Prvý VW s predným náhonom má 40 rokov

V šesťdesiatych rokch bolo logo VW synonymom pre modely so vzduchom chladenými "boxermi" uloženými vzadu. To všetko zmenil model VW K70, predstavený pred štyridsiatimi rokmi.

25.09.2010 21:22 , aktualizované: 26.09.2010 02:15
Volkswagen K70 Foto:
Volkswagen K70
debata

Paradoxom je, že k prvému Volkswagenu s vodou chladeným motorom a predným náhonom prišla značka VW tak trochu ako slepé kura k zrnu. V skutočnosti nebol totiž K70 vôbec Volkswagenom, ale produktom konkurenčného NSU. Ten ho vyvíjala už od polovice šesťdesiatych rokov ako menšieho a lacnejšieho súrodenca revolučnej limuzíny NSU Ro80 s wankelovým motorom. A keďže nové NSU malo mať bežný piestový motor, dostalo označenie K70.

Jeho dizajn neskôr ovplyvnil aj tvary prvého... Foto: Volkswagen
Volkswagen K70 Jeho dizajn neskôr ovplyvnil aj tvary prvého Passatu. 

Písmeno „ká“ ako Kolben (nemecky piest) a číslo 70 ako výkon v konských silách. Kým však NSU dokončilo vývoj, došlo v automobilke k dramatickým vlastníckym zmenám. Začiatkom roka 1969, na ktorý bola plánovaná premiéra horúcej novinky, prevzal kontrolu nad NSU Volkswagen. Ten v tom čase vlastnil už aj značku Audi a tá mala rovnako ako NSU v pláne predstaviť na jar v Ženeve od základu nový model s predným náhonom. To sa vedeniu koncernu rozhodne nepozdávalo. Za obeť musel padnúť ten slabší. Volkswagen v poslednej chvíli zlikvidoval všetky propagačné materiály K70 a „pľac“ v stánku NSU nechal v Ženeve prázdny. K70 si muselo na svoju slávu ešte chvíľu počkať. Nie však s logom materskej automobilky, ale nového vlastníka. Verejnosti sa tak K70 predstavil ako Volkswagen až na jarnom ženevskom autosalóne v roku 1970.

Masku so štvoricou svetlometov dostal v roku 1972. Foto: Volkswagen
Volkswagen K70 Masku so štvoricou svetlometov dostal v roku 1972.

Mal kvapalinou chladený, pozdĺžne uložený 4-valec NSU s objemom 1605 cm3 a výkonom 51 kW (70 k). Výkon sa prenášal na predné kolesá cez 4-stupňovú manuálnu prevodovku. Kabína elegantného sedanu s dĺžkou 4455 mm ponúkala veľkorysý priestor a kufor nad 500 litrov pre batožiny. Technickú vyspelosť prezentoval aj podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies a prednými kotúčovými brzdami s vnútorným chladením. Keďže dynamické vlastnosti neboli nijako očarujúce, pribudla výkonnejšia verzia 1600 S (66 kW/90 k) a v roku 1973 aj motor 1.8 s výkonom 74 kW (100 k). Maximálna rýchlosť sa tak zvýšila zo 148 na 162 km/h.

Zaujímavosťou bolo umiestnenie predných... Foto: Volkswagen
Volkswagen K70 Zaujímavosťou bolo umiestnenie predných kotúčových bŕzd.

V roku 1972 vystriedala hranaté predné svetlá štvorica kruhových reflektorov. Vo výrobe sa však K70 príliš dlho neudržalo. Do roku 1975 predal Volkswagen približne 211 000 kusov. Nahradil ho nový Passat, postavený už na platforme Audi. Komické však je, že práve tento adoptívny syn Volkswagenu ovplyvnil dizajn nasledujúcej generácie Volkswagenov a Audi.

Má 40 rokov, no elegancia mu nechýba. Foto: Volkswagen
Volkswagen K70 Má 40 rokov, no elegancia mu nechýba.
Dôležité dátumy
1965 Štart vývoja NSU K70
1969 Prevzatie NSU VW
1969 Zrušená premiéra NSU K70
1970 Premiéra VW K70
1972 Nové svetlá
1973 Nový motor 100 k
1975 Koniec výroby

.

debata chyba
Články podľa značiek