Automobilový svet v poslednej dobe zaplavujú správy o autonómnych vozidlách schopných jazdiť bez akýchkoľvek zásahov vodiča. Mohlo by sa teda zdať, že samostatne jazdiace autá známe zo sci-fi literatúry a filmov sú otázkou blízkej budúcnosti. Pravda je ale niekde inde.
Medzi priekopníkov autonómnych automobilov patria firmy Tesla Motors a Volvo. Už dnes svoje vozidlá vybavujú technickými vymoženosťami umožňujúci poloautonómne riadenie. Väčšina ostatných automobiliek pripravuje zaradiť spomínané výdobytky do výbav okolo roku 2020.

Pokiaľ ide o automatizáciu štvrtej úrovne, výrobcov čaká ešte dlhá cesta. Tento stupeň predstavuje schopnosť vozidla uskutočňovať všetky zásadné rozhodnutia počas celej jazdy. Šéf technologického oddelenia spoločnosti Magna International Swamy Kotagari odhadol, že štvrtá úroveň sa stane skutočnosťou o 20 až 25 rokov.
Výkonný riaditeľ firmy Bosch Volkmar Denner vyhlásil, že plná automatizácia nepríde skôr ako o desať rokov. Prvého oficiálneho vyjadrenia sme sa dočkali aj zo strany juhokórejskej značky Kia, ktorá na nevadských cestách testuje elektrický model Soul. Predstavitelia automobilky sa nechali počuť, že plne automatizované „autonomobily“ plánujú predstaviť v roku 2030.

Jednou z najdôležitejších otázok je preberanie zodpovednosti v prípade nehôd. Volvo, ktorého model S90 disponuje poloautonómnym riadením, v októbri vyhlásilo, že prevezme zodpovednosť za nehody spôsobené autonómnym riadením. Rovnaký postoj následne zaujali aj Mercedes-Benz a Google, no ostatní sa zatiaľ takejto zodpovednosti vyhýbajú.
Autonómne riadenie so sebou prinesie aj nové pravidlá a obmedzenia, ktoré budú právne upravovať jeho použitie. Štát Kalifornia pred mesiacom vydal nariadenie, ktoré prikazuje výrobcom, aby autonómne systémy povoľovali vodičom zasiahnuť do ich činnosti. Na Kalifornských cestách v súčasnosti jazdia poloautonómne vozidlá od siedmich výrobcov. Táto skutočnosť najviac zarmútila Google, ktorý pracuje na vozidle bez volantu.

Ďalšou kapitolou sú technické prekážky. Trhový analytik Jack Nerad zo spoločnosti Kelley Blue Book zameranej na oceňovanie áut a automobilový výskum zhodnotil, že poloautonómne riadenie funguje len v dobrom počasí, cez deň, na prehľadných cestných komunikáciách a len tam, kde systém rozpozná dopravné značky. Preto oceňuje postoj automobiliek, ktoré si uvedomujú, že autonómne riadenie štvrtej úrovne nepríde tak rýchlo.
Amnom Shashua, šéf technického oddelenia spoločnosti Mobileye dodávajúcej komponenty pre autopilota vo vozidlách Tesla, tvrdí, že autonómne parkovanie nie je pre nich zaujímavé, lebo nemení dopravu ako takú. Ich cieľom je vyvinúť systém schopný samostatne riadiť auto nielen na diaľnici, ale aj v meste. „Vozidlá bez vodiča, ktoré dokážu jazdiť v meste, by boli zaujímavou investíciou pre firmy ako Uber alebo Lyft“, dodal.