História posledného skutočne aerodynamického sedanu prúdnicových tvarov siaha až do roku 1934, keď prišiel na trh model 77. Neskôr prichádzali modely 87, 97 a 600 Tatraplan. V polovici 50. rokov sa objavila Tatra 603, no jej vývoj prebiehal v utajení. RVHP totiž rozhodla, že limuzíny sa budú vyrábať v sovietskych závodoch GAZ a ZIS (neskôr ZIL). Sovietske limuzíny ale nespĺňali kvalitatívne predstavy československej vlády.
Výrobu reprezentatívneho vozidla úrady v roku 1954 zlegalizovali. Karoséria vznikla zo spolupráce výtvarníka Františka Kardausa a konštruktéra Vladimíra Popelářa. Vzduchom chladený vidlicový osemvalec 603 F s rozvodmi OHV skonštruoval Július Mackerle. Išlo o motor so zdvihovým objemom 2545 cm3 a výkonom 70 kW (95 k). Maximálny výkon a krútiaci moment dosahoval pri 4 800 otáčkach za minútu.
Rozmery prvej generácie Tatry 603 boli impozantné. Bola 5 065 mm dlhá, 1 910 mm široká a 1 530 mm vysoká. Rázvor 2 750 mm zabezpečoval nadštandardný komfort hlavne pre cestujúcich vzadu. So svetlou výškou 200 mm sa vodič nemusel obávať ani náročnejšieho terénu. Tatra 603 disponovala dvomi batožinovými priestormi. Ten väčší sa nachádzal vpredu a poskytoval 360 litrový úložný priestor. Menší, s objemom 140 litrov, sa ukrýval za zadnými sedadlami.
S hmotnosťou 1 470 kilogramov sa netreba čudovať, že nešlo o príliš svižné vozidlo. Podľa technických údajov prvá generácia Tatry 603 zrýchlila z 0 na 100 km/h za 19 sekúnd. Napriek tomu výrobca uvádzal maximálnu rýchlosť 160 km/h. Hovorí sa, že profesionálni vodiči funkcionárov a štátnych úradníkov dokázali jazdiť aj „180-kou“. Uvedeným parametrom zodpovedá aj údaj o spotrebe. Pri štandardnej jazde potrebovala Tatra 603 okolo 12,5 litra benzínu na sto kilometrov.Prvá generácia bola jedinečná z viacerých hľadísk. Jej asi najtypickejšou črtou bola trojica svetiel v prednej maske. Tatra navyše experimentovala s možnosťou, že by sa svetlo v strede pri jazde natáčalo, ale do sériovej výroby túto vymoženosť nezaradila. Trojica svetiel sa do nasledujúcich generácií nepreniesla pre nariadenie prikazujúce párny počet svetlometov, ktoré museli byť umiestnené symetricky. Keď nariadenie nadobudlo platnosť, majitelia starších modelov a prvých Tatier 603 si museli žiarovku v strede odmontovať a svetlomet prekryť. Okrem toho prvá generácia bola určená pre šiestich pasažierov, zatiaľ čo nasledujúce už len pre piatich.
Nasledujúce generácie
Tatra 603 sa kozmeticky menila takmer každý rok. Podstatná zmena prišla v roku 1960, keď motor 603 F nahradil agregát 603 G. Zdvihový objem novej pohonnej jednotky sa znížil na hodnotu 2472 cm3, pričom výkon ostal rovnaký. Dôvodom zmeny bola tabuľková príslušnosť, keďže po novom sa Tatra 603 zaradila do kategórie „do 2,5 litra“. Prvé zásadné zmeny prišli až v roku 1963, keď sa objavila druhá generácia s označením 603–2 (v staršej literatúre T2–603). Trojicu svetiel nahradili dve dvojice, ktoré boli navyše bohato zdobené chrómom. Okrem toho konštruktéri zväčšili rozchod, prepracovali palubnú dosku a brzdy vybavili posilňovačom. Posledné zdokonalenie pohonnej jednotky prišlo o rok neskôr. Motor s označením 603 H poskytoval výkon 77 kW (105 k).
Tretia a posledná generačná zmena uzrela svetlo sveta na jeseň roku 1967. Vozidlo dostalo názov Tatra 603–2 model 1968. Zmenené nárazníky karosériu skrátili, nové spätné zrkadlá ju zúžili. Vzdialenosť medzi dvojicami svetlometov sa zväčšila. Celistvú prednú lavicu nahradili dve samostatne sklápateľné sedadlá. Napriek hmotnosti 1 510 kilogramov vozidlo zrýchlilo na stovku už za 15 sekúnd. Do najnovšej generácie montovali od roku 1970 kotúčové brzdy od firmy Dunlop a v roku 1973 za začalo so sériovou montážou bezkontaktného elektronického kondenzátorového zapaľovania.
Výroba Tatry 603 skončila 25. októbra 1975. Za dvadsať rokov produkcie zišlo z výrobných liniek v Kopřivnici a neskôr v Příboře 20 422 vozidiel. Jej nástupcom sa stala hranatejšia Tatra 613, ktorú navrhla karosáreň Vinagle. Za kultové za považujú „603-ky“ prvej generácie. Vďačia za to pompéznej karosérii a výnimočnej prednej maske. Z 5 922 vyrobených kusov sa však zachoval iba zlomok. Jedným z hlavných dôvodov bola slabá odolnosť karosérie voči korózii. Tá zväčša vydržala desať rokov. Výrobca poskytoval jej výmenu, no len za novšiu verziu.
