Stres z parkovania bude minulosťou

Poznáte to. Pol hodiny hľadáte v centre miesto na parkovanie a potom nájdete jedno, o ktorom si nie ste istí, či sa tam vaša auto vôbec zmestí.

19.08.2010 08:19
Volkswagen Foto:
Volkswagen
debata

Začnete cúvať, nejde vám to a vodiči stajaci za vami neprejavujú priveľa empatie. Ozve sa klaksón, rad áut za vami rastie, tlak stúpa a vy to radšej vzdáte. Ste opäť na začiatku. Stres z parkovania však dokážu odstrániť parkovacie systémy.

Najmä ženy majú z parkovania traumu a v stresových situáciách podliehajú panike. Nezmení sa to, podobne ako prehustená mestská premávka, kde bude áut vždy len pribúdať. Bez zručného cúvania sa jednoducho nezaobídete. Automobilky však prichádzajú na pomoc. Nie je ich veľa, no modely so systémom samočinného parkovania predsa len existujú.

Park Assist sa aktivuje tlačidlom na stredovom... Foto: Volkswagen
Volkswagen Park Assist sa aktivuje tlačidlom na stredovom tuneli.

Ponuka je obmedzená

Niektoré typy Lexusov, Toyoty (Prius), Audi, Volkswagenov či Škody dokážu jednoducho zaparkovať za vás a bez stresu. Kým v Lexuse je systém k dispozícii len za príplatok 600 eur, a to len v najvyššom modelovom rade LS a v hybridnom Priuse od Toyoty je zas výlučne v špeciálnom príplatkovom balíku Technology Pack za 2250 eur, koncern Volkswagen prichádza aj s ľudovejšími samoparkovacími modelmi. Okrem luxusného Passatu CC, SUV Tiguan, MPV Sharan či kabrioletu Audi A3, si totiž môžete dopriať takzvaný Park Assist aj v normálnom Passate, novom Golfe VI a minivane Touran. Dostal sa dokonca aj do novej mladoboleslavskej vlajkovej lode Škody Superb.

Cena od 300 do necelých 600 eur nie je za takýto náročný systém pozostávajúci zo senzorov a servomotorov vôbec závratná. Nemajte však veľké oči. Systém Park Assist od VW zvládne len pozdĺžne parkovanie, teda také, keď vozidlá stoja pri obrubníku za sebou. Automatické priečne parkovanie, ktoré je u nás najčastejšie, je zatiaľ doménou systému hybridnej Toyoty Prius a Lexusu LS.

Náskok Toyoty už však dobieha Volkswagen. Nový Volkswagen Sharan, ktorý príde na trh už na jar 2011, bude totiž vybavený druhou generáciou parkovacieho asistenta aj s priečnym parkovaním.

Ako to funguje

Veľmi jednoducho. Aspoň pre vás. Zato samotný automobil musí urobiť v krátkom čase veľa inteligentných rozhodnutí. Vhodné miesto na zaparkovanie hľadá celkovo šesť senzorov. Tie dokážu „odmerať“ voľné miesto, vyhodnotiť, či sa tam vozidlo zmestí a odošlú riadiacej jednotke informácie, na základe ktorých vypočíta správnu trajektóriu parkovacieho manévru. Ak hľadáte miesto, musíte aktivovať systém Park Assist tlačidlom na stredovej konzole a zapnúť smerové svetlo na tú stranu, kde chcete zaparkovať. Ďalej pokračujete rýchlosťou maximálne 30 km/h. O všetkom potrebnom vás informujú piktogramy na stredovom displeji prístrojového panelu.

Parkovanie s rukami na kolenách je dnes realitou. Foto: Volkswagen
Volkswagen Parkovanie s rukami na kolenách je dnes realitou.

Hneď, ako senzory nájdu voľné miesto, vodič jednoducho zastaví zaradí spiatočku a reguluje už len rýchlosť cúvania automobilu. Ruky môžete mať pokojne na kolenách. O všetko potrebné sa starajú servomotory riadenia. Po zacúvaní sa na informačnom displeji objaví informácia so šípkou smerom vpred. Je to pokyn na zaradenie jednotky, aby sa auto dorovnalo k obrubníku. Presnosť, s akou systém pracuje, je obdivuhodná.

O nájdení vhodného miesta vás informuje displej. Foto: Volkswagen
Volkswagen O nájdení vhodného miesta vás informuje displej.

Priečne parkovanie je možné

Toyota doplnila systém aj o priečne parkovanie. Musíte mu však trochu pomôcť. Priestor na takéto parkovanie si vyberáte sami a postavíte k nemu vozidlo v uhle asi 45 stupňov. Na dotykovej obrazovke, zobrazujúcej obraz zadnej parkovacej kamery, ktorá je v tomto prípade nevyhnutná, upravíte pomocou dotyku trajektórie presne do pozície, kam sa chcete dostať. Potom stačí už len zaradiť spiatočku a pustiť brzdový pedál. Auto zacúva presne tam, kde chcete.

Toyota a Lexus zobrazujú parkovanie na monitore... Foto: Lexus
Lexus Toyota a Lexus zobrazujú parkovanie na monitore palubnej dosky.

