Porsche 718: Boxster a Cayman dostanú nové meno a 4-valce!

Po tom, čo Porsche „prešaltovalo“ v deväťstojedenástke na preplňované motory, chystá ďalšiu radikálnu zmenu - príde so 4-valcami. Zmena sa dotkne modelov Boxster a Cayman, ktoré spolu s motormi dostanú aj nové označenie 718.

14.12.2015 16:00
Porsche 718 - 2016 Foto:
Porsche Boxster a Cayman sa zmenia na roadster 718 Boxster a 718 Cayman. Pôvodné atmosférické 6-valce navyše nahradia preplňované 4-valce.
debata

Vývoj 4-valcov avizovalo Porsche už viac ako pred rokom. Našťastie, legende 911 sa zatiaľ downsizing takéhoto rangu vyhýba. Je ale logické, že menšie modely Boxster a Cayman pred ním neujdú. A zmena je za rohom. Prísť by mala spolu s faceliftom, očakávaným už budúci rok, možno už na januárovom autosalóne v Detroite. Porsche zatiaľ nezverejnilo žiadne bližšie detaily. Príchod 4-valcov je ale teraz oficiálny.

Vychádzať môžeme len zo starších informácií, ktoré tvrdia, že Porsche pracuje hneď na troch 4-valcových boxeroch – všetkých s priamym vstrekom a preplňovaním. Najmenší z nich má mať objem 1,6 litra a výkon 156 kW. Väčší dvojliter bude vraj produkovať 213 kW a na vrchol sa postaví motor s objemom 2,5 litra, ktorý zatieni svojich menších bratov výkonom minimálne 268 kW. Z neho chce však Porsche vyžmýkať v ostrých verziách ďalších 25 kilowattov.

Porsche Boxster GTS Foto: Porsche
Porsche Boxster GTS Porsche Boxster GTS

Takže o dynamiku sa obávať určite nemusíme. Takéto výkonové spektrum dokáže bez problémov nahradiť súčasné atmosférické 6-valcové boxery s objemom 2,7 až 3,4 litra, ktoré dávajú od 195 do 243 kW. Navyše možno predpokladať, že obe novinky budú ľahšie, čo ich potenciál len a len zvýši. A priniesť by mali aj efekt nižšej spotreby paliva, ktorý je napokon hybnou silou všetkých zmien. Vyhovieť emisným normám je jednoducho stále ťažšie.

Ide skôr o imidž. Lenže Porsche a 4-valec nie je nič nové. Nájdete ho dnes napríklad aj pod kapotou nového Macanu. Síce len na vybraných trhoch, ale predsa. Jeho dvojliter 2,0 TSI od VW dáva 177 kW, presne toľko ako v Golfe GTI. A pohľad do histórie odhalí ďalšie paralely. Štvorvalce používalo nielen prvé Porsche 356 z roku 1948, ale aj modely 912, 914, 924 a 944. Z ponuky vymizli až s ukončením výroby modelu 968 v roku 1995. Porsche sa tak dnes k štvorvalcom vlastne len vráti.

Porsche Cayman GTS Foto: Porsche
Porsche Cayman GTS Porsche Cayman GTS

Spolu so 4-valcami dôjde aj k ďalšiemu, tentoraz už prekvapivejšiemu kroku. Boxster a Cayman zmenia označenie. Oba sa zaradia pod hlavičku Porsche 718, teda číslo, ktoré sa v análoch Porsche spája so 4-valcovým pretekárskym špeciálom z rokov 1957 až 1962. Vo verzii RSK sa mu dokonca podarilo vyhrať 24-hodinovku v LeMans. Okrem toho však dvojičkám ostanú pôvodné prívlastky. Na trh sa tak dostane roadster Porsche 718 Boxster a kupé 718 Cayman. A navyše si v hierarchii prehodia pozície.

Kým otvorený Boxster bol doteraz lacnejší než uzavretý Cayman, napokon vznikol v deväťdesiatych rokoch ako vstupná brána do sveta tejto značky, od budúceho roka to bude naopak. A má to logiku. Otvorené modely sú predsa vždy drahšie než kupé. Lenže očakávať môžeme skôr zdražovanie Boxsteru, než zlacňovanie Caymanu. Číselné označenie vráti Porsche teda opäť ku koreňom, od ktorých sa časom vzdialilo. S výnimkou legendy 911 majú totiž všetky dnešné modely slovné pomenovania. Od Boxsetru, cez Cayman, Cayene až po Panameru.

Čo sa týka faceliftu, vychádzať môžeme len zo siluety, ktorú zverejnilo Porsche spolu s novým číselným logom. A zdá sa, že rozsah úprav bude len evolučný, podobne ako to pri prechode na turbomotory ukázalo Porsche v prípade modelu 911.

Porsche 718 - 2016
Porsche 718 - 2016
+4Porsche 718 - 2016

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #Porsche Boxster #Porsche Cayman #Porsche 718
Články podľa značiek