Volám sa Martin, Aston Martin - autá Jamesa Bonda

James Bond miluje ženy aj autá. O tom niet najmenších pochybností. Kým však ženy zvyčajne vytrháva z pazúrov smrti, autá nemilosrdne ničí.

24.06.2010 10:13
Aston Martin DB5 Foto:
Aston Martin DB5
debata

Milovníkom hriešne drahých Aston Martinov, Lotusov či BMW nezostáva v kine nič iné, len vytiahnuť zo saka papierovú vreckovku… Najobľúbenejšou značkou tajného agenta 007, stvoreného spisovateľom Ianom Flemingom v roku 1952, je nepochybne Aston Martin. Bolo to aj prvé auto epizódy Silverfin, zasadenej do roku 1933. Predstaviteľ Barry Nelson vtedy osedlal práve Aston Martin s dnes už komickým štvorvalcovým motorom.

Aston Martin DB5 si zahral aj v neskorších... Foto: Aston Martin
Aston Martin DB5 Aston Martin DB5 si zahral aj v neskorších bondovkách.

Aston to začal

Bond si ho vtedy požičiaval od svojho strýka Maxa. Ako inak, auto bolo zničené v tretej epizóde Double or Die. To však ešte nebol agent Jej Veličenstva na filmovom plátne, ale len na obrazovke televíznej stanice CBS. Do kín sa Bond dostal až v roku 1962 v snímke Dr. No. Sean Connery dorazil na plátno za volantom anglického športiaka Sunbeam Alpine Mk2. O rok neskôr presadol v Srdečných pozdravoch z Ruska (From Russia with Love) do predvojnového preplňovaného štvorlitrového Bentleya. Ale už v roku 1964 v časti Goldfinger opäť presedlal do azda najslávnejšieho modelu Aston Martin DB5. To aj preto, že tento filmový špeciál prešiel skutočným vojenským „výcvikom“. Mal guľomety, nepriestrelné sklá, zariadenie na dymovú clonu, ale aj katapultovaciu sedačku zo stíhačky. Jednoducho preto, že vtedajšia úroveň filmových trikov nedovoľovala nijaké „podvody“. Keď sa začala plniť kasa, vyrobené boli ešte dve repliky. DB-päťka si potom ešte zahrala v mnohých ďalších dieloch, napríklad Thunderball (1965), ale aj v novších Golden Eye či Cassino Royale. Predstavivosť filmových tvorcov viedla úpravy Astonov do extrémov. V epizóde Thunderball likvidoval Connery svojich súperov prúdmi vody.

Niekoľko Astonov pri natáčaní úplne zničili. Foto: Aston Martin
Aston Martin DB5 1963 Niekoľko Astonov pri natáčaní úplne zničili.

AMC vo vzduchu

Po neúspešnom pokuse nahradiť Conneryho Georgeom Lazenbym v snímke On Her Majestyc Servis (1969) sa o dva roky neskôr vracia do úlohy agenta 007 opäť Connery, tentoraz však nezvyčajne na Forde Mustang (Diamonds are Forever). Éra Mustangu bola už pomaly na úpadku, ale verzia Mach 1 s výkonom 250 koní umožnila Bondovi predvádzať kaskadérske kúsky vrátane jazdy na dvoch kolesách.

Automobiloví výrobcovia vtedy už veľmi dobre vedeli, že dostať svoj model do Bondových rúk prináša svoje ovocie. V roku 1973, keď Connery definitívne odmieta rolu agenta 007, a tým aj honorár vo výške 5,5 milióna dolárov, prichádza v epizóde Live and Let die Roger Moore v sedle Cadillacu Eldorado. V skutočnosti však ide len o karosériu, pretože technika tohto filmového auta pochádza z legendárneho Chevrolettu Corvette. Aj preto dostal prezývku Corvorado.