Prečo si mohli jazdu v Tatre 603 užívať hlavne vysoko postavení hodnostári? Lebo prvé kusy stáli 95.000 Kčs. V 60. rokoch dokonca zdraželi na 108.000 Kčs a posledné stáli neuveriteľných 195.000 Kčs. Pokiaľ ide o súčasnú hodnotu, tak tá je vysoká a pravdepodobne bude časom ešte rásť. Zrekonštruované Tatry 603 tretej generácie začínajú na hodnote 10 tisíc eur. Keby ste mali záujem o vraky, takisto si budete musieť pripraviť niekoľko tisíc. Zrekonštruované exempláre prvej generácie by vás vyšli na minimálne 35 tisíc eur.
Pretekárske úspechy a prototypy
Špeciálne upravené Tatry 603 sa zúčastnili niekoľkých pretekov. Okrem Rakúskej alpskej jazdy a Rallye Wiesbaden sa pretekárske špeciály s výkonom 103 kW (140 k) a odľahčenou karosériou predstavili aj na vytrvalostných pretekoch Marathon de la Route. Pôvodne išlo o diaľkovú rely, ale neskôr sa presunula na severnú slučku Nürburgringu.
Preteky trvali nepredstaviteľných 84 hodín a v roku 1965 v ňom Tatry obsadili tretie a štvrté miesto, pričom jedna preteky nedokončila. O rok neskôr sa na štart postavili opäť tri vozidlá, tentoraz s výkonom 110 kW (148 k). Do cieľa prišli na treťom, štvrtom a piatom mieste a zvíťazili v súťaži tímov. V roku 1967 dorazili do cieľa len dve z troch posádok, no tie sa umiestnili na štvrtom a piatom mieste. Pri poslednej účasti jazdci pretekali na upravenej verzii modelu 1968.
Prototypov vychádzajúcich z konštrukcie Tatry 603 vzniklo hneď niekoľko. Prvým bola Tatra 603 A v prevedení sedan a kombi z roku 1962. V roku 1964 ju nasledovala sanitka, ktorá vznikla v bratislavskej pobočke Tatry pod vedením Ivana Mičíka. Okrem toho v Bratislave zostrojili aj prototypy 603 X, mikrobus MB a nízkoplošinový valník NP. Tatra 603 sa dočkala aj športového prototypu. Išlo o kupé JK 2500, ktorého tvorcom bol konštruktér Július Kubinský. Pôvodnou pohonnou jednotkou tohto vozidla bol agregát Alfa Romeo, no neskôr ho nahradili motorom T 603.
Čo sa týka farieb, tak na československých cestách bolo možné vídať len čierne karosérie. Propagačné materiály však boli plné vozidiel v dvojfarebných kombináciách, ktoré boli v tej dobe mimoriadne populárne. Primárne boli ale určené pre západné trhy. Dve biele „603-ky“ si našli miesto v garážach významných osobností. Jednu dostal iránsky šach Rezá Pahlaví a druhú kubánsky vodca Fidel Castro. V druhom prípade sa Tatra Castrovi odvďačila za americký Chevrolet Corvair, ktorý jej daroval a ku ktorému by sa inak nedostala. Zaujímavosťou je, že Castrov exemplár mal ako jediný klimatizáciu.
Tatra 603 sa dočkala aj moderného spracovania, o ktoré sa postarala spoločnosť Faurecia. Koncom roka 2007 predstavila v Los Angeles štúdiu Premium Attitude. Išlo o koncept zmodernizovanej čiernej Tatry 603 z roku 1972.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Verzia | Tatra 603 | Tatra 603–2 model 1968 |
Dĺžka (mm) | 5 065 | 4 995 |
Šírka (mm) | 1 910 | 1 910 |
Výška (mm) | 1 530 | 1 530 |
Rázvor (mm) | 2 750 | 2 750 |
Svetlá výška (mm) | 200 | 200 |
Hmotnosť (kg) | 1 470 | 1 510 |
Objem batožinového priestoru (l) | 360 + 140 za zadnými sedadlami | 370 + 120 za zadnými sedadlami |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 | 60 |
Technické údaje
Verzia | Tatra 603 | Tatra 603–2 model 1968 |
Typ motora | zážihový | zážihový |
Usporiadanie motora | do V | do V |
Umiestnenie motora | vzadu | vzadu |
Zdvihový objem (cm3) | 2545 | 2472 |
Počet valcov | 8 | 8 |
Chladenie motora | vzduchom | vzduchom |
Rozvody | OHV | OHV |
Max. výkon (kW/k pri ot./min) | 70/95 pri 4 800 | 77/105 pri 4 800 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 152 pri 4 800 | 170 pri 4 800 |
Pohon | zadná náprava | zadná náprava |
Prevodovka | štvorstupňová | štvorstupňová |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 19 | 15 |
Spotreba (l/100 km) | 12,5 | 12,5 |
Predná náprava | typ McPherson | typ McPherson |
Zadná náprava | s výkyvnými hnacími polonápravami | s výkyvnými hnacími polonápravami |
Brzdy | bubnové | kotúčové |
Počet miest na sedenie | 6 | 5 |