Šéf AvtoVazu odstupuje. Lada má zlé výsledky

Generálny riaditeľ ruskej automobilky AvtoVaz Bo Andersson hodlá odstúpiť. Oznámila to aliancia Renault-Nissan, ktorá vlastní väčšinový podiel ruského automobilového gigantu. Nástupcu určí správna rada 15. marca. Za odstúpením stoja zlé finančné výsledky.

08.03.2016 18:00
debata
Švéd Bo Andersson riadi ruskú automobilku od... Foto: AvtoVAZ
Bo Andersson - šéf AvtoVAZ Švéd Bo Andersson riadi ruskú automobilku od roku 2014. Prepad ruského trhu s autami ho však bude stáť krk. Automobilka vlani vyprodukovala stratu vo výške 936 miliónov eur.

Švéd Bo Andersson pôsobil pôvodne v automobilkách General Motors a Saab Automobile a stal sa tiež prvým zahraničným riaditeľom AvtoVazu. Funkcie sa ujal v roku 2014, predtým, ako sa ruská ekonomika prepadla do recesie, ktorá spôsobila prudké zníženie odbytu áut v krajine. Andersson predtým tiež pôsobil v ruskom podniku GAZ Group, ktorý je najväčším domácim producentom nákladných automobilov a autobusov. Už za prvý rok dokázal firmu vyviesť zo strát.

Automobilka AutoVaz minulý týždeň varovala, že bude potrebovať finančnú pomoc, ktorá bude už druhá od roku 2009. Firma vlani takmer strojnásobila stratu na 74 miliárd rubľov, čo je takmer 936 miliónov eur. Vo februári skrátila zamestnancom pracovný týždeň na štyri dni a znížila mzdy o 20 percent. Riaditeľ štátneho ruského konglomerátu Rostec, ktorý je tiež akcionárom AutoVazu, Sergej Čemezov už minulý týždeň pre Wall Street Journal povedal, že Andersson bude musieť odísť.

Dôvodom má byť hlavne vlaňajšia vysoká strata. Vo funkcii by ho mal nahradiť niekto z Renaultu. Rostec a Renault tiež podľa neho pripravujú finančnú pomoc pre automobilku. V súčasnosti sa dojednávajú konečné detaily. Čemezov tiež uviedol, že nesúhlasí s tým, ako Andersson riadi firmu v čase, keď sa ekonomika prepadá. Pochválil ho síce za zníženie niektorých nákladov a spustenie výroby dvoch nových modelov, nepáči sa mu však, že sa príliš často obracia na zahraničných dodávateľov namiesto na domácich.

Jeho rozhodnutie o znižovaní počtu zamestnancov vyvolalo napätie v meste, kde automobilka sídli, a aj niekoľko verejných protestov. Otázne je, aký manévrovací priestor a možnosti mal Andersson k dispozícii. Predaje áut v Rusku sa totiž vlani znížili o 36 percent na 1,6 milióna vozidiel a tento rok majú klesnúť na 1,3 milióna áut. Odbyt vozidiel Lada, ktoré AutoVaz produkuje, sa v súvislosti s recesiou znížil o 31 percent na 269 000 kusov.

Renault kúpil roku 2008 v ruskej automobilke štvrtinový podiel a roku 2012 prevzal spolu s japonským partnerom Nissan kontrolný balík akcií. Niektoré posledné modely AutoVazu preto vychádzajú z platformy Renaultu, Nissanu a Dacie.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lada #AvtoVaz #Bo Andersson
Články podľa značiek