TRW: Bočné airbagy budú možno zvonka. Absorbujú 30 % nárazu!

Projekt bočných bezpečnostných vankúšov, ktoré by boli umiestnené z vonkajšej časti vozidla, má približne tri roky. Do série to síce ešte namierené nemá, ale samotná technológia pokročila.

29.02.2016 12:00
TRW - vonkajší bočný airbag Foto:
Spoločnosť ZF TRW verí, že vonkajší bočný airbag bude v budúcnosti bežnou záležitosťou a že svoje uplatnenie nájde najmä v malých autách, ktoré ponúkajú nižšiu ochranu.
debata

Spoločnosť TRW predstavila koncept bočného bezpečnostného vankúša na Volve V40, ktorý by bol umiestnený z vonkajšej strany vozidla, už približne pred troma rokmi. Medzitým síce tento dodávateľ pre automobilový priemysel prešiel pod krídla nemeckého gigantu ZF, no vývoj novej technológie sa napriek tomu nezastavil. Spoločnosť verí, že vonkajší airbag je účinnou cestou, ako zmierniť následky kolízií. Testy ukázali, že pri bočnom náraze dokáže pohltiť až 30 % deštrukčnej energie, čo je v porovnaní s klasickým závesovým sidebagom v interiéri podstatne viac.

Vonkajší airbag môže totiž začať pracovať skôr ako vnútorný. Rozvinie sa ešte pred samotnou zrážkou, kým ten klasický až vtedy, keď dôjde k nárazu. Výhodou je aj väčší objem, čo znamená väčšiu plochu, ktorou príde do kontaktu s iným vozidlom. Pomáha tak rozložiť silu nárazu a uľahčí prácu absorpčným systémom v štruktúre skeletu karosérie a dverí. Navyše je kompatibilný s klasickými bočnými vankúšmi, ktoré majú za úlohu chrániť trup a hlavu. Umiestnený je ale na rozdiel od nich v prahoch vozidla.

Airbag bude umiestnený v prahu vozidla. To... Foto: TRW
TRW - vonkajší bočný airbag Airbag bude umiestnený v prahu vozidla. To znamená, že bude musieť odolávať vonkajším vplyvom. Na rozhodovanie o nafúknutí bude mať podstatne menej času ako klasický vnútorný sidebag.

Znie to síce dobre, ale nová technológia má aj svoje problémové miesta. Väčší objem si napríklad vyžiadal použitie až dvoch plynových nafukovačov. Len tak sa dokáže rozvinúť na maximálny objem. A má na to podstatne menej času, ako vnútorný airbag. Navyše potrebuje veľmi spoľahlivý a výkonný softvér, ktorý dokáže rozoznať skutočné riziko bočnej kolízie pred falošnými poplachmi. Nemôže sa pritom spoliehať na klasické senzory, ktoré vydávajú povel na nafúknutie až po vzájomnom kontakte vozidiel.

Reagovať musí v predstihu a informácie získavať zo zdrojov asistenčných systémov, ktoré sledujú okolie vozidla vrátane pohybujúcich sa objektov. Napríklad ultrazvukových a laserových senzorov či kamier. Pred inžiniermi je teda ešte veľa práce. Šéf oddelenia bezpečnostných systémov ZF TWR, Steve Peterson, je ale optimista. „Pracuje na tom množstvo ľudí z automobilovej branže a technológia ide dopredu. Máme za sebou veľký kus roboty a som presvedčený, že to má zmysel. A to najmä pri malých autách.“

Kedy bude vonkajší airbag pripravený do výroby, neuviedol. Isté je, že projektu fúka do plachiet podpora zo strany Európskej únie, ktorá ho sčasti financuje, ale aj spolupráca so samotnými automobilkami. Veľkou mierou sa angažujú napríklad Seat a Volvo.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #airbagy
Články podľa značiek