Bond používal aj americký Cadillac Eldorado. Foto: Cadillac
Cadillac Eldorado Bond používal aj americký Cadillac Eldorado.

Rogera Moora prijali diváci rýchlo za svojho a ten sa podujal oživiť vozový park o ďalšie americké kupé. Voz AMC Matador však nebol vybraný náhodne. Predstavoval „fyzikálne optimum“ pre scénu v diele The man with golden gun, kde prelieta nad riekou vzdialenosť 15,8 metra. Presne podľa počítačových výpočtov, použitých v kinematografii po prvý raz.

Lotus pod vodou

V roku 1977 sa hlási o filmovú slávu ďalší automobilový hrdina – hviezda londýnskeho autosalónu Lotus Esprit. Typické britské športové kupé, predstavené v roku 1975, potrebovalo reklamu ako soľ. Prví zákazníci z neho boli nešťastní. Esprit s karosériou od Giugiara hrdzavel, nekúril, ale jeho motor sa prehrieval do nepríčetnosti. Automobilka dodala filmárom šesť kusov. Bond v diele The spy who lowed me, zasypáva nepriateľov prúdmi cementu, ktorý bol v skutočnosti ovsenou múkou.

Legendárna anglická ponorka. Foto: Lotus
Lotus Esprit Legendárna anglická ponorka.

Hviezdny vrchol však Esprit zažil pod vodou. V jednej zo scén sa mení na ponorku. A pod hladinou naozaj funguje, i keď len vďaka riadiacemu káblu, koľajniciam a úpravám floridskej spoločnosti Perry Submarines. Lotus s Moorom excelujú aj v časti For your eyes only. Jeden z vozov končí v plameňoch po riadenej detonácii. Bond tak presadá do komického Citroënu 2CV, známej francúzskej „kačice.“ Vďaka zvýšeniu výkonu na dvojnásobok mu namerajú v jednej zo scén neuveriteľnú rýchlosť 160 km/h. V strhujúcej naháňačke sa dokonca „kačica“ podujme na niekoľko akrobatických leteckých kúskov.

Esprit Turbo dokázal šialené kúsky. Foto: Lotus
Lotus Esprit Esprit Turbo dokázal šialené kúsky.

Návrat Astonu

O úlohu na striebornom plátne začínajú prejavovať záujem aj nemecké automobilky. V epizóde Octopussy (1983) sa Bond po prvý raz objavuje v Mercedese 250 SE, s ktorým prechádza hranicou východného a západného Nemecka a neskôr s úplne rozstrieľanými pneumatikami po koľajniciach stanice Karl-Marx-Stadt. Po ničivom lete uniká Moore za volantom ukradnutej Alfy Romeo GTV. V poslednej Moorovej bondovke A view to a kill (1985) vidíme Bonda vo Forde LTD, za volantom amerického hasičského auta American LaFrance, ale aj unikajúceho v taxíku Renault 11, v Peugeote 604 a Jeepe Cherokee.

Aston Martin sa po rokoch opäť vrátil. Foto: Aston Martin
Aston Martin DBS Aston Martin sa po rokoch opäť vrátil.

Po takýchto excesoch sa ďalší predstaviteľ agenta 007 Timothy Dalton vracia do kokpitu Aston Martinu. A nie hocijakého. Model DBS V8 využíva na snehu raketový pohon, výsuvne hroty na pneumatikách, lyže či systém na prerážanie ľadu. Klzká cesta bola výzvou aj pre slávne Audi 200 Quattro s vtedy novým pohonom všetkých kolies. Bond na ňom uniká ulicami „premrznutej“ Viedne.

BMW sa hlási o slovo

So slávnym Pierce Brosnanom, ktorý sa zhostí úlohy tajného agenta v roku 1995 v epizóde Goldeneye, prichádza na plátno starý dobrý Aston Martin DB5. Tento veterán si však trúfa na viac ako len spanilú víkendovú jazdu. Sily si zmeria priamo s najnovším Ferrari 355 GTS. Po prvý raz sa tu však objavuje v úlohe osobného Bondovho auta nemecký roadster BMW Z3. Možno aj preto, že v tom čase mníchovská automobilka koketovala s britským Roverom.

