %) a Renault Mégane ( – 10,7 %).
Mondeo nestíha
Radosť nemajú asi ani vo Forde. Nová generácia síce narástla o ohromných 58,6 %, aj tak to však nestačilo na lepšiu ako 64. priečku. Ak to porovnáme s Passatom na ôsmom mieste, nie je naozaj čo oslavovať. Mondeo predbehla aj väčšina drahších prémiových modelov strednej triedy, ale aj Opel Insignia. Záver stovky patrí Renaultu Kangoo, Škode Superb a Oplu Zafira. Na obranu Škody však treba povedať, že ide ešte o výsledok starej generácie, takže budúci rok môžeme očakávať obrovský skok. No sú aj takí, ktorí sa do stovky ani nedostali. Napríklad Mazda 6, Honda Civic alebo Toyota Avensis. Napokon, pozrite si podrobné výsledky.
Sto najpredávanejších modelov v Európe (1. – 11. 2015)
Poradie | Model | Predaných ks. | Medziročný trend |
---|---|---|---|
1. | VW Golf | 562 835 | 10,80 % |
2. | VW Polo | 314 498 | 3,40 % |
3. | Renault Clio | 290 070 | –1,40 % |
4. | Ford Fiesta | 278 684 | 0,40 % |
5. | Opel Corsa | 238 302 | 5,50 % |
6. | Nissan Qashqai | 220 132 | 7,60 % |
7. | Ford Focus | 213 075 | –3,00 % |
8. | VW Passat | 212 042 | 36,20 % |
9. | Škoda Octavia | 211 982 | –0,30 % |
10. | Peugeot 208 | 206 258 | 2,20 % |
11. | Audi A3 | 177 197 | 1,10 % |
12. | Peugeot 308 | 174 500 | 27,60 % |
13. | Opel Astra | 163 727 | 4,60 % |
14. | Renault Captur | 163 160 | 18,80 % |
15. | Mercedes-Benz C | 162 196 | 31,90 % |
16. | Toyota Yaris | 157 222 | 7,50 % |
17. | Fiat 500 | 146 486 | 0,60 % |
18. | Fiat Panda | 145 649 | 12,60 % |
19. | Opel Mokka | 145 246 | 20,80 % |
20. | Kia Rio | 140 955 | 9,90 % |
21. | VW Tiguan | 137 500 | –8,40 % |
22. | Škoda Fabia | 136 970 | 21,50 % |
23. | Dacia Sandero | 133 302 | 9,70 % |
24. | Peugeot 2008 | 130 608 | 11,20 % |
25. | BMW 3 | 127 872 | –15,30 % |
26. | Seat Leon | 126 813 | 6,50 % |
27. | Citroën C3 | 123 046 | –8,10 % |
28. | Dacia Duster | 117 594 | 1,60 % |
29. | Renault Mégane | 113 321 | –10,70 % |
30. | Kia Sportage | 112 671 | 2,90 % |
31. | Audi A4 | 112 579 | 2,00 % |
32. | Mini Cooper | 111 362 | 30,60 % |
33. | BMW 1 | 110 205 | –2,70 % |
34. | Toyota Auris | 109 893 | –4,70 % |
35. | Seat Ibiza | 105 660 | 5,20 % |
36. | Mercedes-Benz A | 101 617 | –5,90 % |
37. | Lada Granta | 100 941 | –22,20 % |
38. | Hyundai i20 | 96 488 | 13,50 % |
39. | Hyundai Solaris | 95 047 | 0,00 % |
40. | Nissan Juke | 93 551 | –6,30 % |
41. | VW Up! | 90 876 | –15,60 % |
42. | Renault Scénic | 89 662 | –3,90 % |
43. | Ford Kuga | 89 623 | 5,10 % |
44. | Fiat 500L | 84 693 | –6,60 % |
45. | Škoda Rapid | 84 526 | 0,10 % |
46. | Audi A6 | 83 720 | 10,50 % |
47. | Kia Ceed | 82 443 | –7,60 % |
48. | Citroen C4 Picasso | 82 141 | –1,20 % |
49. | BMW 5 | 81 997 | –9,40 % |
50. | Mercedes-Benz E | 81 849 | –14,30 % |
51. | Hyundai ix35 | 79 691 | –16,60 % |
52. | Renault Twingo | 78 051 | 15,20 % |
53. | Opel Insignia | 76 701 | –9,40 % |
54. | Audi A1 | 76 408 | –6,40 % |
55. | Hyundai i10 | 75 721 | 5,60 % |
56. | Hyundai i30 | 74 730 | –7,40 % |
57. | BMW 2 | 72 843 | 487,90 % |
58. | Citroen C4 | 72 100 | 2,60 % |
59. | Audi Q3 | 72 068 | 2,60 % |
60. | Toyota Aygo | 71 159 | 26,50 % |
61. | Mercedes-Benz B | 70 697 | –5,40 % |
62. | Ford C-Max | 70 515 | –4,70 % |
63. | Fiat Punto | 70 304 | –7,50 % |
64. | Ford Mondeo | 69 578 | 58,60 % |
65. | Toyota RAV4 | 69 578 | –8,80 % |
66. | Volvo XC60 | 64 688 | 15,60 % |
67. | Mazda CX-5 | 62 791 | –5,00 % |
68. | Volvo V40 | 62 775 | –1,30 % |
69. | Škoda Yeti | 62 277 | –1,70 % |
70. | Peugeot 108 | 60 364 | 214,90 % |
71. | BMW 4 | 60 324 | 36,20 % |
72. | VW Touran | 59 957 | –21,10 % |
73. | Citroen C4 Cactus | 58 924 | 210,30 % |
74. | Fiat Ducato | 58 205 | –7,40 % |
75. | Nissan Micra | 57 482 | 4,70 % |
76. | Peugeot 3008 | 57 014 | –18,50 % |
77. | VW Transporter | 56 251 | 16,30 % |
78. | Audi Q5 | 55 541 | 4,70 % |
79. | VW Caddy | 54 599 | –3,20 % |
80. | Citroen C1 | 53 872 | 26,10 % |
81. | Citroen Berlingo | 53 751 | –14,40 % |
82. | Mercedes-Benz GLA | 53 377 | 37,40 % |
83. | Nissan X-Trail | 51 915 | 67,20 % |
84. | Mercedes-Benz CLA | 51 434 | 56,50 % |
85. | Fiat 500X | 50 641 | 88744,20 % |
86. | Lancia Ypsilon | 50 538 | –4,60 % |
87. | Mitsubishi Outlander | 49 004 | 3,10 % |
88. | Honda CR-V | 48 761 | –14,90 % |
89. | Kia Picanto | 48 648 | 1,40 % |
90. | Smart Fortwo | 48 005 | 7,20 % |
91. | Jeep Renegade | 47 174 | 2340,70 % |
92. | Opel Adam | 47 167 | 3,90 % |
93. | Mitsubishi ASX | 46 967 | 0,90 % |
94. | Suzuki Swift | 46 804 | 10,70 % |
95. | Opel Meriva | 45 263 | –8,20 % |
96. | Mazda 3 | 45 009 | 4,10 % |
97. | Range Rover Evoque | 44 073 | –5,40 % |
98. | Renault Kangoo | 43 952 | –18,30 % |
99. | Škoda Superb | 43 882 | –4,90 % |
100. | Opel Zafira | 43 415 | –35,80 % |