Najspoľahlivejším autom planéty je hybrid

Aj minulý rok potvrdil jednoznačnú dominanciu japonských značiek. Prvenstvo Toyoty teda neprekvapilo.

21.01.2011 05:48
TUV Foto:
TUV
debata

Novinkou je skutočnosť, že po prvý raz v histórii sa na špici tabuľky objavil hybridný model – Toyota Prius s priemernou poruchovosťou len 2,2 %.

Japonci sú jednotka

Konateľ spoločnosti TÜV Sud Auto Service, Bernhard Kerscher k tomu poznamenal: „Tento výsledok je jasným dôkazom vysokej úrovne vývoja hybridných áut a predstavuje dobrú základňu pre príchod novej generácie hybridných a elektrických automobilov s novými Li-Ion batériami.“ Toyota má však v prvej desiatke najmladšej vekovej kategórie ešte aj Toyotu Auris, ktorá sa delí od druhé miesto s Porsche Boxter, Toyotu RAV 4 a Toyotu Verso, ktoré sú spolu na deviatej priečke. Vo všetkých vekových kategóriách má Toyota v prvej desiatke až 17 modelov!

Nemci stále dobiehajú

V prvej desiatke sa z japonských výrobcov navyše umiestnila druhá Mazda 2 a siedme Suzuki SX4. To je celkom šesť japonských modelov. Čo nie je iste náhoda. Nemilým prekvapením je absencia Subaru v prvej desiatke. Jeho Forester, ktorý tu roky nechýbal, sa objavil až na 69. mieste s poruchovosťou 5,5, %, teda na úrovni priemeru triedy. To nie je zlý výsledok, ale pre Subaru to nestačí. Otázne je, či modely tohto japonského výrobcu neklesli z dôvodu zavedenia nového naftového motora Boxer Diesel.

Významným trendom však je, že na čele rebríčka sa vyrovnávajú sily medzi japonskými a nemeckými výrobcami. Na najvyšších pozíciách zakotvilo už tradične nielen exkluzívne a drahé Porsche 911, ale aj Smart fortwo, VW Golf Plus a Ford Fusion.

Dobre sa držali aj ďalšie nemecké značky. Nielen prémiová trojka Mercedes, BMW a Audi, ale aj Ford, Opel, Volkswagen a jeho sesterské značky Seat a Škoda.

Francúzi a Taliani na konci

Slabosťou nemeckých automobiliek je však nerovnomerná kvalita produkcie. Kým Japonci dokážu udržať úroveň spoľahlivosti v celom spektre svojho výrobného programu, nemecké značky majú vždy aj svoje čierne ovce. Tak napríklad Mercedes má síce výborné výsledky s modelmi A a B, no kľúčový model E, vlajkovú loď S a SUV M nájdeme až ďaleko v druhej polovici rebríčka. Esko je na tom napríklad horšie ako francúzsky Renault Twingo. Podobne je to s BMW a jeho modelmi 5 či X5. Čo je drahé, teda nemusí byť zákonite aj najlepšie. Z tohto pohľadu kraľuje nemeckým prémiovým značkám exkluzívne Porsche ale aj Audi. Všetky modely od A3 až po A8 či SUV Q7 sú pod priemerom triedy.

Francúzi a Taliani majú čo doháňať, aj keď ich postavenie v rebríčku sa predsa len o čosi zlepšilo. Sú tu však stále prepadáky ako Citroën C5, C4, Renault Laguna, Renault Espace, Peugeot 307, 407 či Fiat Stilo.

Z kórejských značiek má najlepšie výsledky Kia. Aspoň čo sa týka novších modelov Ceed a Rio. Stále jej však patrí aj najväčšia hanba štatistík Kia Carnival, ktorá uzatvára rebríček posledným miestom až v troch vekových kategóriách. Za podobne odstrašujúci prípad môžeme považovať aj starý Ford Ka či dnes už nevyrábanú prvú generáciu Seatu Alhambra.

Japonci to s kvalitou výroby vedia stále... Foto: Toyota
Logo Toyota Japonci to s kvalitou výroby vedia stále najlepšie.

Odstup japonských výrobcov od tých ostatných, s výnimkou Porsche a niekoľkých vzácnych solitérov, akým je Golf Plus alebo Ford Fusion či Focus, sa zväčšuje v starších ročníkoch.

Teórie neplatia

Zaujímavé je, že pri posudzovaní kvality neplatia laické teórie ani predsudky. Ak by sme chceli napríklad prisúdiť umiestnenie Mercedesu S dani za pokrok pri zavádzaní nových technológií, potom by muselo mať problémy aj Audi so svojimi kontinuálnymi prevodovkami Multitronic či hliníkovými karosériami. Nie je to však tak.

Platiť nemusí ani pravidlo, že konzervatívny prístup k inováciám sa vracia vo vyššej spoľahlivosti. V štatistikách TÜV nájdete množstvo modelov áut, ktoré z hľadiska pokroku nepriniesli nijaké významné novinky, a predsa figurujú na úplnom chvoste. Dokonalým príkladom je Chrysler PT Cruiser , Fiat Stilo či už spomínaná Kia Carnival a Ford Ka.

Neplatí ani pravidlo, že najkvalitnejšie sú modely, ktoré sú dlho vo výrobe a majú vychytané „detské choroby“. Potom by musel byť starší Seat Alhambra a Ford Galaxy, vyrábané s jedinou väčšou inováciou takmer pätnásť rokov, na špici tabuľky. Skutočnosť je však celkom opačná. Už roky robí model Alhambra Seatu v štatistikách TÜV najväčšiu hanbu.

Ktoré autá sú najspoľahlivejšie a ktoré najporuchovejšie (TUV Report 2011)

Autá staré 2 – 3 roky
1.Toyota Prius – 2,20 %
2. Porsche 911 – 2,30 %
2. Toyota Auris – 2,30 %
2. Mazda 2 – 2,30 %
127. Hyundai Atos – 12,20 %
128. Kia Carnival – 23,80 %
Autá staré 4 – 5 rokov
1. Porsche Boxster/Cayman – 4,2 %
1. Toyota Corolla Verso – 4,2 %
3. Porsche 911 – 4,6 %
4. Porsche Cayenne – 5 %
116. Renault Espace – 23,1 %
117. Kia Carnival – 30,2 %
Autá staré 6 – 7 rokov
1. Porsche 911 – 5,5 %
2. Porsche Boxster – 7,1 %
3. Honda Jazz – 7,3 %
3. Subaru Forester – 7,3 %
95. Seat Alhambra – 30 %
96. Kia Carnival – 35,5 %
Autá staré 8 – 9 rokov
1. Porsche 911 – 8,3 %
2. Porsche Boxster – 9,8 %
3. Toyota RAV4 – 10,2 %
4. Toyota Yaris – 12,7 %
76. Renault Kangoo – 33,1 %
77. Fiat Stilo – 35,9 %
Autá staré 10 – 11 rokov
1. Porsche 911 – 8,7 %
2. Toyota RAV4 – 10,5 %
3. Porsche Boxster – 11,2 %
4. Toyota Yaris – 13,9 %
69. Ford Mondeo – 36,3 %
70. Ford Ka – 38,9 %

Poznámka: Percento udáva podiel áut, ktoré neprešli technickou kontrolou na základe zistenia vážnych a nebezpečných po­rúch

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Články podľa značiek