BMW Z3 si vo filme urobil výbornú reklamu. Foto: BMW
BMW Z3 BMW Z3 si vo filme urobil výbornú reklamu.

Angažmán BMW bolo skvelým marketingovým počinom, pretože zet trojka sa vtedy vyrábala výlučne v USA, a tak dokázala navnadiť aj potenciálnych amerických zákazníkov. Iste nie náhodou malo BMW Z3 americkú premiéru v New Yorku presne v deň filmovej premiéry Goldeneye. Dvanásť vystavených kusov v Central parku uviedol priamo Pierce Brosnan. Obrovský kasový úspech snímky išiel ruka v ruke s úspechom BMW. Zet trojku si objednali hviezdy ako Kim Basingerová, Steven Spielberg a Madonna. Spojenectvo Brosnana a BMW sa zopakovalo aj v ďalších epizódach Tomorrow never dies (1997), kde jazdil na predĺženej limuzíne 750 Li, no najmä v epizóde The world is not enough (1990) za volantom famózneho roadstera BMW Z8.

Bond povýšil BMW Z8 na zberateľský kus. Foto: BMW
BMW Z8 Bond povýšil BMW Z8 na zberateľský kus.

Tri ručne zhotovené exempláre nemali ľahký život. Jeden z nich prerezáva obrovská kotúčová píla na dva dokonale symetrické kusy. Zle skončí aj Rolls-Royce Silver Shadow. Jeho vedľajšiu úlohu uzavrú vody Kaspického mora.

Nadvláda Forda

Aston Martin sa však z plátna určite nevytráca. Nielenže si stará DB5 zahrá opäť rolu veterána, ale v nasledujúcom diele Die another day (2002), poslednej Brosnanovej bondovke, sa hlavnej úlohy zhostí novučičký po zuby vyzbrojený Aston V12 Vanquish. Bond, tentoraz stvárnený Danielom Craigom, využíva rakety, ale aj katapultovacie sedadlo spolujazdca na otočenie auta po tom, čo s ním skončí na streche. Vrcholom filmových trikov je systém neviditeľnosti. Vanquish sa jednoducho stratí z očí. A keďže Aston v tom čase už patrí koncernu Ford, vedľajšie úlohy si zahrajú aj koncernový Jaguar XKR alebo reinkarnovaný kabriolet Ford Thunderbird.

Svojho času sa v bondovkách ukazovali aj Fordy. Foto: Ford
Ford Thundebird Svojho času sa v bondovkách ukazovali aj Fordy.

Spolupráca filmových tvorcov a Fordu sa prenáša do časti Casino Royale (2006). Upravený Aston Martin DBR9 sprevádza nový Ford Mondeo, teda ešte pred oficiálnou svetovou premiérou. Debutuje tu aj koncernový Range Rover Sport. To už máte pocit, že celý svet jazdí len na autách od Forda. A jeho dominacia pokračuje aj v zatiaľ poslednej bondovke Quantum of Solace (2008). Pre maniakov do Astonov ide o skutočný srdcervúci masaker.

Ani jedno z áut z úvodnej naháňačky vrátane Aston Martina DBS nezostane bez „smrteľných zranení“. Tvorcovia zničili hneď niekoľko áut, keďže sa nakrúcanie nezaobišlo bez havárií. Nič pre slabé povahy, najmä ak si predstavíte, že v ďalšej z pripravovaných bondoviek sa možno chystá na smrť najkrajší, najvýkonnejší a najrýchlejší Aston Martin One-77. Vyrobia z neho len 77 kusov, každý v cene 1 300 000 €. Bože všemohúci, buď zhovievavý…

debata chyba
Články podľa značiek