V Rusku, krajine so zlou infraštruktúrou, vznikajú asi tie najpodivuhodnejšie terénne stroje. Poradia si s blatom, pieskom, so snehom či s vodnými hladinami. Mali sme tu už snehochody s kolesami, so špirálovým pohonom či monštrá na prevoz raketových systémov. Zväčša išlo o veľké "mašiny“, ale to nie je prípad Šerpa 4×4. Miniatúrny obojživelník má na dĺžku len 3,4 metra, o to obdivuhodnejšie sú jeho schopnosti. Za tými sa skrývajú neobvyklé kolesá.
Posúďte sami. Ich priemer je neskutočných 1,6 metra. To je dosť aj na zadnú nápravu traktora, nieto na takéhoto drobca. Pneumatiky sú tiež mimoriadne široké a navyše naplnené nízkym tlakom. Asi tušíte prečo. Veľká styčná plocha zabezpečuje dobrý záber na sypkých povrchoch a rozkladá hmotnosť, takže auto sa nezabára do mäkkých podkladov. Zvláštny dezén má tiež svoje opodstatnenie. Vystupujúce priečne lamely slúžia ako pádla. To preto, že Šerp 4×4 vie aj plávať. Kolesá sú vlastne plavákmi aj hnacou "vrtuľou“ zároveň.

Dvojmiestny stroj váži 1 300 kg, takže si vystačí s pomerne skromnou nádielkou výkonu. O pohon sa stará dieselový 4-valec s objemom 1,5 litra, pravdepodobne bez preplňovania, pretože jeho výkon je len 32 kW. Maximálka je síce len 45 km/h, ale asfalt ani nie je doménou tohto ruského trpaslíka. Svoje prednosti ukáže, len čo z neho zídete. Trúfne si prakticky na čokoľvek. Vďaka obrovským nájazdovým uhlom napríklad na 70 cm vysoké pevné prekážky, ale aj topiaci sa ľad na jazere.

Ak sa Šerp preborí, jednoducho pláva dalej. Smerové ovládanie stroja funguje podobne ako na pásových vozidlách alebo malých rýpadlách. Smer sa riadi rozdielnymi otáčkami kolies na ľavej a pravej strane. Sila motora sa prenáša na kolesá cez 5-stupňovú prevodovku a následne sa rozdeľuje na ľavú a pravú stranu prostredníctvom spojok. To zároveň znamená, že sa dokáže otočiť prakticky na mieste. Pre bežný offroad čosi nepredstaviteľné. Podobne ako nízka spotreba. Na hodinu prevádzky má skonzumovať len dva až tri litre nafty.

Koľko je to na sto kilometrov? Tak na tie potrebuje Šerp čosi cez dve hodiny jazdy, takže rátajte okolo šiestich litrov. Na druhej strane ide o drsný stroj, ktorý vás síce dovezie kamkoľvek, no veľa komfortu neponúkne. V základnej verzii je miesto len pre dvoch ľudí a nejakú tú batožinu v zadnej časti. Výrobca si vraj dal záležať na odhlučnení motora aj pneumatík. Lenže to berme skôr ako marketingovú vatu než skutočnosť. Pneumatiky s "veslami“ musia i tak spôsobovať na tvrdých povrchoch veľmi nepríjemné vibrácie.
Šerp sa dodáva v dvoch vyhotoveniach. Dvojmiestnom s korbou a plátennou strechou, alebo s pevnou karosériou a zadnými lavicami. Nejde však o úplne lacnú hračku, hoci jej dizajn pripomína "kutilskú“ garážovú improvizáciu. Najlacnejší Šerp stojí 5 240 000 rubľov, čo je asi 57 000 eur. Drahšia verzia s pevnou strechou je ešte o 400 000 rubľov drahšia. Na druhej strane asi ťažko zoženiete niečo, čo by vám v ťažkých podmienkach urobilo takú univerzálnu službu.