Tesla S dostala v Singapure pokutu 9 990 eur. Za emisie!

Nie, toto nie je vtip. Nie všetky krajiny sú totiž bezbreho naklonené elektromobilom. V Singapure môže byť dokonca kúpa „bezemisného“ auta nevýhodná. Emisie CO2 totiž tamojšie úrady vypočítajú z uhlíkovej stopy potrebnej na výrobu elektrickej energie, ktorú elektromobil spotrebuje.

10.03.2016 16:30
Tesla Model S - 2013 Foto:
Elektromobil Tesla S produkuje podľa názoru singapurských orgánov 222 gramov CO2 na kilometer. Tie síce neemituje z výfuku, ale vznikajú pri výrobe elektrickej energie, ktorú potrebuje k prevádzke.
debata (5)
Vo väčšine krajín využívajú majitelia elektromobilov daňové výhody, priame dotácie na nákup či minimálne rôzne bonusy, ktoré im uľahčujú parkovanie alebo jazdu v mestách. Ak aj nie, určite nie sú za nákup potrestaní. V Singapure je to ale trochu inak. Dokladuje to aj prípad Joea Nyguyena, šéfa singapurskej IT spoločnosti, ktorý si v Hongkongu zakúpil jazdenú Teslu Model S a doviezol si ju do Singapuru. V tejto krajine totiž nemá Tesla zastúpenie. Takže svoju túžbu po luxusnom elektromobile vyriešil dovozom. To ale netušil, čo ho čaká.

Keďže Tesla nie je v Singapure homologizovaná, musel s ňou Joe absolvovať kompletný schvaľovací proces. Trvalo to celkom sedem mesiacov, počas ktorých nemohol auto používať a výsledok ho doslova šokoval. Kým napríklad na elektrický Peugeot iOn dostanete v Singapure zľavu 20– až 30-tisíc singapurských dolárov, v prípade Tesly S nielenže jej majiteľ nedostal zľavu, ale naopak, úrady mu vyrubili poplatok 15 000 tamojších dolárov (9 990 eur). Za emisie! Úrady totiž vypočítali, že Tesla S spotrebuje na kilometer jazdy 444 Wh elektrickej energie.

A podľa použitého vzorca normy R101 vydanej OSN sa pri výrobe tohto množstva elektriny vyprodukuje 222 gramov CO2. Takže Tesle S prisúdili emisnú záťaž 222 gramov CO2 na kilometer. Singapurský dopravný inšpektorát LTA potom už len vypočítal poplatok, ktorým je zaťažené prihlasovanie vozidiel s takouto produkciou oxidu uhličitého. A Nyguyen ho musel zaplatiť tak isto, ako majitelia áut s klasickým spaľovacím motorom. V prípade Peugeotu iOn, ktorý produkuje podľa rovnakej normy len 67 gramov CO2/km, by Joe mal nárok na zľavu.

Postup singapurských orgánov sa zdá byť logický. Elektrická energia musí byť niekde vyrobená, takže aj keď je zdroj znečistenia inde než tam, kde elektromobil práve používate, dochádza tiež k záťaži životného prostredia. To je práve častý argument odporcov elektromobilov. Na druhej strane sa ale môžeme pýtať, prečo nie je do emisií klasických vozidiel započítaný aj objem emisií, ktoré vznikajú pri ťažbe, doprave a spracovaní ropy na benzín alebo naftu? Až potom by mohol byť striktný postoj singapurských orgánov legitímny.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #singapur #Tesla Model S
Články podľa značiek