Tatra 700: 'Posledný mohykán' má 20 rokov. Prišiel neskoro

19.12.2015 07:00
Tatra 700
Tatra 700 bola posledným osobným vozidlom v ponuke moravsko-sliezskej automobilky. Autor:

To, čo slávnu českú Tatru najviac odlišovalo od ostatných výrobcov luxusných limuzín, bolo zároveň aj jej rozsudkom smrti. Vzduchom chladený 8-valec vzadu nemal šancu na budúcnosť. Kým o Škodu s Favoritom na linkách bojovali koncerny VW, GM či Renault, Tatra ostala po novembri ‘89 mimo hry. Zmohla sa len na „labutiu pieseň“ s označením T700. Modernizovaná šesťstotrinástka ju ale zachrániť nemohla.

Príbeh Tatry 700, posledného osobného auta z Kopřivnice, je smutným príbehom. Dokladuje zložitosť doby, no zároveň je aj akýmsi účtom za všetky prešľapy, ktoré urobila slávna česká značka za čias socializmu. Veľa možností ale nemala. Centrálne riadené hospodárstvo načisto znemožnilo pokusy a vývoj a výrobu nového modelu. Do čias ponovembrového kapitalizmu tak vstúpila s podlomenými nohami, beznádejne zastaranou šesťstotrinástkou a imidžom „papaplášskej“ značky. Chýbali peniaze a zo zahraničia o ňu nebol záujem. Kým o Škodu sa hneď po revolúcii bili koncerny GM, VW či Renault, Tatra ostala na okraji.

Dôvod bol zrejmý. Výnimočná koncepcia Tatry 613, ktorá mal v rodnom liste rok 1974, so vzduchom chladeným 8-valcom vzadu, znemožňovala akúkoľvek zásadnú modernizáciu a unifikáciu s už existujúcimi komponentmi zahraničných výrobcov. Problémom bola automatická prevodovka, ABS, klimatizácia, jednoducho všetko by bolo nutné vyvinúť od podlahy a špeciálne pre Tatru. Na to nemal nikto chuť ani peniaze. Na dvere tiež klopali prísnejšie emisné pravidlá, vďaka ktorým upustilo od vzduchom chladených motorov dokonca aj Porsche. Jednoducho, Tatra bola po 40 rokoch komunizmu jeden veľký problém.

Základom Tatry 700 bola vtedy už viac ako...
Základom Tatry 700 bola vtedy už viac ako dvadsaťročná Tatara 613. Autor: Tatra

Zahraniční investori navyše nehľadali po páde železnej opony luxusnú značku. Obsadiť východoeurópske trhy plánovali lacnými autami. Z tohto pohľadu bola Škoda, z ktorej liniek už schádzal moderný Favorit s predným náhonom a karosériou hatchback od Bertoneho, doslova pokladom. Tatra nič podobné neponúkala. Po dlhých rokoch stagnácie, keď nedokázala prísť s novým modelom ani po 16 rokoch produkcie T 613, načisto vyprchal aj jej imidž progresívnej automobilky. Napokon, svetu dala ako prvá sériový aerodynamický automobil Tatra 77 či prvé vzduchom chladené 8-valce. Lenže na tom sa už stavať nedalo.

Luxus na moravsko-sliezsky spôsob

Napriek tomu sa Tatra ešte pokúsila oddialiť svoj pád. Jej posledným mohykánom bola Tatra T700 z roku 1995. Tento rok si teda pripomíname 20. výročie od predstavenia je „labutej piesne“. V podstate ale išlo len o modernizáciu existujúcej Tatry T613–4, stále s karosériou z dielne talianskeho štúdia Carozzeria Vignale, ktoré ju navrhlo koncom šesťdesiatych rokov. Dokladuje to aj paradox, že Tatra T700 nebola v podstate nikdy homologizovaná. V jej „techničáku“ ste našli označenie T613–5. Názov T700 sa používal len pre potreby obchodu.

O omladenie exteriéru Tatry 700 sa postaral...
O omladenie exteriéru Tatry 700 sa postaral britský dizajnér Geoff Wardle. Karosériu jemne upravil rodák z Kopřivníc a akademický maliar Jiří Španihel. Autor: Tatra

Základ s motorom vzadu bol identický. O omladenie exteriéru sa postaral britský dizajnér Geoff Wardle. Zaoblil hranaté tvary a doplnil prvky typické pre dizajn starších Tatier, napríklad chrómovaný ovál v prednej časti karosérie, doplnený štvoricou malých svetiel. Nato, aké mal Wardle možnosti, bol výsledok uspokojivý. Limuzínu poháňali osemvalce s rozvodom DOHC. Ten slabší s objemom 3,5 litra mal výkon 147,6 kW (200 k). Silnejší 4,4 litrový prišiel neskôr a mal až 172 kW (233 k). Hlavnou prednosťou silnejšieho motora boli lepšie hodnoty krútiaceho momentu.

