Saab zachráni mamutia zákazka. Má objednávku na 250-tisíc áut!

Zdá sa, že švédsky Saab je definitívne mimo ohrozenia. Získal totiž mamutiu zákazku z Číny. Tá by postavila na nohy aj „mŕtveho“.

22.12.2015 12:00
Saab - obnovená produkcia Foto:
Obrovská zákazka na odber 250 000 elektromobilov od spoločnosti NEVS má objem 12 miliárd dolárov.
debata (9)

Len nedávno sme vás informovali o odvážnych plánoch vzkriesenej švédskej automobilky Saab, ktorú získala spoločnosť NEVS (National Electric Vehicle Sveden). Tá chce Saab pretvoriť za pomoci čínskeho kapitálu od Dongfeng Motors na výrobcu elektromobilov. Okrem elektrického Saabu 9–3 sú v pláne aj ďalšie štyri elektrické autá vrátane troch crossoverov, ktoré vzniknú na platforme konceptu Phoenix. So spaľovacími motormi Saab v budúcnosti už vôbec neráta. Takéto radikálne rozhodnutie vyvolalo aj isté obavy, pretože produkcia elektromobilov nie je zatiaľ rentabilná.

Potvrdzuje to prípad vysokostratovej americkej Tesly, ale aj vyhlásenia viacerých vysokopostavených manažérov automobilového priemyslu. Lenže tentoraz je všetko inak. Saab sa totiž nepúšťa do žiadneho rizikového experimentu, ale do vopred naplánovaného a poisteného biznisu. To, že elektromobily poputujú najmä do Číny, bolo známe, lenže nik netušil, aké eso má NEVS v rukáve. Na svet prenikla správa, že má mamutiu zákazku od čínskej spoločnosti Panda New Energy. Tá sa zaviazala, že do roku 2020 odoberie 150 000 kusov elektrických Saabov 9–3 a následne ďalších 100 000 elektro­mobilov na platforme Phoenix.

Okrem elektrického Saabu 9-3 sú v pláne aj... Foto: Saab
Saab PhoeniX Concept Okrem elektrického Saabu 9-3 sú v pláne aj ďalšie modely na platforme konceptu Phoenix.

Celkový objem obchodu je neuveriteľných 12 miliárd dolárov. A kto je Panda New Energy? Ide o novú čínsku lízingovú spoločnosť, ktorá sa chce orientovať výlučne na ekologické vozidlá a zároveň sa chce stať lízingovou spoločnosťou s najväčším počtom elektromobilov. Do plachiet jej fúka podpora ekologických pohonov zo strany čínskej vlády. Tá chce, aby sa do roku 2020 vyrábalo v Číne až dva milióny elektromobilov a plug-in hybridov, čo je asi štvornásobok súčasného stavu. Podobne to bude so Saabom. V materskom podniku v Trollhatane budú síce vznikať karosérie, ale samotná montáž prebehne v Číne.

Zdá sa teda, že o budúcnosť má spoločnosť NEVS postarané. Takáto mamutia zákazka by postavila na nohy akúkoľvek spoločnosť. Nebude sa teda musieť obávať, či sa jej vozidlá stretnú, alebo nestretnú so záujmom zákazníkov. Veľkým problémom súčasného vlastníka Saabu ale je, že práva na značku Saab má len na dobu určitú. Je teda možné, že ak sa skončia rokovania o predĺžení práv so Saabom AB neúspešne, nové elektrické modely sa budú predávať pod úplne iným logom. A podľa slov šéfa Saabu Matiasa Bergmana by ich mohlo byť v budúcnosti až 250 000 ročne.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Saab #NEVS
Články podľa značiek