V novom Volkswagene Sharan to bude ešte jednoduchšie. Pri priečnom parkovaní nájde systém vhodné miesto a parkovanie uskutoční pomocou dvojitého manévru dozadu-vpred-dozadu, až kým sa auto neocitne na parkovacom mieste. Ak urobíte hocijakú chybu, napríklad prekročíte rýchlosť pri hľadaní miesta, idete príliš blízko k parkovacím autám, alebo robíte nevhodné zásahy do riadenia, systém sa vypne, o čom vás informuje aj zvukový signál a nápis na displeji.

Systémy s priečnym parkovaním sú zatiaľ v menšine. Foto: Volkswagen
Volkswagen Systémy s priečnym parkovaním sú zatiaľ v menšine.

Volkswageny budú parkovať úplne samy

Vývoj však ide dopredu. Volkswagen už predviedol koncept tretej generácie parkovacieho asistenta s označením Park Assist Vision. Ten dokáže parkovať nielen priečne a pozdĺžne, ale dokonca bez akejkoľvek asistencie vodiča. Keď systém nájde vhodné parkovacie miesto, vodič môže z auta vystúpiť. To zaparkuje a zamkne auto samočinne bez šoféra za volantom. Podmienkou je však automatická prevodovka. Vyhnete sa tak nepríjemnému vystupovaniu v stiesnených garážach, a tým aj ničeniu laku na dverách, ktoré často prídu do kontaktu s vedľa stojacim vozidlom. Navyše vozidlo zaparkuje do užšieho priestoru, ako by ste to možno zvládli sami.

Moderné systémy zaparkujú aj medzi dva stromy. Foto: Volkswagen
Volkswagen Moderné systémy zaparkujú aj medzi dva stromy.

Každá minca má však dve strany. Odporcovia asistenčných systémov tvrdia, že čím viac našich úloh za volantom preberie elektronika, tým horšími budeme vodičmi.

Parkovací systém má už 21 rokov

Parkovací systém nie je žiadnou novinkou. Už v roku 1989 predstavil Volkswagen svoj koncept pod názvom Futura, ktorý bol vybavený samočinným parkovacím systémom. Systém bol plne autonómny, vodič mohol dokonca vystúpiť z vozidla a sledovať, ako auto samo zaparkuje. Celý systém riadil počítač, v tom čase však boli ceny týchto technológii príliš vysoké, aby mali šancu uplatniť sa v sériovej výrobe. Firma odhadovala, že takáto doplnková výbava by vyšla majiteľa auta na približne 3000 amerických dolárov. Na prvé sériové auto so samoparkovaním si musel svet počkať ďalších štrnásť rokov.

Toyota prišla so samoparkovacím systémom v Priuse v roku 2003. Tieto verzie sa však predávali len v Japonsku. Európska premiéra samoparkovacieho Priusu prišla až v roku 2006 vo Veľkej Británii. O jej úspechu svedčí, že až 70 % predaných Priusov bolo vybavené týmto systémom.

Podobný technický oriešok sa snažili rozlúsknuť v roku 2004 aj študenti zo švédskej univerzity v Linköpingu, ktorí vybavili Volvo S60 senzormi a počítačom, ktorý ovládal volant, brzdový a plynový pedál. Projekt s názvom Evolve tiež dokázal samočinne zaparkovať, no do sériovej výbavy sa nikdy nedostal.

Volkswagen predstavil svoj Park Assist pri premiére modernizovaného modelu Touran v roku 2006. Najnovšie sa parkovacím asistentom pochválil v Detroite koncern Ford v luxusnom Lincolne MKS.

Nissan Pivo s parkovaním problémy nemá

Tak trochu bláznivý koncept Nissan Pivo, ktorý sa objavil vo svoje druhej verzii na autosalóne v Tokiu pred dvoma rokmi, si z parkovania ťažkú hlavu naozaj nerobí. Táto pozoruhodná mestská „bublina“ má totiž nielen guľatú kabínu schopnú otáčať sa 360 stupňov dookola, čím úplne mení vžité predstavy o tom, čo je predná a čo zadná časť automobilu, ale dokáže natáčať v uhle 180 stupňov aj plne nezávislé kolesá.

Nissan Pivo v parkovaní nič neprekoná. Foto: Nissan
Nissan Pivo Nissan Pivo v parkovaní nič neprekoná.

Umožňuje to systém pohonu s elektromotormi integrovanými priamo v kolesách. Auto sa tak dokáže doslova vsunúť aj do tej najmenšej voľnej parkovacej „škáry“. A to priečne i pozdĺžne. Vodič má o všetkom perfektný prehľad, keďže kabínu si natočí tak, ako mu to najlepšie vyhovuje. A to nie je všetko. Špeciálna hlava robota na palubnej doske vodiča hlasom informuje nielen o dôležitých informáciách o vozidle a premávke, ale napríklad aj o najbližšom voľnom parkovacom mieste! Futuristický elektromobil poháňajú lítium-iónové batérie.

debata chyba
Flowers
Články podľa značiek