V tom čase bola Tatra T700 skutočným...
V tom čase bola Tatra T700 skutočným monumentom. Dĺžkou prekonávala aj dobový Mercedes-Benz triedy S, prezývaný "mamut". Autor: Tatra

Motory už boli vybavené sekvenčným elektronickým vstrekovaním paliva od britskej firmy GEMS. Objemom motora zodpovedala aj udávaná spotreba 13 l/100 km. Dá sa však predpokladať, že pri vtedajšej technologickej vyspelosti a pri ešte pomerne benevolentných emisných normách bola reálna spotreba v premávke vyššia. Výrobca udával, že vozidlá s 3,5 litrovým motorom dosahovali najvyššiu rýchlosť 230 km/h, pričom tie silnejšie až 250 km/h. Na diaľnici sa teda Tatra 700 rozhodne nestratila. Obe verzie mali manuálnu päťstupňovú plne synchronizovanú prevodovku. Automat neprichádzal do úvahy, nik čosi podobné pre auto s motorom vzadu nevyrábal.

Interiér Tatry 700 bol luxusný, no s nemeckou...
Interiér Tatry 700 bol luxusný, no s nemeckou konkurenciou sa nemohol rovnať. Autor: Tatra

Riadenie bolo pri nezaťaženej prednej náprave aj bez posilňovača veľmi komfortné. Zaťažená zadná časť sa zas postarala o bravúrnu absorpciu rázov z nerovných ciest. Štandardná Tatra 700 bola dlhá 5 130 mm, široká 1 800 mm, vysoká 1 480 mm a rázvor mala dlhý 3 130 mm. Ten ponúkal ohromný vnútorný priestor, najmä pre zadných cestujúcich. Nová bola aj palubná doska, ktorá tvarom pripomínala vtedajšie Saaby. Lenže našli ste tu aj množstvo lacných prvkov. Napríklad páčky a prístroje zo Škody Favorit, alebo z vtedajších modelov Hondy. Vyrábať ich pre Tatru by bolo drahé. Luxusnú atmosféru pomáhala navodiť všadeprítomná koža a drevené obklady.

Pod zadnou kapotou pracoval modernizovaný...
Pod zadnou kapotou pracoval modernizovaný vzduchom chladený 8-valec. Autor: Tatra

Podarila sa dokonca aj dvojzónová klimatizácia. No boli tu aj chybičky krásy a nie malé. V Tatre sa neúspešne pokúsili zabudovať airbagy alebo ABS, teda prvky, ktoré boli v tom čase štandardom pomaly už aj pri modeloch nižšej strednej triedy, ak nie v sérii, tak aspoň za príplatok. Výbavou ako centrálne zamykanie, elektrické ovládanie všetkých okien alebo rádio s CD prehrávačom nemohla T700 konkurovať nemeckým limuzínam od Audi, BMW alebo Mercedesu. Nik rozumný nemohol veriť, že T700 má šancu zvrátiť agóniu Tatry. Jednoducho v deväťdesiatych rokoch to bol technický „dinosaurus“.

Žiadané exempláre

Veľkolepá premiéra ju ale neminula. Odohrala sa v roku 1995 v pražskom hoteli Hilton. Výrobu spustila automobilka v roku 1996. Hlavným odberateľmi boli štátne inštitúcie. Pre civilných záujemcov predstavovala kúpa len otázku prestíže. Napokon, cenou si trúfla T700 konkurovať podstatne modernejším prémiovým nemeckým autám. Stála 1 600 000 českých korún. Ako zaujímavosť možno uviesť, že súčasný český prezident Miloš Zeman využíval Tatru 700 ako služobné auto v rokoch 1996–1998, keď bol predsedom poslaneckej snemovne, a následne v rokoch 1998–2002, vo funkcii predsedu vlády Českej republiky. Inak o ňu ale nebol veľký záujem. Možno aj z dôvodu spomínaného „papalášskeho“ imidžu.

