Len nedávno sme vám priniesli výsledky predajov áut na Slovensku či rebríček značiek a modelov za rok 2015 na piatich najväčších európskych trhoch. A pokračujeme celoeurópskym predajom, štatistiky ktorého zverejnila asociácia JATO Dynamics. Z nich vyplýva, že výrobcovia áut mali vlani opäť skvelý rok. Dokonca aj Volkswagen, ktorý sa už štyri mesiace topí v kauze Dieselgate. Jeho predaje to však zásadne neovplyvnilo. Golf, Polo aj Passat držia totiž pevne svoje miesto v prvej desiatke najpopulárnejších áut Európy. A záujem o ne dokonca stúpol.
Darilo sa prakticky všetkým trhom s výnimkou Luxemburska, kde kúpili zákazníci o 6,7 % menej áut. Taký malý region však nemohol mať dopad na globálne čísla. Celkový trh rástol už 27 mesiacov za sebou, pričom november a december zaznamenali dokonca dvojciferné prírastky. V Nemecku sa predalo o 5,6 %, vo Veľkej Británii o 6,3 %, vo Francúzsku o 6,8, v Taliansku o 15,6 a v Španielsku až o 20,6 % viac áut. Celkové čísla z 29 sledovaných krajín Európy s výnimkou Bulharska a Malty tu síce ešte nemáme, ale zato je na svete rebríček TOP dvadsiatich modelov.
Asi nie je prekvapením, že absolútnym európskym bestsellerom ostáva VW Golf. Vlani sa preň rozhodlo 533 584 zákazníkov. To bolo o tri percentá viac ako rok predtým. S obrovským odstupom takmer 220 000 kusov za ním zaostáva druhá Fiesta a v tesnom závese tretí Renault Clio. Toto poradie kopíruje bilanciu roka 2014 a platí to aj pre štvrtý VW Polo, piaty Opel Corsa a šiesty Ford Focus. Na siedme miesto sa však prebojoval Nissan Qashqai, ktorý akceleroval až o 14 %, čo bol najväčší prírastok v prvej desiatke a zlepšenie pozície až o dve priečky.
Qashqai je zároveň jediným SUV v TOP 10. Radosť z toho však nemá Peugeot 208, ktorý sa posunul o stupeň nižšie na pozíciu číslo 8, ale ani Škoda Octavia, ktorá musela zniesť aj útok nového Passatu. Ten si polepšil medziročne o šesť percent a vyšvihol sa na deviatu priečku. Takže Octavia skončila nakoniec „až“ desiata, teda o dva stupne nižšie ako vlani. To však nemožno považovať za neúspech, pretože aj v tomto prípade došlo k 6-pecentnému nárastu. Tesne za bránami desiatich najpredávanejších áut ostal Peugeot 308, Audi A3 a Opel Astra.
Tá však ešte nepovedala svoje posledné slovo. V tomto rokuju čaká iste veľká kariéra. Z druhej desiatky môžeme ešte vyzdvihnúť Mercedes-Benz triedy C, ktorý, ak nerátame Audi A3 v nižšej strednej triede, je jediným skutočne prémiovým modelom, ktorý sa prebojoval medzi dvadsať najúspešnejších modelov starého kontinentu. BMW 3 či Audi A4 sa to nepodarilo. Medziročne si polepšil až o 27 %. Z tohto pohľadu ho prekonáva jedine Opel Mokka s nárastom 28 a Škoda Fabia s nárastom 38 %. I tak to však nestačilo na viac ako 19. a 20. priečku.
Najpredávanejšie autá Európy 2015
Poradie | Značka/Model | počet ks | Zmena (%) |
---|---|---|---|
1. | VW Golf | 533 584 | + 3,0 % |
2. | Ford Fiesta | 314 432 | + 2,0 % |
3. | Renault Clio | 305 305 | + 1 % |
4. | VW Polo | 302 817 | + 8 % |
5. | Opel Corsa | 269 765 | + 7 % |
6. | Ford Focus | 234 442 | + 5 % |
7. | Nissan Qashqai | 232 176 | + 14 % |
8. | Peugeot 208 | 229 767 | + 7 % |
9. | VW Passat | 228 11š | +6 % |
10. | Škoda Octavia | 218 095 | + 6 % |
11. | Peugeot 308 214 | 907 | + 32 % |
12. | Audi A3 | 199 668 | 0,0 % |
13. | Opel Astra | 195 612 | + 9 % |
14. | Renault Captur | 195 323 | + 18 % |
15. | Toyota Yaris | 184 317 | + 9,0 % |
16. | Fiat 500 | 180 523 | – 1,0 % |
17. | Mercedes-Benz C | 173 381 | + 27 % |
18. | Fiat Panda | 172 338 | + 13 % |
19. | Opel Mokka | 163 747 | + 28 % |
20. | Škoda Fabia | 161 394 | + 38 % |