Automobilka v pohone 4×4 nie je žiadnym nováčikom. Po prvýkrát roztáčala všetky kolesá v pick-upe F-Series. V kalendároch sa vtedy písal rok 1959. Európa si na tento druh pohonu musela od Fordu ešte počkať. Po prvýkrát sa na starom kontinente objavil v roku 1989 v modeli Sierra XR4×4 so šesťvalcovým motorom.
A práve teraz Ford útočí na srdcia zákazníkov bažiacich po pohone všetkých kolies plnou silou. V rokoch 2014 až 2016 chce automobilka zvýšiť v Európe predaj vozidiel s pohonom všetkých kolies o 120 percent. V snažení ju podporí najmä portfólio typov s pohonom 4×4. Kým v roku 2012 boli takto vybavené len tri modeli značky Ford, v roku 2016 ich bude už osem. Navyše popularita veľkých SUV a crossoverom stále rastie.
Pohon pre drsných chlapov
Najtradičnejší pohon všetkých kolies, ktorý Ford ponúka nie je pre slečny z nákupných centier. Nachádza sa v type Ranger. Vozidlo štandardne roztáča zadné kolesá. V prípade potreby vie vodič pripojiť pohon predných kolies.
Prepínanie a ovládanie pohonu neurčuje žiadna elektronika. Vozidlo využíva predný a zadný hnací hriadeľ. O tom, či je potrebné pripojiť aj predok rozhoduje vodič pomocou kruhového ovládača. Zmenu medzi režimami 4×2 a 4×4 je možné vykonať až do rýchlosti 120 km/h. Ďalšou možnosťou tohto pohonu je redukcia. Pre jej zapnutie je potrebné Ranger zastaviť a vyradiť neutrál. Za príplatok Ford svojim zákazníkom ponúka aj elektronickú uzávierku diferenciálu. Tento pohon je určený najmä do ťažkých terénnych podmienok.
Pohon všetkých kolies pre každého
Ford Intelligent All Wheel Drive (iAWD) je najviac rozšíreným druhom pohonu 4×4 od danej automobilky v Európe. Hardvér aj softvér systému vyvinul Ford vo vlastnej réžii.
Ním vybavené vozidlá bežne posielajú výkon na predné kolesá a v prípade potreby pomocou lamelovej spojky dôjde k pripojeniu zadnej nápravy. Na zadné kolesá môže prejsť až 50 percent krútiaceho momentu a uzavretie samotnej spojky trvá 100 milisekúnd. Vodič nič nespozoruje. Systém je mimoriadne nápomocný pri rozjazde alebo jazde na povrchu so zníženou adhéziou.
Týmto spôsobom majú vyriešený pohon všetkých kolies typy Kuga, Edge, Mondeo, S-Max a Galaxy. Kým model Edge sa do Európy ešte len chystá, S-Max a Galaxy budú mať s pohonom všetkých kolies premiéru, pretože predošlé generácie ním vybavené neboli. Rovnako tak ani Mondeo minulej generácie nemalo možnosť pohonu všetkých kolies, no Ford tento pohon v Mondeu ponúkal v deväťdesiatych rokoch.
Za tretí systém môžeme považovať iAWD pre úžitkové vozidlá. Ide o rovnakých systém, ako sme popísali vyššie. Funguje však vo vymenenom garde. Výkon primárne putuje na zadnú nápravu, kde v prípade nutnosti nastupuje aj náprava predná. Veľkou výhodou v tomto prípade je fakt, že nezvyšuje svetlú výšku vozidla.
Radosť a ostrosť na maximum
Najpokročilejší systém si Ford pripravil pre novú generáciu modelu Focus RS. Všetko má pod palcom systém Ford Performance All Wheel Drive s vektorovaním krútiaceho momentu. Focus RS môže na zadnú nápravu dostať až 70 percent svojho 350 koňového výkonu, z čoho na vonkajšie zaťažené zadné koleso môže ísť až 90 percent sily.
Systém nemá diferenciál. Daný pohon používa dve spojky a trakcia je kontrolovaná až stokrát za sekundu. Focus RS môže navyše fungovať v štyroch režimoch pohonu 4×4, ktoré si volí sám vodič.
K viac-menej bežným režimom Normal a Sport sa pridávajú Track a Drift. Track má za úlohu rozložiť silu motoru na jednotlivé kolesá tak, aby vozidlo bolo čo najrýchlejšie a najneutrálnejšie na trati. Na druhej strane Drift robí niečo úplne iné. V tomto režime môže vodič v dyme potrápiť zadné pneumatiky a jazdiť dverami napred. Takže pohon všetkých kolies nemusí byť len na bezpečnú, rýchlu alebo terénnu jazdu. Vodič si s ním môže užiť aj zábavu.