Tatru 700 s obľubou využívali štátne orgány.
Tatru 700 s obľubou využívali štátne orgány. Autor: Tatra

V roku 1996 vzhľad jemne upravil aj rodák z Kopřivníc a akademický maliar Jiří Španihel. Výroba skončila už v roku 1999, teda len po troch rokoch, keď doslova na kolene vzniklo 62 exemplárov. Okrem nich postavili v Tatre ešte dva vzácne kusy s kratším rázvorom. Jedným z nich bolo kupé T700 GT, ktoré malo upravený 4,4 litrový motor s výkonom až 294 kW (394 k). Druhý sa nazýval Ecorra Sport V8 a mal slúžiť na prekonanie českého rýchlostného rekordu, keďže dosahoval maximálku 320 km/h! Skutočným dôvodom výroby rýchlostného špeciálu bolo ale prerobenie jedného z vozidiel T613, ktoré sa používali ako Safety Car pri pretekoch na Hungaroringu. Tým sa vysvetľuje aj o 300 kg nižšia hmotnosť.

Pokiaľ ide o zastaraný motor, tak ten si zachoval aspoň jeden primát. Tatra 700 je totiž dodnes posledným sériovo vyrábaným osobným vozidlom poháňaným vzduchom chladeným motorom. Predposledným bolo Porsche 911. Okrem nostalgie nám ale po Tatre vlastne už nič nezostalo. Pritom patrí k najstarším automobilkám sveta. Vzhľadom na nízky počet vyrobených kusov sa Tatra 700 teší aspoň obľube medzi zberateľmi. Tí zbystrili pozornosť hneď potom, ako sa začalo ich vyraďovanie zo štátnych služieb. Vysoká cena zachovalých exemplárov tomu zodpovedá. Nedávno bola v ponuke jedna za 1 350 000 čes­kých korún.

Keby bolo keby

A čoby bolo, keby bolo? Jediným potenciálnym záchrancom Tatry mohlo byť Porsche. Obe automobilky spájala podobná koncepcia a napokon aj známa história o prvom „chrobáku“, Ferdinnanda Porscheho, ktorý ho tak trochu „odkukal“ od projektu Tatra V750 Hansa Ledwinku. Takže historicky by to malo logiku. Navyše Porsche dlhé roky uvažovalo nad výrobou 4-dverového modelu a postavilo niekoľko prototypov predĺženej deväťstojedenástky, ktorá sa do produkcie nikdy nedostala. Z Tatry tak mohlo byť čosi ako budúca Panamera. Lenže v deväťdesiatych rokoch mali v Zuffenhausene celkom iné problémy.

Vzniklo aj toto krásne kupé T700 GT, ktoré sa...
Vzniklo aj toto krásne kupé T700 GT, ktoré sa však do výroby nikdy nedostalo. Autor: Tatra

Porsche sa ocitlo na pokraji a muselo zastaviť neefektívnu produkciu modelov 944 či 928. Z krízy ho vytrhol modernizovaný model 911, ktorý sa naďalej tešil obľube a neskôr nový lacný Boxster, ktorý sa stal vstupnou bránou do sveta tejto značky a podstatne zvýšil jej predaje. Zachraňovať v tom čase finančne poddimenzovanú východoeurópsku automobilku so starým výrobným programom luxusných áut by bolo preň čosi ako železná guľa na nohe. Napokon, o Tatru nikdy neprejavilo záujem. Škoda.

Technické údaje

Rok výroby 1996–1999
Rozmery (d x š x v) 5 130 × 1 800 × 1 4­80 mm
Rázvor náprav 3 130 mm
Svetlá výška 170 mm
Hmotnosť 1 840 kg
Typ motora Vzduchom chladený osemvalec do V
Uloženie motora Vzadu
Počet valcov 8
Objem motora 3495 cm³ / 4369 cm³
Výkon 147,5/172 kW (200/233 k) pri 5 750 ot./min
Najvyššia rýchlosť 230/250 km/h
Krútiaci moment 300 Nm pri 4000 ot./min (platí pre objem 3,5 l)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 10,8 (platí pre objem 3,5 l)
Prevodovka 5-stupňová manuálna
Pohon Zadný
Rozmery pneumatík 205/65-R15
Kombinovaná spotreba 13 l/100 km
Tatra 700GT s
		kratším rázvorom. Išlo o
		športovú...
Tatru 700 s obľubou
		využívali štátne
		orgány.
+6Pohľad na
		Tatru 700
		spredu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Tatra 700 #Tatra #limuzína
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
11. 9. 2017zdraženie1.119 €zdraženie1.310 €
4. 9. 2017zdraženie1.088 €zdraženie1.285 €
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk