VW chcel byť svetovou jednotkou. Predal ale menej ako v roku 2002

Ešte v lete to vyzeralo, že koncern VW má šancu splniť si sen o najväčšom automobilovom výrobcovi planéty. Kauza Dieselgate však všetko zmenila. Vlaňajší rok skončil s najhoršou bilanciou od roku 2002. Jednotkou zostala pevne Toyota.

22.01.2016 12:00
VW Golf Foto:
Podľa šéfa VW, Matthiasa Müllera, je takmer 10 miliónov dodaných áut vzhľadom na zložitú situáciu na trhu a problémy s naftovými motormi dobrým výsledkom.
debata (2)
Koncern VW bol v prvom polroku vlaňajšieho roka vo skvelej kondícii. Za prvých šesť mesiacov predal viac áut ako Toyota a pomýšľal na post automobilového lídra planéty. A všetko v poriadku bolo ešte aj na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Emisná kauza Dieselgate však urobila jeho plánom škrt cez rozpočet a otriasla dôverou zákazníkov, čo sa prejavilo na poklese odbytu v nasledujúcich troch mesiacoch. A nielen to, koncern sa musel zmieriť s najhorším predajným výsledkom od roku 2012. Po trinástich rokoch klesol v odbyte pod hranicu 10 miliónov vozidiel.

Vlani predala skupina VW 9,93 milióna áut. Rok predtým to však bolo 10,14 milióna. Okrem emisného škandálu za to však môže aj slabší dopyt v Číne a prepad trhu v niektorých rozvojových krajinách. V decembri predal koncern 834 000 áut, čo bol pokles o 5,2 percenta. Značka VW si za celý rok zaknihovala 5,82 milióna registrácií, čo bolo o 4,8 % menej než v roku 2014. Za december to bol pokles až o 7,9 % na 487 000 regis­trácií. Paradoxom je, že ostatné značky Škoda, Seat, Audi a Porsche sa tešili z nárastu predajov.

To však nemohlo zachrániť celkovú bilanciu. Do kariet nehral Volkswagenu spomalený rast čínskeho trhu, dvojciferný prepad odbytu áut v Rusku a následne pád predajov v USA, kde sa naplno prejavil emisný škandál ohľadne dieselových motorov. Na tamojšom trhu vykázala značka VW 5 % pokles. Vzhľadom na to, že odbyt koncernu v USA predstavuje len 3,5 % jeho celkovej produkcie, bol väčšou ranou pokles odbytu v Číne o 3,4 % na 3,5 milióna áut a prepad ruského trhu o 37 a brazílskeho o 38 %.

V Európe, naopak, predaje skupiny medziročne narástli o 2,5 % na 3,95 milióna vozidiel. „Dodať takmer 10 miliónov áut je vynikajúci výsledok, najmä vzhľadom na zložitú situáciu na trhu v niektorých oblastiach a problémy s naftovými motormi v poslednom štvrťroku,“ povedal k výsledkom skupiny VW šéf koncernu Matthias Müller, ktorý vystriedal v kresle bývalého bosa Martina Winterkorna. Ten sa funkcie vzdal tesne po vypuknutí aféry Dieselgate. Zdá sa teda, že skupina VW bude musieť v najbližšej dobe zabudnúť na svoje ambiciózne plány.

Predaj jednotlivých značiek koncernu VW (2015)

Značka Predaj 2015 (ks) Predaj 2014 (ks) Zmena (ks)
Volkswagen 5 823 400 6 118 700 –4,8
Audi 1 803 200 1 741 100 +3,6
Škoda 1 055 500 1 037 200 +1,8
Seat 400 000 390 500 +2,4
Porsche 225 100 189 800 +18,6
VW Commercial 430 800 446 600 –3,5  
MAN 102 500 120 100 –14,7
Scania 76 600 79 800 –4,0
Spolu 9 930 600 10 137 400 –2,0

Predaj koncernu VW podľa trhov (2015)

Trh Predaj 2015 (ks) Predaj 2014 (ks) Zmena (ks)
Európa 4 045 400 3 945 200 +2,5
Nemecko 1 289 100 1 239 300 +4,0
Rusko 174 300 275 800 –36,8
Severná Amerika 931 800 892 800 +4,4
USA 607 100 599 700 +1,2
Južná Amerika 558 300 794 800 –29,8
Brazília 389 900 629 800 –38,1
Ázia 3 934 900 4 057 700 –3,0
Čína 3 548 600 3 675 300 –3,4
Spolu 9 930 600 10 137 400 –2,0

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Volkswagen #VW
Články podľa značiek