Kuba síce embargo na dovoz zahraničných áut vlani zrušila, no distribúcia prebieha cez štátne predajne, a navyše je na kúpu auta uvalená 400-percentná daň. To znamená, že napríklad taký Peugeot 508 vyjde Kubánca na 262 000 dolárov! Priemerná mzda na ostrove Fidela Castra je pritom 20 dolárov mesačne. Takže niet divu, že po nových autách nie je ani po 55 rokoch od zákazu dovozu veľký dopyt. Kubáncom neostáva nič iné, ako donekonečna a s veľkou dávkou improvizácie udržiavať v chode pol storočia staré autá.
Vidieť tu tisíce Chevroletov, Cadillacov, Lincolnov či Fordov ešte z čas, keď Detroit chrlil obrovské krížniky ciest s 8-valcovými motormi a so spotrebou 30 litrov benzínu na 100 km. Takže nejaký ten veterán vás tu určite neprekvapí. Lenže nález automobilového nadšenca a reštaurátora Jonathana Warda je predsa len výnimočný. V garáži na farme vzdialenej od Havany asi hodinu cesty autom objavil pod neskutočným nánosom prachu mimoriadne vzácny Aston Martin DB 2/4, vyrábaný od roku 1953 do roku 1957. V súčasnosti ho vlastní majiteľka farmy, ale rozhodne nie je prvá.
Auto má pomerne pohnutú históriu. Na Kubu sa dostalo ešte pred prevratom. Priviezol ho sem britský diplomat. Po politickom zmenách však auto nemohlo na rozdiel od majiteľa opustiť brehy ostrova, a tak ho spomínaný diplomat daroval svojmu priateľovi. Ale aj ten bol nakoniec nútený z Kuby odísť. A, pochopiteľne, bez auta. Tak skončilo v rukách súčasnej majiteľky, ktorá ho schovala do jednej z hospodárskych stavieb. V každom prípade však toto auto nestálo. Jazdiť jednoducho muselo, pretože ho stihol podobne smutný osud ako väčšinu tamojších živých veteránov.
Bez prístupu k náhradným dielcom podstúpil tento Aston množstvo transplantácií. A nie malých. Z fotografií vidieť, že má napríklad palubnú dosku z ruského „žigulíka“, ktorý bol cenným zdrojom funkčných komponentov. Jednoducho preto, že Lady boli jedny z mála áut, ktoré sa na Kubu po embargu vôbec dostali. A čo je ešte horšie, pod nádherne klenutou prednou kapotou už nenájdete ani brilantný radový 6-valec Astonu s objemom 2,9 litra, ktorého výkon stúpal v priebehu výroby od 94 až do 123 kilowattov. Opäť je tu ruská náhrada v podobe 1,3 litrového 4-valca z Lady.
To je pre pôvodnosť tohto auta veľká škoda. O to väčšia, že po kontaktovaní Aston Martinu Jonathanom Wardom vysvitlo, že ide o jeden z dvoch vyrobených exemplárov DB 2/4, ktoré dostali špeciálny vysokovýkonný agregát odvodený z pretekárskych Astonov. A ešte k tomu ten prvý! Automobilka však ostala v otázke prípadnej renovácie veľmi rezervovaná. Ide síce o veľkú vzácnosť, no bolo by nevyhnutné auto priviezť do rodného Gaydonu, kde by sa ho ujali špecialisti. Lenže to je problém, keďže na Kube platí zákaz vývozu áut vyrobených pred rokom 1959. Sú vraj považované za kultúrne dedičstvo.
To napriek tomu, že o ich ochranu pôvodnosti a technický stav sa už desaťročia nik nestará. Urobiť profesionálne reštaurovanie na Kube neprichádza do úvahy. Takže osud či skôr budúcnosť vzácneho Aston Martinu je zatiaľ nejasná.