Križovatky bez semaforov? Áno, a zvládnu dvakrát toľko áut

Výskumníci z Michiganu, Švajčiarska a z Talianska tvrdia, že križovatky budúcnosti budú pripomínať prevádzku podobnú riadeniu letísk. Treba na to však maličkosť – autonómne autá, ktoré sa zaobídu bez semaforov.

06.04.2016 12:00
debata (9)
Križovatka budúcnosti bude komunikovať s... Foto: MIT
MIT - križovatky bez semaforov Križovatka budúcnosti bude komunikovať s autonómnymi vozidlami. Tie dostanú pridelený čas na prejazd križovatkou a v súlade s tým upravia rýchlosť.

Zmráka sa nad starým dobrým vynálezom? V najbližšom čase asi nie, ale zdá sa, že vo vzdialenejšej budúcnosti sa semafor stane zbytočným. Tvrdia to aspoň výskumníci z Michiganského technologického inštitútu (MIT), zo Švajčiarskeho technologického inštitútu (ETHZ) a z talianskej Národnej výskumnej rady (CNR). Spoločne vytvorili nový koncept križovatky, ktorú nazývajú Light Trafic a ktorá sa principiálne podobá prevádzke letovej kontroly na letiskách. So semaformi už nepočítajú.

Každé auto, ktoré sa bude blížiť ku križovatke, vyšle riadiacemu centru požiadavku na prejazd a to mu následne pridelí čas, kedy môže križujúcimi sa cestami bezpečne prejsť. Vozidlo na základe toho upraví automaticky rýchlosť, aby dorazilo na miesto v určenom čase a nemuselo zastaviť. Navyše autori tvrdia, že vďaka plynulosti bude môcť križovatkou prejsť až dvojnásobný počet vozidiel, ako keby dopravu riadili semafory. Ďalším bonusom budú nižšie emisie, keďže vozidlá nebudú zbytočne brzdiť a akcelerovať.

Dnes si dopravu bez semaforov nevieme... Foto: MIT
MIT - križovatky bez semaforov Dnes si dopravu bez semaforov nevieme predstaviť. Budúcnosť by ale mohla byť iná.

Má to však háčik. Okrem semaforov nerátajú totiž výskumníci ani so šoférmi. Koncept vyžaduje autonómne vozidlá vybavené autopilotom. Len tie by dokázali komunikovať s infraštruktúrou v takej úzkej symbióze. Problémom je, čo napríklad s inými účastníkmi premávky, ktorí žiadneho autopilota pri sebe nemajú, napríklad chodcami alebo cyklistami. Možno by sa však koncept uplatnil na veľkých nadúrovňových križovatkách, kde by mali prístup výlučne autá.

Logiku to však má. Každý pozná, že práve zle nastavené časovanie semaforov má často za následok dopravné zápchy. Ešte pred touto vzdialenou budúcnosťou nás však čaká aspoň rozšírenie technológie vzájomnej komunikácie medzi autami Car2Car a samotnou infraštruktúrou. Tá dokáže informovať vodičov o hroziacom nebezpečenstve aj na miestach, kde vodič nedovidí, a tiež navrhnúť správnu rýchlosť pred príchodom na križovatku, aby vodič zbytočne nebrzdil. To všetko môže zlepšiť plynulosť premávky a znížiť produkciu výfukových plynov.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #MIT
Články podľa značiek